Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Venus och Månen med 425mm (850mm ekv. 24x36mm)

Produkter
(logga in för att koppla)
Var ute och testade nya kameran i kväll och fick några bilder på Jupiter och månen.

Bilderna är tagna genom tubkikaren vilken motsvarar ungefär 1000mm.

Jupiter är exponerad i 1 sek med 3200ASA och månen
1/5 sek och 100ASA.//Lars
 

Bilagor

  • _IGP1456.jpg
    _IGP1456.jpg
    5.9 KB · Visningar: 907
  • _IGP1470.jpg
    _IGP1470.jpg
    26.8 KB · Visningar: 811
Roligt att få ta del av denna typ av foto. Jag är astronomiintresserad men har ännu inte kombinerat mitt fotointresse med astronomin så som ni gjort!
 
Var ute och testade nya kameran i kväll och fick några bilder på Jupiter och månen.

Bilderna är tagna genom tubkikaren vilken motsvarar ungefär 1000mm.

Jupiter är exponerad i 1 sek med 3200ASA och månen
1/5 sek och 100ASA.//Lars

Tack för dina tidigare tips i denna tråd.
Kul att se dina fina bilder.
Hur monterar du kameran till tubkikaren?

Kan du se Jupiters röda fläck och ränder med tubkikaren?
 
Tack för dina tidigare tips i denna tråd.
Kul att se dina fina bilder.
Hur monterar du kameran till tubkikaren?

Kan du se Jupiters röda fläck och ränder med tubkikaren?

Hej.

Det är alltid kul att dela med sig. "Delad glädje är dubbel glädje".

Jag har satt på ett rör (mellanringar med omvändningsadapter) i filtergängan på ett gammalt 50mm objektiv. Mellanringarna passar ganska bra på kikarens okular, så det är bara att trä över okularet på kikaren. Det blir en ganska skakkänslig och baktung anordning så jag brukar sätta ett extra stativ på kamerahuset för att få lite stadga.

Jag ser inte fläcken och ringarna med det okular jag använt vid fotograferingen (30x). Jag har inte kollat med mitt 60x, men det kanske går att se nåt då om atmosfären är bra.

Om du tittar på den här tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=111196&page=9 så finns några bilder där man kan ana både fläck och ringar (om man vet var man ska leta).

//Lars

PS. Kul att se hur fort månarna på Jupiter ändrar läge om man jämför våra bilder!
 
Fullmåne 2 december 2010


Provade att knäppa handhållet och med bildstabiliseringen påslagen med brännvidden 425mm (850mm equiv). Ställde in exponeringen på spotmätning, autofokus att kolla i enbart den centrala mätpunkten och med fin AF-upplösning inställd.

Tycker resultatet duger bra för att vara handhållet. Annars får man vänta tills Nyårsafton då fullmåne inträffar nästa gång.
 

Bilagor

  • PC024813s400.jpg
    PC024813s400.jpg
    79.7 KB · Visningar: 680
Månen ISO100 1/320" ƒ/7.1

Helt OK :), tycker jag, vilken ISO resp bländare använde du?

/Arne

Månen var knalljus i går kväll, men eftersom jag ville ha djupsvärta, lät jag ISO ligga kvar på 100. Med ƒ/7.1 och bländarprioritet så blev tiden 1/320". Exponeringen blev helt perfekt, så den har jag inte behövt ändra i råkonverteringen.

Dock lite för lång tid att klara handhållet och kunna få fullständigt skarpt, fast utan stabilisering krävs minst ju 1/850s enligt tumregeln.

Med utgångspunkt från ovan perfekta exponering, så skulle jag kunnat alternera med ISO 200 & ISO 400, för att få lite snabbare exponeringstider. Behöver nog blända ner minst ett steg för att hitta "sweet spot" för kombon av objektiv & telekonvertern (ƒ/5.6-ƒ/7.1).

P.S.
Såg även ett månfoto taget på södra halvklotet, där den stora kratern Tycho på månens undersida naturligtvis hamnat överst. Telekonvertern EC-14 såg ut att fungera utmärkt för ändamålet tillsammans med zoomen 70-300mm.

Fräschade upp med lite trivia från Wiki: "The Moon has approximately 1/4 Earth's diameter, 1/50 Earth's volume, and 1/80 Earth's mass."
 
Stellarium planetarium program på datorn

◊ ♣ ♥ ♦
Mycket imponerande och omfattande program, rekommenderas starkt om man är intresserad av astronomi och kanske vill hitta mer än de vanligaste planeterna.

T.ex. kan man välja åskådarposition till en plats på Månen, men eftersom det just nu är fullmåne här på jorden, så är jordskivan mörk från månens horisont, s.k. "nyjord" kanske.

Stellarium is a free open source planetarium for your computer. It shows a realistic sky in 3D, just like what you see with the naked eye, binoculars or a telescope. It is being used in planetarium projectors. Just set your coordinates and go.

http://www.stellarium.org/
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.