Annons

Ventilation klädkammare

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddenacka

Aktiv medlem
Hej
Jag har precis skaffat en lite större lägenhet och tänkte göra om en klädkammare till mörkrum för att kunna göra förstoringar samt framkalla 4x5 blad.
Problemet är att den inte har någon ventilation alls. Det finns en rörstam i den så kan nog på sikt sätta in en disko för att kunna spola osv.

Hur löser man ventilationen enklast för att inte få in ljus?
Jag vill inte spendera massor med pengar men vill inte sitta där inne i alla ångor heller.
Har hört om luftsluss men har inte hittat nån bra beskrivning eller lösning.

Med vänliga hälsningar
Fredrik
 
Hmmmm?

Diskho, spola, det ser ju ut som om du vill göra om klädkammaren till ett våtrum? Eller rättare sagt borde göra det till ett våtrum för att skydda fastighet och grannar från fuktskador. Bostadsrätt - kolla med styrelsen. Hyresrätt - kolla med uthyraren.

Vatten låter ofarligt, men orsakar lätt skador (bla a mögel) som kostar tusentals kronor.
 
Diskho, spola, det ser ju ut som om du vill göra om klädkammaren till ett våtrum? Eller rättare sagt borde göra det till ett våtrum för att skydda fastighet och grannar från fuktskador. Bostadsrätt - kolla med styrelsen. Hyresrätt - kolla med uthyraren.

Vatten låter ofarligt, men orsakar lätt skador (bla a mögel) som kostar tusentals kronor.

Vet att man måste få godkännande av styrelsen för att dra in vatten.
Nu var det ventilationen jag undrade över.
 
Kanske låter som ordmärkeri, men ibland är orden viktiga för att uttrycka det man vill säga. Du är inte ute efter någon luftluss, utan du tänker antagligen på en ljussluss, och det är antagligen inte vad du vill ha, utan du vill ha ett sätt att växla luften därinne utan att samtidigt släppa in ljus. Ordet för det du undrar om är inte ljussluss, utan ljusfälla.

En ljussluss, sådan man ofta har haft till mörkrum är precis som alla andra slussar uppbyggd av två dörrar, där den ena inte öppnas så länge den andra är öppen. Andra lösningar finns, som att ha någon slags krökt labyrintgång med svarta väggar, så att man kan gå in fritt, men ljuset inte når in, en ljusfälla. En sådan är lösningen för ventilationen, och den kan ganska enkelt snickras in i en dörr. Om man vill ha god ventilation måste man också vara klar över att ventilationen är ett flöde, och man måste ordna det flödet så att luften i utrymmet verkligen växlas ut. Ventilöppningarna måste alltså arrangeras så att en låter luft komma in och en annan låter den slippa ut, och däremellan måste den inkommande luften i största möjliga utsträckning tränga undan den befintliga luften i utrymmet, så att det som går ut är gammal luft som ersätts med ny.

I en klädkammare, för minsta möjliga ingrepp, kan man sätta båda öppningarna i dörren, en upptill och en nertill, för att få så stort avstånd som möjligt mellan dem. Sedan analyserar man flödet mellan de två öppningarna för att bestämma vilken som passar bäst till inlopp och vilken som är bättre som utlopp. Om man gör fel, kommer den inkommande luften bara att direkt sugas ut genom utloppet.

Inne i kammaren sker blandningen dels genom strömning som kan tvingas fram med fläkt, och dels genom termisk verkan, så att varmare luft strävar uppåt och kallare neråt. Om luften som kommer in är varmare än den som går ut bör inloppet därför sättas upptill och utloppet nertill, och tvärtom om den inkommande luften är svalare. Då sätter man inloppet nertill och utloppet upptill. På så sätt kan inkommande luft deplacera utgående, och det blir inte fluidistisk kortslutning mellan de två öppningarna. Om någon form av uppvärmning sker därinne, som att en person arbetar där, är det alltså bättre att ha inloppsluften nertill och utloppet upptill.

Det finns, som har nämnts i de andra svaren, fler problem med att ha mörkrummet i en klädkammare, eftersom den inte har byggts som våtrum. Det problemet kan antagligen lösas genom att inte ha de mest intensivt våta hanteringarna där inne, och att skydda mot spill från skålar och dosor genom att ha ett bra bord som samlar upp eventuellt spill. Sköljningen gör man alltså lämpligen någon annanstans, och för framkallning av film är det bättre att använda det mörka utrymmet bara för att ladda framkallningsdosor, om man inte väljer att framkalla den på samma sätt som man framkallar papper vid förstoring och kopiering.
 
Det där med tillstånd för va har tagits upp ovan. Även ev ingrepp i husets ventilation fordrar tillstånd och ändringar måste dokumenteras annars blir det anmärkning vid OVK (obligatoriska ventilationskontrollen).

Att göra mörkrum av en klädkammare utan ventilation är ingen bra idé som du säger själv. Eventuell ventilation måste då ske utåt lägenheten vilket medför att det kommer att lukta fotokemikalier där och det kan sprida sej till dina grannar med åtföljande klagomål. Dessutom kan lukten bli kvar i textilier mm i din egen lgh.

Kanske det går att lösa med en kolfilterfläkt, i princip en köksfläkt som snurrar runt luften genom ett kolfilter. Finns på IKEA. Men jag har ingen erfarenhet av hur det fungerar i de här sammanhangen. Men det fungerar andra sammanhang, i skyddsmasker av olika slag tex.

En luftsluss, som du undrar över, är en rätt skrymmande anordning som brukar fylla två funktioner, nämligen att göra det möjligt att passera ut och in i tex ett mörkrum utan att ljus slipper in och att lukt läcker ut.

De klassiska utrymmena för fotolabb i lägenhet är antingen köket eller badrummet. Har du så stor lägenhet att det finns en extra toa så borde det väl gå att ockupera badrummet några timmar då och då. Problemet med badrummet är elsäkerheten om det är en äldre lägenhet utan uttag i badrummet och utan jordfelsbrytare. Det bör också vara mekanisk ventilation (fläkt på taket) för att lukt inte ska spridas. Är det en äldre lägenhet med s.k. stockholmsventilation i badrummet bedömer jag att risken för luktspridning är stor. (Ett högt och ett lågt placerat ventilationsgaller i badrummet)

Kan du mörklägga köket och lägga beslag på det vid labbehov så är det bättre ur flera synpunkter. Jag har sett fina exempel på labb i kök. Men det kräver väl tillpassade skivor för fönstren och en någorlunda tät dörr. Eventuell springa vid tröskeln kan tätas med en lång trasa. Även om köket har ventilation genom köksfläkt så finns en viss risk för lukt hos grannarna. Om det bara är en imkanal (uppe vid taket i äldre hus) så är risken stor, särskilt när det inte är vinter, eftersom draget blir sämre ju varmare det är ute, i värsta fall kan t.o.m. det vara bakdrag då.. Bor du högst upp i huset är risken för luktspridning mindre på vintern och större på sommaren.

Min bedömning (jag har sysslat en del med besiktning av byggnader) är att vi numera är känsligare för lukter av olika slag. En del är rädda för lukter av miljöskäl och tror att allt som luktar konstigt är livsfarligt. Andra klagar av andra anledningar.

Jag vet ju inte var du bor, men det kan finnas en fotoklubb i närheten som fortfarande har mörkrumsverksamhet. Kolla här <http://www.rsf-fotoklubbar.org/>, titta i kolumnen till vänster efter klubbar och distrikt.

Uppsala Fotografiska Sällskap är en klubb som har t.o.m. två mörkrum igång och håller på att dona med dem så de ska bli ännu bättre. Där finns också en förstoringsapparat som klarar 4x5".
 
Kanske är bäst jag använder badrummet i alla fall. Har både el samt vatten och viss ventilation där. Dock blir ju dörren tilltäppt när jag mörklägger så kanske borde fixa nån ventil nertill. Tåls att tänka på men är stora fördelar att kunna labba hemma.
 
En kompromiss skulle kunna vara att jag ser till att kunna mörklägga både badrum och klädkammare. Nackdelen är att jag då måste förvara bladen i en ljustäta ask innan framkallning men fördelen är att jag kan arbeta med förstoringsaparaten i klädkammaren och inte behöver ockupera badrummet under längre tider samt inte behöver modifiera så mycket.
De små framkallninfskålarna kan till och med få ett lock (bakplåt) för att inte osa för mycket.
Klädkammaren
Fast skrivbord med förstoringsapparat
Möjlighet att framkalla mindre blad 4x5 tums teststripes.
Badrummet
Spolmöjöigheter
Framkallning av större blad
Ventilation
 
Kanske är bäst jag använder badrummet i alla fall. Har både el samt vatten och viss ventilation där. Dock blir ju dörren tilltäppt när jag mörklägger så kanske borde fixa nån ventil nertill. Tåls att tänka på men är stora fördelar att kunna labba hemma.

Det kan räcka med att ställa en mörk skiva av något slag mot karmen så att lutten kan smita förbi på sidorna. Ventilation i uk dörr till badrum är rätt. Då tvingas den torra lägenhetsluften in utmed golvet och torkar upp det och stiger sedan mot taket där den ska försvinna ut genom frånluftsdonet eftersom det brukar vara lite varmare i badrummet än i resten av lgh.
 
En kompromiss skulle kunna vara att jag ser till att kunna mörklägga både badrum och klädkammare. Nackdelen är att jag då måste förvara bladen i en ljustäta ask innan framkallning men fördelen är att jag kan arbeta med förstoringsaparaten i klädkammaren och inte behöver ockupera badrummet under längre tider samt inte behöver modifiera så mycket.
De små framkallninfskålarna kan till och med få ett lock (bakplåt) för att inte osa för mycket.
Klädkammaren
Fast skrivbord med förstoringsapparat
Möjlighet att framkalla mindre blad 4x5 tums teststripes.
Badrummet
Spolmöjöigheter
Framkallning av större blad
Ventilation

Att dela verksamheten på en torr och en våt del kan vara bra.
En annan lösning kan vara om du får tag i en begagnad Nova- utrustning av det här slaget. De har funnits länge och det kan dyka upp begagnade. Nya är det rätt dyra saker.
http://www.theimagingwarehouse.com/Products/Nova-Daylight-Film-Processors

Urban D kanske har erfarenhet av sådana och kan tillföra lite visdom, Jag har själv inte jobbat med bladfilm.
 
Att framkalla 4x5 film blad är inga problem då jag har en mod 54.
Problemet jag ser är om jag ska ha stora bad i ett oventilerat rum när jag ska göra större papperskopior.
Mindre bad med ett lock ser jag inte som något större problem med.
Kan ibland vara så att man vill korrigera lite när man sett hela förstoringen men de kanske man lär sig med tiden.
 
Man kan inte ha nått dragskåp där man ställer skålarna?
Det vore ju toppen att kunna använda klädkammaren till att bortsätt från sköljning osv.
Förstår inte hur jag ska få dörren ljustät och samtidigt kunna få in luft. En av väggarna är lättbetong så den kan man enkelt få ventiler till om man bara kan få det ljustätt
 
Man kan inte ha nått dragskåp där man ställer skålarna?
Det vore ju toppen att kunna använda klädkammaren till att bortsätt från sköljning osv.
Förstår inte hur jag ska få dörren ljustät och samtidigt kunna få in luft. En av väggarna är lättbetong så den kan man enkelt få ventiler till om man bara kan få det ljustätt

Dragskåp skulle säkert fungera. Bygg ett och sätt in en kolfilterfläkt = enklare köksfläkt från IKEA. . Jag föreställer mej att ett dragskåp med sug i bakväggen vore effektivast. Du kommer att få en reducering av lukten men om det blir tillräckligt är svårt att veta.

Hål i en lättbetongvägg fordrar troligen tillstånd från föreningen och alldeles säkert om det är en yttervägg. Kan t.o.m. fordra någon form av bygglov.

Att göra dörren ljustät är det enklaste. Tätningslister runt om, köp ett snyggt långsmalt ventilationsgaller av plast på ett byggvaruhus (tex Jula Art. nr: 650204). Fäll in det i nedre delen av dörren, och en svartmålad baffel på insidan för att hindra ljus att läcka in.

Du har inte talat om hur stora skålar du har och hur stora kopior du tänker göra. Är det inte väldigt stora papper så kan ju ett system liknande Novas för stående tankar vara en lösning. Eftersom den fria vätskeytan i en sådan tank är en bråkdel av ytan hos en skål så blir lukten i motsvarande grad mindre utom när pappren flyttas mellan facken. Du behöver inte hälla tillbaka vätskorna varje dag om du är inne i en period med mycket kopierande utan lägger bara ett lock på tanken.
Någon gång för länge sedan såg jag ett hembygge enligt samma konstruktionsprincip som ett akvarium. I det här fallet är ju de estetiska kraven minimala så det går ju att sätta synliga förstärkningar runt om.
 
Hej
tack för bra tips!
Väggen är till en innervägg så borde vara lugnt då det lätt går att återställa om man skulle vilja det.
Förstår inte riktigt hur du menar med en baffel på insidan av ventilen.
Menar du sähär med 2 ventiler?
En på vardera sida och en skiva med en liten glipa högst upp?
Jag kommer troligen att göra förstoringar upp till 23x30. Vill kunna göra större också men då kan jag lika gärna ta med mig pappren in till badrummet och framkalla där då det inte kommer vara så vanligt.
Ett novasystem vore bäst om jag får tag i begagnat eller bygger ett eget.
 

Bilagor

  • ventil.png
    ventil.png
    4.7 KB · Visningar: 897
Så här kan det se ut.. Läkt 25 x 38, helst hyvlad, i överkant och på sidorna plus en boardskiva eller dyl. Gör baffeln minst 50% bredare än ventilgallret så att tillflödet inte stryps.
 

Bilagor

  • Dörrvent.jpg
    Dörrvent.jpg
    67.7 KB · Visningar: 949
Jag tycker att det är klart snyggare med gallret på utsidan och baffeln på insidan.
Jag föreslår att gallret monteras med uk ca 250mm fr golv och baffeln bör gå ner så att den slutar ca 100 mm över tröskeln. Baffeln och ev även dörrinsidan under baffeln målas mattsvart.
 
Cool! Då gör jag en lika dan sen i överkant av ena innerväggen med en liten fläkt inuti som kan dra ut luften.
Tror det blir bra!
 
Jo, klädkammare är nog bättre än köket pga att den blir dedikerad till mörkrum, plastmatta på golvet och under skålarna är bra vid spill. Skölj kan du ha antingen i badrummet eller på diskbänken, annars är spisfläkten perfekt att ha över skålarna. Spisfläkt kan du ju ha i mörkrummet oxå över skålarna om det går att leda ut luften.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.