Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vems?

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidKaye

Ny medlem
Om jag ser en bra bild för ett självporträtt. Ställer in exponering, iso, hittar rätt vinkel och redigerar bilden efter men säger åt en kompis att trycka på knappen för att jag inte har något stativ. Kan jag då ladda upp bilden här på fotosidan som min egen?

Syftar på bilden nedanför.

Bilagor

• Självporträtt.jpg
    Självporträtt.jpg
    70.5 KB · Visningar: 466
Det kanske är jag som är lite slö denna söndag, men vad menar du med "trycka på knappen"?

Jag vill minnas att det i en annan diskussion framkom att rent juridiskt är det personen som trycker på utlösaren som har upphovsrätten till bilden.

Du skriver att du lät honom ta bilden då du inte hade något stativ. Så då är det ju även han som gett bilden sin slutgiltiga komposition genom att det är han som riktat in kameran. Alltså inte alls bara tryckt på knappen.

Föreställ dig scenariot att en fotomodell med hyggliga fotokunskaper säger till dig: "Jag skulle vilja bli fotad i detta fönster. Testa med bländare 11 och 1/100 slutartid."
Du ställer in detta, riktar in kameran och trycker av. Alltså ungefär vad som hänt i detta fallet. Det är väl ändå du som i så fall är fotografen.

Så både juridiskt och förnuftsmässigt tycker jag nog det är din vän som är fotograf i fallet.

Men om ni är så pass goda vänner att du inte tror dig bli stämd för tilltaget tycker jag nog ändå du har fog att lägga upp den här som din bild. Du kan ju alltid creditera din vän för medhjälpen i bildtexten om det känns bättre.

Jag skall inte försöka utala mig om juridiken, men att bilden inte skulle vara din låter helt befängt i mina öron.

Istället för en VAL (Voice Activated Light Stand) så är din polare snarate att anses som en VATT (Voice Activated Tripod & Trigger). Har själv tagit en del sådana bilder.

Om din kompis är kinkig och hotar med att tvista om upphovsrätten så kan du ju be honom/henne att hålla i kameran och själv trycka på 10s självutlösaren.

Mina 2% av 1 USD.
//M

Många fotografer har väl assistenter, både vid fototillfällena och vid efterarbetet/mörkrumskopieringen. Men likväl får inte assistenterna/kopisterna någon som helst del i bildernas upphovsrätt. Detta kan väl likställas med sånt?

Tack för svaren, att min kompis inte skulle bry sig om jag laddade upp bilden här är det ingen tvivel om. Utan det jag var rädd för var snarare att folk här på fotosidan skulle skriva: varför laddar du upp denna? Det är inte din bild, eller nåt sånt.
Jag gör så att jag laddar upp den och skriver att jag använde mig av en assistent för själva utlösandet.
Tack igen.

ps. förlåt för mitt okunniga uttryck "knappen" när jag menade utlösaren

Oavsett motiv kan man råka ut för ett problem: man lånar ut sin kamera till en kompis medan man ser på själv. När man sedan tittar på bilderna långt efteråt, kanske man hittar en enormt fin och vill lägga upp den i ett fotoforum eller ställa ut den, men kanske har glömt att den är tagen av någon annan än en själv. Därför ser jag alltid till att jag själv är med på bilderna som andra tar med min kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar