Annons

Vem rädd för vad? (gömselbygge)

Produkter
(logga in för att koppla)

Johnny B

Medlem
Funderar på att bygga något gömsle för att komma lite närmare men på vad ska man tänka på. Ni som suttit mycket i gömsel borde veta lite hur djuren tänker.

Jag har ju varit ut i skogen en hel del eftersom jag är jordbrukarson men inte för att fota. Så jag vet ju att man kommer nära "vilda" djur när man minst anar. Men varför de är mer rädd när man tyst kommer med kameran än när man kommer med en motorsåg är ibland lite svårt att förstå. Och när man väl ser dem och riktar kameran så försvinner de även om man stått i minuter innan å tittat på dem. Har varit bara någon meter från älg o räv men det var innan min foto aktiva tid. man kan ju fundera på om det är lukten från oexponerad film de inte gillar. Blir sista rullen full mitt i skogen så ser man ju en massa djur på vägen hem.

Men till frågan! är det viktigt att de inte känner lukten eller får man det inte så tätt så de inte känner lukten? handlar det mer om att dölja så de inte ser en människa eller ska det vara svårt att se hela gömmslet? är något jag funderat på? men vad annat ska man tänka på.

(Hoppas någon orkat läsa)

/johnny

Min teori... ej vetenskapligt belagd eller så.
Jag tror de känner av intensionen eller en intensitet då ma när fukuserad målinriktad på ett annat sätt när man höjer kameran än man bara står avspänt och lojt observerar.

Jag tror nog att Pierres tanke kan stämma.

Om man tänker så här: är ett rådjur rädd för en räv? Knappast...räven är inte ett rovdjur som ger sig på rådjuret, och beter sig således inte så.

Om man som människa bara står och observerar så ger man heller inga signaler om en attack. Men om man när man höjer kameran så spänner man sig samtidigt och ger säkerligen ut signaler som av djuret i fråga kan uppfattas som signaler före en förestående attack.

Lukten

Gjorde ett test med skotern en gång när rådjuren stod på isen. Kröp sakta fram mot dem och kom så nära som ca 10m innan dom började stirra oroligt på mig, stannade där och dom brydde sig inte om mig då. Efter några minuter slog jag av motorn och efter ca 30 sek tittade den största av dem upp mot mig och sprang sedan iväg med dem andra efter sig. Bränd 2 taktsolja luktar ganska mycket och på skotern kan man komma mycket nära djuren. Cyklade lite mountainbike i skogarna när jag var yngre och då såg man inte många djur i jämförelse.
Anna Lindh beställde på sin tid som miljöminister en undersökning som skulle visa vilken fridstörare skotern var för djuren, undersökningen visade att en ensam skidåkare störde 10ggr mer än en skoter pga människodoften.

Häng motorsågen på ryggan på tomgång så äre lugnt sen;-0

På flygplatser så används ju stora målade ögon för att skrämma bort fåglarna. Kan det inte vara så att djuren är blir rädda för linsen på kameran som uppfattas som ett stort öga.
En liten tanke bara, helt utan erfarenhet.

Det beror helt på vad man ska ha sitt gömsle till. T. ex. om man ska fotografera orrspel eller dylikt så är lukten inte det viktigaste utan snarare ett bra camouflage. Det samma gäller om man ska fotografera tranor. Tranor har en ytterst skarp syn och registrerar minsta lilla rörelse. Det är främst när man ska fotografera däggdjur som man behöver bekymra sig för lukt. Framför allt så är stora rovdjur mycket svåra att få till ett gömsle. Jag har fotograferat björn från gömsle vilket vore omöjligt om inte björnarna har något annat att koncentrera sig på nämligen mat. Om man matar djuren intill gömslet så minskar risken att de stör sig på lukten. Det samma gäller även räv och dylikt. Det viktigaste är att prova sig fram för djur på olika ställen tenderar att påverkas av mänsklig närvaro på olika sätt. Det går inte att sätta upp ett gömsle och tro att allt kommer att fungera första gången. Djuren måste få tid på sig att vänja sig till det främmande objektet. Det är också viktigt att ha tålamod. Man får helst inte komma till gömslet när djuren redan är där och inte heller stiga rakt ur gömslet medan djuren är på plats då finns det risk att djuren förknippar gömslet med något farligt och börjar undvika det. Hur som helst, lycka till!

Kan även tänka mig att djur inte ser skillnad på en kamera, en bössa, en sopkvast.

Har försökt jaga bort måsar och annat från tomten.
Kutar jag runt och viftar med armarna skiter de totalt i mig, men står jag och "siktar" på dem med en sopkvast, ryggar de tillbaka och håller avståndet.
Sitter man då i ett gömsle och fotograferar/skjuter ut ur sitt skydd, ser inte djuren kameran/bössan.

Man kan även maskera kameran/bössan med ex. något tyg, för att få bort konturerna av vad-du-nu-har-i-händerna.

Re: Lukten

Midhrafn skrev:

Häng motorsågen på ryggan på tomgång så äre lugnt sen;-0
Ta av kedjan för säkerhetskull bara för om kedjebromsen mattar av kan man få kedjerotation på tomgång. Föresten ta av svärdet med så spar man vikt..:)

Jag läste någonstans att jägare brukade använda sig av ngn typ av bjällra eller klocka för att "komma i håll" vid ex.vis Orr- eller Tjäderjakt men att detta är förbjudet numera. Kanske ngt för fotografer att pröva?

Walle skrev:
Jag tror nog att Pierres tanke kan stämma.

Om man tänker så här: är ett rådjur rädd för en räv? Knappast...räven är inte ett rovdjur som ger sig på rådjuret, och beter sig således inte så.

Om man som människa bara står och observerar så ger man heller inga signaler om en attack. Men om man när man höjer kameran så spänner man sig samtidigt och ger säkerligen ut signaler som av djuret i fråga kan uppfattas som signaler före en förestående attack.

Rådjur är nog rädda för räv ska du se. Rävar tar rådjurskiden nämligen så borde väl vara dumt för dem att inte vara rädda.

Grimmer skrev:
På flygplatser så används ju stora målade ögon för att skrämma bort fåglarna. Kan det inte vara så att djuren är blir rädda för linsen på kameran som uppfattas som ett stort öga.
En liten tanke bara, helt utan erfarenhet.

Exakt, dom är inte alls förtjusta i stora gluggar, inte små heller, ett stort öga som tittar på en plus reflekterar en del ljus samt rör på sig(ofta måste man flytta kameran lite i sidled) är inte speciellt populärt ute i skogen.

Så gott som alla vilda djur blir mer nyfikna än rädda om man man tex har en motor på tomgång.

Tror även jag på teorierna om att man inte set farlig ut så länge man bara står och tittar.

Det viktigaste av allt, om jag får utrycka min egen erfarenhet, är att aldrig röra sig om ett djur tittar på en.
Det är ju inte säkert att djuret vet vad det tittar på. Oftast har det bara sett en rörelse, och är det ett inte allt för erfaret djur, tittar det bort igen efter ett tag. Först då kan man höja kameran. Men man får tänka på att icke-rovdjur har mycket vidvinkel i synen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar