Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vettig vidvinkel D70
- Trådstartare Zpider
- Start datum
Slowfinger
Aktiv medlem
Här finns en lång, lång tråd med svar på din fråga: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=39702
FelixSwensson
Avslutat medlemskap
Nikon eller Tokina 12-24/4. Skitbra båda två.
Zpider
Aktiv medlem
Sabud skrev:
Om du orkar vänta kommer tidningen FOTO i nr. 11
testa lite intressant optik. Till exempel Tokina 12-24/4 och dito från Nikon.
Panikköp e inte min grej, hehe, tack för tipset, ska kolla när den kommer...
elrohir
Aktiv medlem
Måste instämma... Tokina 12-24 är en mycket bra glugg, har själv en och är mycket nöjd. Har testat Nikkors 12-24 också och kan faktiskt inte säga vilken jag skulle köpt om dom kostade lika mycket.. nu är läget så att nikkor gluggen kostar dubbelt så mycket och för att inte märka någon skillnad så kan jag säga att Tokina är ett klart val.
/Jonas
/Jonas
FelixSwensson skrev:
Nikon eller Tokina 12-24/4. Skitbra båda två.
leffep
Aktiv medlem
Jag har nyss köpt en Tokina 12-24. Och objektivet är förvånansvärt skarpt, även på full öppning. Men det levererar hemskt mycket CA. Det kanske blir mer sånt på D2X. Byggkvaliteten känns bra. Prisvärd tycker jag trots allt.
Men visst är Nikons 12-24 bra mycket bättre. Men det är ju dubbelt så dyrt.
/Leif
Men visst är Nikons 12-24 bra mycket bättre. Men det är ju dubbelt så dyrt.
/Leif
Slowfinger
Aktiv medlem
Och den bilden är tagen med D2X förstås?
Generellt verkar det bli mycket mer CA med D2X av någon underlig anledning...
leffep
Aktiv medlem
Slowfinger skrev:
Och den bilden är tagen med D2X förstås?
Helt riktigt. D2X. Men det är objektiven som lämnar CA, inte kameran. Jag har aldrig några problem med CA på originaloptiken, bara på billigare "piratare".
Men det är ju bara halva priset för Tokinan, så jag är nöjd ändå med gluggen.
Senast ändrad:
Slowfinger
Aktiv medlem
Det finns en lång tråd på forumet "Nikonobjektiv" med bildexempel som visar att linser som är CA-fria på en D70 drabbas av CA på D2X. Orginaloptik drabbas även den enligt Mikael Risedals bildexempel. Min egen erfarenhet på D70 är att jag knappt har någon CA med något Nikonobjektiv.
Slowfinger
Aktiv medlem
Här är ett par bildexempel:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=39702&perpage=15&pagenumber=16
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=39702&perpage=15&pagenumber=16
leffep
Aktiv medlem
Slowfinger skrev:
Det finns en lång tråd på forumet "Nikonobjektiv" med bildexempel som visar att linser som är CA-fria på en D70 drabbas av CA på D2X. Orginaloptik drabbas även den enligt Mikael Risedals bildexempel. Min egen erfarenhet på D70 är att jag knappt har någon CA med något Nikonobjektiv.
Javisst är det några modeller som lämnar CA även hos Nikon, men inte alls så kraftigt som Tokinan. Nu använder inte jag Nikons DX objektiv, utan AF-S 17-35 och AF-S 28-70, och resten fasta objektiv. och ingen av dom ger CA.
elrohir
Aktiv medlem
Jag testade att ta liknande bild på ett papper med min D70 och Tokina 12-24/4
Inställningar:
Iso 640, 1/125 s ,f/4
Jag upplever otroligt små CS effekter med denna gluggen på min d70.. verkar skumt om det blir så mycket på d2x (vågar man byta upp sig??)
Inställningar:
Iso 640, 1/125 s ,f/4
Jag upplever otroligt små CS effekter med denna gluggen på min d70.. verkar skumt om det blir så mycket på d2x (vågar man byta upp sig??)
leffep skrev:
Här syns det hur mycket CA, Tokina gluggen levererar. Vitt papper mot bordsskiva. Men det mesta går att ta bort i Camera Raw PS.
Bilagor
leffep
Aktiv medlem
elrohir skrev:
Jag testade att ta liknande bild på ett papper med min D70 och Tokina 12-24/4
Inställningar:
Iso 640, 1/125 s ,f/4
Det verkar vara en underexponerad bild, om det ska vara ett vitt papper, det ser ju nästan lika brunt ut som bordet. Kan vara den orsaken att ingen CA syns. För liten skillnad på mörkt och vitt.
elrohir
Aktiv medlem
Okej, då kommer en icke underexponerad bild... fortfarande inte alls lika mycket som med d2x:en..
leffep skrev:
Det verkar vara en underexponerad bild, om det ska vara ett vitt papper, det ser ju nästan lika brunt ut som bordet. Kan vara den orsaken att ingen CA syns. För liten skillnad på mörkt och vitt.
Bilagor
leffep
Aktiv medlem
elrohir skrev:
Okej, då kommer en icke underexponerad bild... fortfarande inte alls lika mycket som med d2x:en..
Där börjar det framträda lite CA ser jag, fast inte störande. Min bild var mer delförstorad, så det syns nog mer på min bild. Vad hade du för brännvidd inställd?