Damm på sensorn
Aktiv medlem
D610 har väl samma autofokus som D7000, dvs allt annat än bra. Inget av mina tre D7000-hus var ens i närheten av D300s. Tror du kommer bli nöjd med D7200.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har nu beställt en Nikon D7200
Så 70-200 f/4 är inte bra till DX? Jag vill inte ha ett för klumpigt objektiv så deras 70-200 f/2,8 får nog tyvärr bort även prismässigt.
Hur står sej Nikons 70-300 mot 70-200 f/4? Är de tillräckligt eller är det värt att lägga till mer än det dubbla för ett begagnat. Funderar faktiskt att köpa ett 7-300 för att testa om det duger..
"Allt annat än bra" tyder väl närmast på att dina tre D7000-hus möjligen varit defekta eller så har det kanske varit "något annat problem". Visst - jämfört med AF på de allra senaste "värstingkamerorna" är det väl inte vassaste kniven i lådan. Men därifrån till "allt annat än bra" är är det ett avsevärt steg. Har själv ägt D7000 och hade definitivt inget problem med AF ens vid sportfoto. Däremot var den begränsade bufferten kanske mer av karaktären "allt annat än bra"D610 har väl samma autofokus som D7000, dvs allt annat än bra. Inget av mina tre D7000-hus var ens i närheten av D300s. Tror du kommer bli nöjd med D7200.
D610 har väl samma autofokus som D7000, dvs allt annat än bra. Inget av mina tre D7000-hus var ens i närheten av D300s. Tror du kommer bli nöjd med D7200.
Jag har nu beställt en Nikon D7200
Så 70-200 f/4 är inte bra till DX? Jag vill inte ha ett för klumpigt objektiv så deras 70-200 f/2,8 får nog tyvärr bort även prismässigt.
Så till TS: Du vet det naturligtvis redan, men bländare 4 är bländare 4 oberoende storleken på sensorn i din kamera. Bländartalet är ett fysiskt mått som är specifikt för objektivet. Så ett 70 - 200 f/4 har f/4 även på en kamera med APS-C-sensor.
Stämmer precis.
..........
Det är nämnligen allmänt helt oproblematiskt att tänka/nämna/diskutera/specifiera ekvivalenta brännvidder, men däremot ibland extremt kontroversiellt att göra likaledes med bländare.
.........
Verkligen "bedrägligt", och snudd på dubbelmoral och dubbla standards (minst det senare)!
För bländare så behöver man knappast bry sig, köper du en f/4 så får du en f/4 i ljusmängd även till DX., det är nog det som de flesta också är intresserad av. Att man får ett annat skärpedjup är för de flesta en underordnad betydelse
Fast poängen är ju att du INTE får samma ljusmängd. Och inte samma skärpedjup.
Men det får jag väl till den yta av sensor som DX har. Exponeringen på FX blir tex 1/125, f/5,6 iso 200 och för DX blir det precis det samma, om jag inte är helt ute och cyklar
Men det får jag väl till den yta av sensor som DX har.
Jo men det har ju ingen betydelse eftersom det räcker med ljus till den sensor man har. Om man börjar dra ett sådant resonemang så tror jag man förvirrar mer än man vinner, så därför förklarar man enbart brännvidden. Ljuset har ju en betydelse, men det är mer för brusegenskaper för den större sensornJa, men den har ju mycket mindre yta. Alltså fångar den mindre ljus etc.
Bingo!Ljuset har ju en betydelse, men det är mer för brusegenskaper för den större sensorn
Om man börjar dra ett sådant resonemang så tror jag man förvirrar mer än man vinner, så därför förklarar man enbart brännvidden.
Det där har du nog fått om bakfoten......................Objektiv byggda för fullformat blir aldrig riktigt lika skarpa på DX-sensorer eftersom oskärpan förstoras upp precis som med en teleconverter. Bättre köpa objektiv som är byggda för den sensorstorleken till att börja med.