ANNONS
Annons

Vem kan manlita på?

Produkter
(logga in för att koppla)

pl2se

Aktiv medlem
Är det någon som vet hur man ska förhålla sig vid begagnatköp? Om man hittar en vara som verkar vara ett klipp på exempelvis fotosidan eller cyberphotos radannonser - törs man köpa då?

Vad ska man kolla? Jag har tex hittat ett kamerahus som verkar vara bra, säljaren är enligt egen utsago proffs på halvtid. Säljer han huset billigt för att han vet att man måste räkna med värdeminskning ( till skillnad från en del privata )? eller har han blåst sitt försäkrningsbolag så att jag får trubbel om det händer något när det är i min ägo? Eller är det stulet?

Hur kan jag kolla det om jag har kamerans serienummer? Vad är jag skyldig att kolla?

Hmmm min första tanke är..proffskörd = hyfsat dåligt/slitet skick. Därav priset kanske. Nä du har ingen skyldighet att kolla om kameran är rapporterad stulen. Du handlar ju i god tro. Visst

"Säljes D30 i Nyskick (Nypris 30000:) nu 10000:- vid snabb affär. 0703-111111, frågor= ingen affär"

Då är det ju tveksamt om man handlat i god tro...;)

Men är priset bra så är det inga problem.

Viktigt är bilder på grejen/grejorna. Jag köper ingenting utan att sett utrustningen. Visst de kan ju ta en annan bild.. men det är ju den risken man tar.

Jag har bla. köpt följande från tyska E-bay

EOS100
EZ 430
EF50/1.8

Allting i A eller A-

Proffs kan ju även vara fotografer vars utrustning betalar pasta och hyra. Då har man inte råd att slarva med grejerna som anställda fotografer kan. Köpa t.ex en bladare av en porträttfotograf kan ju betyda en kamera som är årligt servad och varsamt hanterad.
Anställda pressfotografer behöver ju inte tänka så, det är ju nån annan som står för kalaset om man är slarvig.

Jo det är sant Calle. Men min första tanke är ändå proffskörd=sliten/väl använd. En slutare håller inte hur länge som helst.. även om den håller mååånga exponeringar.
Bladare faller inte under den kategorin..de är ju ALLTID i nyskick..;)
Har sett alltförmånga ruggiga exempel på ebay.de på kameror som sägs vara amatöranvända och ser ut som de dragit ut i krig.
Visst kan amatörer plåta mycket, men oftast är de lite försiktigare med utrustningen (som de grejor jag köpt). jag betalar hellre några kronor mer och får en pryl i bra skick än billigast möjliga...

pl2se:

Nu avslöjade du inte vilket märke men Jag tror Nikon har iaf någon typ av koll iaf på kameror dom servar så får dom veta om serienummret är anmält stulet men hur är det om en fotograf anmäler ex "förlust", så finns ju inte huset i något register bara för att det e borttappat?

Vet ej men en tanke är att kolla med den Svenska generalagenten om dom kan hjälpa dig, kanske polisen?

/M

Kamera register

Jag kan svara dig ang Canons register.
Kamerorna som kommer till Sverige finns registrerade med serie nr tills de går ut till återförsäljarna. I bästa fall kan Canon hjälpa till med att bekräfta att kameran importerats till Sverige.
Försäkringsbolagen kräver att kameran skall vara anmäld hos polisen vid stöld. Polisen begär att kamerans serie nr skall anges i anmälan.
Du kan ringa polisen och be dem söka i sitt register för hela landet.

Tyvärr får inte detta register publiseras med hänsyn till person integritet annars vore det bra att ha ett frivilligt register på nätet där alla seriösa fotografer kan registerera sina prylar med sernr och årtal.

Häleriförseelse

Kan av egen erfarenhet säga att man visst har efterforskningsplikt om man köper begagnat. Men den råder endast om det råder tveksamheter vid köpet, te.x "för" lågt pris eller andra omständigheter. Lagen säger att om man "borde" ha fattat misstanke vid köpet så anses det inte vara god tro.
Och det är väldigt svårt att övertyga eventuella åklagare eller utredare att priset är ok, eftersom dem oftast inte ens kollar på begagnatpriser utan vänder sig direkt till fackhandel när det gäller värdering eller priser.
Och eftersom det utan problem går att köpa te.x en EOS 1N HS för 4000-6000 på www.foto.se och enligt en del fackhandlare så ligger begagnatpriset på dessa på ca 10-15000 så tror ju även åklagare/polis detta..
Så passa dig väldigt noga!
Jag talar av egen erfarenhet...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar