Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Venuspassagen...

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
...som ska gå att se imorgon på morgonen, tror ni det går att se genom kamera och teleobjektiv med ett ND10-filter påskruvat eller blir jag blind då? Alltså det man använder för flera minuters exponeringar dagtid. Min mamma vill ut och titta, men vi har inte hunnit fixa svetsglas eller liknande så då hade det ju varit bra om det funkade med mitt gråfilter, men jag vågar inte prova utan att veta säkert...

...som ska gå att se imorgon på morgonen, tror ni det går att se genom kamera och teleobjektiv med ett ND10-filter påskruvat eller blir jag blind då? Alltså det man använder för flera minuters exponeringar dagtid. Min mamma vill ut och titta, men vi har inte hunnit fixa svetsglas eller liknande så då hade det ju varit bra om det funkade med mitt gråfilter, men jag vågar inte prova utan att veta säkert...

Nej det fungerar inte. Det skall vara filter avsett för observation av solen direkt med ögonen igenom det. Sätt det på kameran, använd live view, minsta bländare och kortaste tid och se om det blir något på bilderna i stället, då kan ni se dem på kameradisplayen så riskerar ni inte skador på synen. Galileo Galilei blev skumögd på äldre dagar, kanske för att han studerade solen genom undermåliga filter (sotade glas).

Edit: Eller rättare sagt, ni kanske ser något, men skadorna på synen visar sig först senare.

Tack för det snabba svaret! Då ska jag inte titta genom det - synen vill jag inte riskera. Men om man sätter det på kameran och fotar utan att titta i sökaren (nu har jag inte live view, men man kan ju prova sig fram) riskerar inte teleobjektivet att bli förstört? Eller borde det klara sig i och med filtret?

Tack för det snabba svaret! Då ska jag inte titta genom det - synen vill jag inte riskera. Men om man sätter det på kameran och fotar utan att titta i sökaren (nu har jag inte live view, men man kan ju prova sig fram) riskerar inte teleobjektivet att bli förstört? Eller borde det klara sig i och med filtret?

Venuspassagen är ju på morgonen innan solen stigit så den är riktigt ljusstark. Annars har det hänt att kameror som varit riktade länge mot en stark sol fått brännskador på slutarridån och andra inre delar. Jag tror dock inte att risken är särskilt stor om du inte lämnar kameran riktad mot solen en längre tid denna tid på dygnet när solljuset också har mycket atmosfär att genomtränga genom sin låga position. Tänk på alla bilder på soluppgångar och nedgångar.

Vad du kan göra är att använda en vanlig kikare (inte titta på solen genom den!) och projicera dess bild på ett vanligt A4-papper. Då bör man kunna se Venus framför solskivan som en svart fläck på papperet. På så vis får ni se direkt, utan att riskera synen.

Okej, ja jag kanske skulle prova då om det nu är solklart. I och för sig har jag aldrig använt teleobjektiv när jag fotat solupp-/nedgång, men ja, ett par sekunder borde väl gå, speciellt som den står lågt som du säger. Får se hur det blir helt enkelt:)

Vad du kan göra är att använda en vanlig kikare (inte titta på solen genom den!) och projicera dess bild på ett vanligt A4-papper. Då bör man kunna se Venus framför solskivan som en svart fläck på papperet. På så vis får ni se direkt, utan att riskera synen.

Ja just det ja, det kan ju vara värt att testa!

Okej, ja jag kanske skulle prova då om det nu är solklart. I och för sig har jag aldrig använt teleobjektiv när jag fotat solupp-/nedgång, men ja, ett par sekunder borde väl gå, speciellt som den står lågt som du säger. Får se hur det blir helt enkelt:)

Se mitt inlägg #5 ovan, så du inte missar detta, eftersom vi postade nästan samtidigt.

Edit: Ja Venus skall synas klart och tydligt på detta vis. Men det blir ju en svartvit bild.

hoppas på molnfritt

Köpte en tunn foliefilm (A4) från rymdbutiken för typ 250:- som släpper igenom mkt lite ljus. det har fungerat bra till att fota och titta på solen. Nu är det bara att hoppas på finväder.

Köpte en tunn foliefilm (A4) från rymdbutiken för typ 250:- som släpper igenom mkt lite ljus. det har fungerat bra till att fota och titta på solen. Nu är det bara att hoppas på finväder.

Rymdbutiken har två olika filmer, en för att fotografera genom och en för att titta direkt på solen igenom. Jag har den för foto, och tänker inte titta genom den, även om jag tror att det skulle fungera. Jag ser ju på kamerans bilder. Vill jag se direkt med ögonen får det bli genom den film avsedd för detta.

Edit: överhuvud taget är jag skeptisk till att titta direkt på solen genom något filter, en liten osynlig skada på filtret, och synen är i farozoonen som jag förstått det hela. Eftersom jag ändå har en kamera, ser jag hellre på solen genom denna indirekt på bilderna.

Det låter ju intressant. Nu är det väl försent att köpa något, men kan vara bra att veta till en annan gång när man behöver titta på/fotografera solen av annan anledning.

Var ute en sväng på morgonen

I Göteborg hade vi tur med vädret!

Bilagor

• Venuspassagen060612.jpg
    Venuspassagen060612.jpg
    4.2 KB · Visningar: 701
Var uppe nu på morgonen och kollade passagen med farsans gamla teleskop, som har ett särskilt sol-ockular. Ganska imponerande.

Vilken fin bild! Vad otroligt egentligen att den där lilla pricken är en stor planet!
Här såg det ut att vara molnigt de gånger vi vaknade så det blev inget för våran del, får titta på nyheterna sen när de visar det istället.

fick några bilder i morse mellan horisonten och molnen, skulle haft ett ND filter på, men jag har väl tid att köpa ett till nästa gång ;-)

Bilagor

• 1023-liten-.jpg
    1023-liten-.jpg
    91.8 KB · Visningar: 337
  • 1023-1-liten-6450.jpg
    1023-1-liten-6450.jpg
    7.8 KB · Visningar: 334

Tror den gick för något halvår sedan, har inte sett att den går idag? Men om den gör det så går det nog att se den utan både tele och svetsglas. Men sätt svetsglasen på morsan för säkerhets skull, annars stänger hon väl av burken när de börjar vänslas lite för mycket...

Var uppe nu på morgonen och kollade passagen med farsans gamla teleskop, som har ett särskilt sol-ockular. Ganska imponerande.

Jag har tydligen tagit som min uppgift att varna för faror i samband med solobservation. Sådana gamla solfilter som man inte monterar längst fram/först i strålgången/närmast solen/mellan solen och första linsen,spegeln på teleskop skall man kasta, tex den typ som gängas i okular.

Här var det annars helmulet, fick inte se något.

Jag har tydligen tagit som min uppgift att varna för faror i samband med solobservation. Sådana gamla solfilter som man inte monterar längst fram/först i strålgången/närmast solen/mellan solen och första linsen,spegeln på teleskop skall man kasta, tex den typ som gängas i okular.

Här var det annars helmulet, fick inte se något.

Jag får väl skaffa den frontmonterade till nästa Venuspassage. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar