Fotande gör jag främst för andra. Även om jag inte har publicerat någon bild ännu så driver hypotetiska kunder som jag skapar själv mig till att fotografera på ett visst sätt. T.ex. att i en global värld kräver och bör de personer som tittar på ens bilder få se vackra bilder som uppfyller deras förväntan och mer därtill. Jag vill skapa bilder som är konkurrenskraftiga på en världsmarknad. Andra får bedöma hur långt jag kommit i denna strävan, men det är sådana tankar som driver mig.
Varför jag fotograferar består för mig av två skilda skolor.
Dels har vi naturfotografin där jag vandrar runt i det ibland övermäktiga kaos av färger, former och objekt som naturen utgör. Därifrån hämtar jag vila, inspiration och som flera nämnt tidigare, en avslappnad känsla närmast liknande meditation. Mötet med djur, att lära känna djurs beteenden och att komma närmare dem än man trodde varit möjligt är en otrolig känsla.
Dels har vi den s.k. studiofotografin, där abstrakta/surrealistiska mönster och färger i en tilltalande komposition är det centrala. Där kommer de fina upplevelserna av en harmonisk bild som uttrycker känslor i någon form. Att sitta med PS och forma fram en enkel och ren bild ger en annan form av tillfredsställelse än naturfotografin.
Jag ser det som att naturfotografin och dess bilder ger en omedelbar men kortfarig känsla av välbefinnande och glädje, medan studiobilderna kan locka och glädja mig länge och väcka djupare känslor såsom fullbordan, lyriskhet och den där "wow"-känslan som inte går att sätta ord på.
Kort sagt olika delar av fotografin ger olika intryck men sammanfattningen är att oavsett vilken skola jag praktiserar för tillfället så erbjuder det samlade fotografiska sammanhanget väldigt mycket för mig.