Annons

Vettig vidvinkel D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Denna bild är inte skalad utan bara beskuren..
den är fotad på 12mm vid f/4 på 1/60s (iso 640).

Jo, jag ser att det framträder lite, men inte störande.. men blir rädd när jag ser d2x versionen av detta problemet.. jag ligger nämligen i tankarna att köpa just detta hus...

elrohir skrev:
Okej, då kommer en icke underexponerad bild... fortfarande inte alls lika mycket som med d2x:en..

Jag tog mig friheten att cropa din bild lite mer. Och det ser ut som Tokinan funkar bra på D70. Den CA som jag fick fram på din bild är inget att bråka om. Så där ser mina bilder ut med fasta objektiv och Nikon zoomar. Det kan ju också var så, att mitt Tokina exemplar inte är bland dom bättre.
Har du fotat jpeg eller raw? Om raw, vilken rawkonverterare har du använt?

Bilagor

• cs.jpg
    cs.jpg
    37.1 KB · Visningar: 186
Senast ändrad:
Hade varit intressant att se hur just din tokina funkar med en d70 för att se om det är någon skillande mellan dom olika tokina gluggarna... jag skall ta och testa min tokina med en d2x i veckan så lovar jag att lägga upp en bild här så skall vi se skilnaden...

Här min Tokina 12-24 på en D70. Brännvidd 17 mm och bländare f/4.

Bilagor

• tokina-ca.png
    tokina-ca.png
    35.9 KB · Visningar: 177
elrohir skrev:
Denna bild är inte skalad utan bara beskuren..
den är fotad på 12mm vid f/4 på 1/60s (iso 640).

Jo, jag ser att det framträder lite, men inte störande.. men blir rädd när jag ser d2x versionen av detta problemet.. jag ligger nämligen i tankarna att köpa just detta hus...

Köp en D2x. Jag har inte haft några problem på dom andra gluggarna. Den här billigare Tokinan köpte jag bara för att jag sällan använder så kraftig vidvinkel, och därför inte ville lägga ut några större summor. Den CA som den ger tar jag bort i Camera Raw PS.

Problemet med d2x är i första hand att den enskilda pixeln är så liten och att upplösningen är högre jmf med andra kameror. Detta medför att optiken skall vara mycket bra korrigerade vad det gäller brytningsfel för att dessa inte skall ses.
Ett fåtal optik klarar av detta idag. 17-35 har även den CA men lägre än exv 17-55.
Två exempel på helt felfria gluggar som jag har testat är Micro-Nikkor 60 , 300/2.8 VR.

Mikael

Senast ändrad:
kaw skrev:
Jag tror snarare det handlar metoden man använder för att locka fram effekten.

Jag har inte använt nån speciell metod. Jag fotade några människor runt ett bord. Och jag la direkt märke till dom blå kantlinjerna runt ljusa partier, mot inte speciellt mörka. Dessutom såg den utskrivna bilden inte bra ut. Den svarta texten på ett vitt papper riktigt skimrade i blått, och det var utan delförstoring av bilden.
Men jag vill påpeka att jag inte nedvärderar objektivet. Tycker att det är prisvärt, stabilt byggt med bra skärpa till bra pris. Dom tillfällen det blir synlig CA i bilden, så minimerar jag det i Camera Raw.

/Leif

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto