Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem vill köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!


Ibland funderar jag lite på vad olika återförsäljare använder för metoder för att prissätta sina produkter?

Kollar de av via t.ex. prisjakt eller pricerunner vad konkurrerande företag har för pris på motsvarande produkter och sätter sitt pris därefter?


T.ex. hittade jag en firma där man kan förhandsboka en "Nikon D800" för 33 999 SEK.
Vem vill köpa denna kameran till det priset? (Länk: http://pcpunkten.webmercs.com/PartDetail.aspx?q=p:4535318;c:36154)

Vad får företaget att tro att någon vill köpa deras exemplar när t.ex. "Japan Photo" säljer samma kamera för 21 999 SEK? (Länk: http://www.japanphoto.se/product/digital-systemkamera/nikon/nikon-d800-kamerahus/)


Med vänliga hälsningar Alexander T !!
 
Hejsan!


Ibland funderar jag lite på vad olika återförsäljare använder för metoder för att prissätta sina produkter?

Kollar de av via t.ex. prisjakt eller pricerunner vad konkurrerande företag har för pris på motsvarande produkter och sätter sitt pris därefter?


T.ex. hittade jag en firma där man kan förhandsboka en "Nikon D800" för 33 999 SEK.
Vem vill köpa denna kameran till det priset? (Länk: http://pcpunkten.webmercs.com/PartDetail.aspx?q=p:4535318;c:36154)

Vad får företaget att tro att någon vill köpa deras exemplar när t.ex. "Japan Photo" säljer samma kamera för 21 999 SEK? (Länk: http://www.japanphoto.se/product/digital-systemkamera/nikon/nikon-d800-kamerahus/)


Med vänliga hälsningar Alexander T !!

Jag tror att många av de hutlösa priserna är automatiskt genererade från distributören till återförsäljarens hemsida. Så ofta ha återförsäljarna sina system direkt kopplade mot distributören/distributörernas hemsida och när de listar en D800 där så räknas det om med butikens omräkningsfaktor automatiskt och lanseras på deras webshop.
 
Plus att vissa butiker är inte ute efter att vara billigast, de säljer hellre några få kameror (eller vad det nu är för produkt vi pratar om) men med högre vinstmarginal till trogna och återkommande kunder som kanske handlar allt hos butiken i fråga oavsett (nåväl, men nästan) vad det står på deras prislapp.

Vissa butiker har dessutom ramavtal med företag på vissa typer av produkter och drabbas därför inte på samma sätt av privatkonsumenternas prispress/jämförelsehets, men säljer likväl till privatkunder och listas därför på sidor som Prisjakt/Pricerunner och hamnar då väldigt långt ned.

Säger inte att detta är definitivt, men det är en teori och det stämmer troligen på vissa av dessa "dyra" butiker.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar