Annons

Vibalans och analogt...

Produkter
(logga in för att koppla)

micke80

Aktiv medlem
Satt och funderade lite på det här med vitbalans... Hur "vitbalanserar" man med analoga kameror, t.ex. med dia, är filmen gjord för en viss ljustemperatur eller hur funkar det? När det gäller negativ kan jag tänka mig att man kompensera för en hel del i kopieringen men om man bortser från det och antar att man isf har en "standardkopiering" eller vad man nu ska kalla det...

Kanske en lustig fråga men jag blev lite nyfiken ;o)

/Micke

Både dia och negativ färgfilm är anpassad för en viss färgtemperatur. Nästan alla är gjorda för dagsljus.

Vad gäller färgnegativ går det i viss mån att kompensera vid kopieringen, men det blir oftast inte helt bra. Dia blir ju som det blir vid framkallningen. I stället använder man filter för att kompensera redan vid fotograferingen, eller film som är gjord för glödljus.

Då var min nyfikenhet stillad, fast jag måste erkänna att jag hade lyckats förtränga biten med färgade filter. Ibland är det imponerande hur man sorterar bort saker i skallen.

/Micke

Färgade filter förtränger jag gärna. Att fotografera i RAW och välja vitbalans vid framkallningen är mycket trevligare tycker jag :)

Jo precis, men man var ju liksom mer eller mindre tvungen att fundera på hur många (inte OM) man skulle köpa innan man lämnade den analoga världen ;o)

ANNONS