... ett begagnat Sigma 50-150mm f/2.8 OS. Billigare och skarpare på en APS-C sensor
Billigare ja, mindre och lättare, ja. Men skarpare, nej definitivt inte
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
... ett begagnat Sigma 50-150mm f/2.8 OS. Billigare och skarpare på en APS-C sensor
Ju mindre sensorstorlek desto högre upplösningsförmåga behöver objektivet ha för att få samma skärpa i den slutliga presentationsbilden, eftersom bilden behöver förstoras upp mer om den kommer från en mindre sensor.Det där har du nog fått om bakfoten
Objektiv byggda för fullformat blir aldrig riktigt lika skarpa på DX-sensorer ...
Det där har du nog fått om bakfoten
Det där har du nog fått om bakfoten
Jag tror jag förstår vad han far efter, men så som han uttryckte det håller jag med dig att det är ett missförstånd.
Det är så att en APS-C-kamera med 24 megapixel är mer optiskt krävande för ett objektiv än en småbildskamera på 24 megapixel. Så långt har han helt klart en poäng.
Men att generellt säga att objektiv byggda för småbild har så mycket sämre upplösningsförmåga att de ger märkbart sämre skärpa på APS-C håller jag inte alls med om. De flesta objektiv klarar mycket mer upplösning än vi har i någondera sensorformatet och skillnaden mellan en APS-C-sensor och en småbildssensor blir för det mesta ganska akademisk - upplösningsmässigt klarar objektivet bägge med råge.
Ja det är väl självklart att ju mer mer man behöver förstora ursprungsbilden ju tydligare framstår fel och brister. Det förstår till och med jag Men du skrev inte så i ditt inlägg som jag kommenterade. Men jag förstod tydligen inte vad du egentligen menade.Nej, jag utgår från empiriska data, den generella trenden på mätningar från DxOMark är att fullformatobjektiv har sämre skärpa på APS-C-sensorer. En cropsensor förstorar upp alla brister i objektivet. Alla objektiv är heller inte hur skarpa som helst. Då hade vi ju inte hållit på med skärpetester mellan olika alternativ och jämföra................
Nej, jag utgår från empiriska data, den generella trenden på mätningar från DxOMark är att fullformatobjektiv har sämre skärpa på APS-C-sensorer.
Men de här berömda "megapixelvärdena" de uppger är ett episkt feltänk från deras sida. Inte så att värdena är felaktiga, men de som gjorda för att missförstås och feltolkas. Och övertolkas.
Håller på att sälja av mina Canonprylar. Har varit sugen på en Nikon ett tag. Har en Canon 600D idag med 18-55 samt 24-105.
Det jag fotar är landskap mest och inomhus litegrann. Min sambo fotat sport samt agility mest. Så vi vill ha en kamera som främst har hög bildkvalité som möjligt och sen sätter fokus.
Egentligen vill jag köpa en begagnad Nikon D610 men jag är osäker hur den funkar till att fota cykelsport och agility.. Vi vill ha så lite brus som möjligt (som alla andra)
Objektiv vi kollat på är Nikon70-200, Nikon 50, Samyang 14 eller Nikon 28-300 som både tele och allroundobjeltiv.
Håller på att sälja av mina Canonprylar. Har varit sugen på en Nikon ett tag. Har en Canon 600D idag med 18-55 samt 24-105.
Det jag fotar är landskap mest och inomhus litegrann. Min sambo fotat sport samt agility mest. Så vi vill ha en kamera som främst har hög bildkvalité som möjligt och sen sätter fokus.
Egentligen vill jag köpa en begagnad Nikon D610 men jag är osäker hur den funkar till att fota cykelsport och agility.. Vi vill ha så lite brus som möjligt (som alla andra)
Objektiv vi kollat på är Nikon70-200, Nikon 50, Samyang 14 eller Nikon 28-300 som både tele och allroundobjeltiv.
Tolka inte de här allt för ordagrant, men man skulle ju kunna säga att det på ett ungefär ser ut så här i Nikons utbud:
D3300 är enklast och billigast möjliga kameran i systemet
D5500/D5600 är APS-C-versionen av D610 (bra grundläggande prisvärda modeller)
D7200 är APS-C-versionen av D750 (snabbare serietagning, bra följande autofokus, mer vädertätade)
D500 är APS-C-versionen av D5 (entusiast/pro-versionerna med extra allt)
Värt att upprepa - bara på ett ungefär
Inte så tokigt, i huvudsak, men jag tycker nog att jämförelsen mellan D5500/5600 och D610 är lite missvisande, med tanke på hur olika hus de har. D5500/D5600 saknar ju två rattar, AF-motor i huset, AI-koppling mm. Sedan har de förvisso några saker som D610 saknar, t ex vinklingsbar skärm. Jag tycker nog att D610 påminner mer om den gamla D7000.
Hur liten kan en pixel bli då på en småbildssensor, När Christian Nilsson testade en tidig Sony telefon tror det var första Z1 som då skulle ha 20mp på den lilla sensorn, han sade att Z1:an bara använde 5mp. LG och Nokia använde fler än 5mp fast deras pixelantal var lägre än Sonys enligt specarna. Kommer Nikon att öka på pixelmängden till en kommande D760 månn tro.
Min Lumia 1020 (som ligger i skrivbordslådan just nu då den är ersatt med en Lumia 950XL) har 38 mp på en sensor som är lite mindre än 1" (2/3 har jag för mig).