Annons

Videokamera eller Fotokamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hade nog satsat på en stillbildare. Visserligen får man med mycket roligt på film, men jag tror nog att en stillbildare är att föredra. Om inte annat så har man möjlighet till uppförstoringar som kan sitta på väggen, mindre bilder att ha i plånboken osv.

Kanske är en videokamera att föredra om man är helt bakom flötet vad det gäller foto. Jag skulle tro att handhavandet blir lättare med en videokamera, men kan man hantera en stillbildare någorlunda får man med väldigt mycket där också.

Personligen tycker jag att det är bra mycket roligare att titta på gamla minnesbilder än att titta på gamla filmer.
Skulle även tro att det är lättare och mer uppskattat att visa släktingar samt vänner och bekanta ett fotoalbum, än att slå på tv:n.

Men detta är ju bara mina egna funderingar.
 
Jag föredrar bilder av hög kvalitet på papper av hög kvalitet, bilder som man har varit noga med och är nöjd med, framför den enligt mig mer "svensson-artade" stämningen som blir när man tittar på videofilmer. Detta blev krångligt, men det jag försöker säga är väl att det är roligare att ha noggranna och bra bilder och porträtt än att ha en "hattig" videofilm. För man lär väl ändå knappast ordna med ljussättning och filma efter manus.
 
Både och...
Visst många tycker att hemma filmning är sömnpiller men det går faktiskt att redigera.. moviemaker funkar kalas och då kan man få intressanta filmer... men somsagt stillbilder har ju sitt språk och plats med och skulle jag bara välja ett så skulle det bli vanliga stillbilder...
 
De första fem åren filmade jag mest, nuförtiden tycker ungarna att det är så roligt när jag tar fram en kamera (video eller stillbild). Men de gör sig bäst på stillbild.

Videokameran kommer fram när de ska spela upp något på skolan -sedan får jag göra kopior till hela klassen... Dessutom är det faktiskt skitkul när de har filmat själva!

Så, du får nog skaffa både och;-)
 
Båda är kass, egentligen. Båda kräver nämligen att du intresserar dig för den oberoende tittarens roll, den som inte har någon nära relation till din avkomma. När du satt dig i den tittarens roll och fortfarande lyckats producera en sevärd produktion är formatet ovidkommande.
 
Nu bemöter jag dig i en annan tråd Jan, hoppas du inte tror att jag är psykopat... du är helt enkelt bra på att locka fram argumenten hos mig :)

Tänker du inte mycket på filmregissörens roll när du nämner "den oberoende tittaren"? Han måste ju ofta producera sevärda grejor för att dra in pengar. Men som fristående fotograf har man lyckan att själv välja vad man vill berätta på film/stillbild.

Med den rätta känslan kan det mesta bli bra, titta på Anders mekanikbilder: http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=40083 som jag tycker är bra.

Ja, det går väl lite hand i hand, du har ju rätt.
-utom det där med "kass"?
Men frågan kanske var ställd ur ett enkelt föräldraperspektiv.
 
janm skrev:
Båda är kass, egentligen. Båda kräver nämligen att du intresserar dig för den oberoende tittarens roll, den som inte har någon nära relation till din avkomma. När du satt dig i den tittarens roll och fortfarande lyckats producera en sevärd produktion är formatet ovidkommande.

Håller inte riktigt med. Jag tror man skall fråga sig för vem man fotar/filmar för egentligen!
Om jag MÅSTE välja så blir det stillbildskameran.

Men om man ser på det mindre "egoistiskt", så är det nog inte fel att skona utomstående från familjebilder, och dokumentera både med film och foto för barnens (och sin egen) skull. Den glädje en femåring visar att få se sig själv nyfödd live på film är oslagbar.
Mitt råd är tveklöst - satsa på både och...
En stillbild förmedlar INTE dom första ljuden/orden.

Bästa hälsningar från en trebarnsfar med åtskilliga tusen stillbilder och 20-talet timmar video på mina barn.

/ Håkan
 
Senast ändrad:
Har endast 3 månaders erfarenhet av det här med en liten bebis och kamera men jag har valt både foto och video och är nöjd med det.
Jag köpte en 8MP kamera som även kan filma i 640x480 med ljud i minutlånga stycken.
Tar mest foton men även film på alla roliga ansiktsuttryck och små ljud.
Har ännu inte satt mig och klippt ihop filmerna men det ska bli någon gång. Mest kollar man på datorn men man kan ju även bränna en DVD med alla filmklipp på.

Välj inte, köp båda i en!

Mattias
 
jag skulle nog inte köpa en fotokamera för att filma med sen skulle jag inte köpa videokamera för att fota med

videokamera är videokamera
fotokamera är fotokamera

jag vill filma för att få bra kvalité
jag vill fota för att få skarpa o fina kort
 
Jag skulle inte heller köpa en videokamera för att fota med. Däremot en bra kamera som också kan filma.
Men det beror ju på att jag prioriterar foto men vill ha möjlighet att fånga saker på film.
Kan man inte tänka sig att kompromissa köper man givetvis båda och av bra kvalité.
Om man bara ska fota barn behöver man t.ex. inte en massiv zoom, alltså borde man kunna få en vettig kamera till skapligt pris.

Jag får nog hålla med många av de tidigare här.
Jag vill ha båda. Duger det inte med en kamera som kan filma skulle jag köpa både en videokamera och en stillbildskamera.
 
jag har redan två bra kameror
Olympus C765 o Ixus 40

jag tänkte om jag säljer C765 o köper en 350D
eller om jag ska behålla den o köpa videokamera

men vi får e va det blir
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.