Annons

Vem fotograferar ni för - och varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
fotograferar för mitt egna höga nöjes skull. andra verkar aldrig förstå vad jag menar när jag ska förklara, och äntligen så har de inget val. utan måste se vad jag har "utsett" åt dem.
fast ibland blir det väl bara ren dokumentation...
fast har ju inte fotat "på riktigt" särskilt länge.
 
För vem? = för mig själv i första hand, ofta vill jag ha med mig en bit natur hem och foton är ju lättare än om jag skulle samla på stenar från alla Sveriges hörn...

Varför? = Avstressande, jag glömmer allt annat, fokuserar på vad jag vill ska synas och vad som ska vara skarpt etc. Känslan i när avtryckaren trycks i botten och ljudet av slutaren...behöver bara tänka på det så går pulsen ner.

Sen är det alltid roligt om andra tycker om vad man producerar, men det kommer i andra hand.
 
För att det är kul. För att dokumentera vårt liv (inbillar mig att barnen ska vara glada när de blivit gubbar och kan sitta och minnas). För att det nu ger utlopp för en kreativ sida som nästan förtvinat. Ibland för pengar, så att jag ska kunna köpa fotoprylar. Att fotografera ger mig tillfredsställelse och är meditativt för mig. Ibland är mina bilder till glädje för andra, vilket är ytterligare en tillfredsställelse förstås :)
 
Jag fotograferar för att jag mår bra när jag gör det. Och för att det är kul att försöka förverkliga sina bildidéer. Ibland fotar jag för att någon vill ha hjälp med några bilder. Det är oxå kul.

Men det viktigaste är att jag fotar för jag trivs och mår bra när jag gör det
 
I grunden handlar det nog om ren självhävdelse/bekräftelse och för att det är så förbannat roligt att skapa någonting själv. Det finns också en annan aspekt som jag funderat på och det är att man vill utforska saker och ting. Att finna saker som egentligen inte syns direkt eller vid en hastig betraktelse men som man kan tydliggöra/materialisera/ge ledtrådar till i bilden och genom bildens uppbyggnad. T.ex ser vi inte verkligheten i svartvitt men den svartvita bilden kan ge en helt ny dimension och göra vår upplevelse rikare. Men även sådant som slutartider och bländare och faktumet att filmen/sensorn inte ser likadant som ögat kan påverka upplevelsen och ge nya dimensioner. Vi människor har en nedärvd upptäckar/skaparlust som vi applicerar på alla områden tror jag.
 
Fotande gör jag främst för andra. Även om jag inte har publicerat någon bild ännu så driver hypotetiska kunder som jag skapar själv mig till att fotografera på ett visst sätt. T.ex. att i en global värld kräver och bör de personer som tittar på ens bilder få se vackra bilder som uppfyller deras förväntan och mer därtill. Jag vill skapa bilder som är konkurrenskraftiga på en världsmarknad. Andra får bedöma hur långt jag kommit i denna strävan, men det är sådana tankar som driver mig.

Varför jag fotograferar består för mig av två skilda skolor.

Dels har vi naturfotografin där jag vandrar runt i det ibland övermäktiga kaos av färger, former och objekt som naturen utgör. Därifrån hämtar jag vila, inspiration och som flera nämnt tidigare, en avslappnad känsla närmast liknande meditation. Mötet med djur, att lära känna djurs beteenden och att komma närmare dem än man trodde varit möjligt är en otrolig känsla.

Dels har vi den s.k. studiofotografin, där abstrakta/surrealistiska mönster och färger i en tilltalande komposition är det centrala. Där kommer de fina upplevelserna av en harmonisk bild som uttrycker känslor i någon form. Att sitta med PS och forma fram en enkel och ren bild ger en annan form av tillfredsställelse än naturfotografin.

Jag ser det som att naturfotografin och dess bilder ger en omedelbar men kortfarig känsla av välbefinnande och glädje, medan studiobilderna kan locka och glädja mig länge och väcka djupare känslor såsom fullbordan, lyriskhet och den där "wow"-känslan som inte går att sätta ord på.

Kort sagt olika delar av fotografin ger olika intryck men sammanfattningen är att oavsett vilken skola jag praktiserar för tillfället så erbjuder det samlade fotografiska sammanhanget väldigt mycket för mig.
 
Jag fotografera främst för att jag vill fångat allt fint och bevara det och sen visa upp det för folk :)

Det ger en viss ro när man vet att man tagit en bra bild också så de kanske är en drog också :p
 
Mycket bra fråga. Den har jag ställt många gånger under de senaste 30 åren. Jag väntar fortfarande på svaret när jag drar ut med ryggsäcken full av kamerahus, objektiv, filter, batterier och mycket annat. När temperaturen drar nedåt -20 så pockar frågan på ett akut svar, men det uteblir även då. Lycka till!
Bertil
 
*Nummer Ett: För att dela min upplevelse av det jag ser och menar ngt med,,
*Nummer Två: För att det är en utmaning att skapa det där lilla extra men samtidigt behålla enkelheten.
*Nummer Tre: För att jag gillar makten som visuell kommuinikation har möjlighet att ge mig. Inte för att jag gillar att utöva "makt" utan för att ju mer finslipade mina visuella "grepp" blir dessto större träffsäkerhet får jag gäntemot betraktaren.

Så ser jag det just nu i alla fall;)

Mvh Niclas,
 
roligt!

fotar främst för min egen skull, för att jag tycker det är skoj!
Frilansar också som sportfotograf åt en lokaltidning, å då i syfte att utvecklas, då sportmotiv inte är mina vanligaste motiv annars. Och betalningen lockar ju också såklart!
Bra sätt att kunna kombinera sin hobby och samtidigt få en extra slant i fickan, speceillt så här inför julen. Men i grunden så fotar jag enbart för nöjes skull.
Mvh /Mats
 
Fotar för min egna skull, ett kul intresse att ha. Har även tänkt att kunna i framtiden erbjuda helhetslösningar för mitt företags räkning. I bland annat webbdesign osv.
Tycker om att utveckla mig och testa på nya grejer. Nu så försöker jag lära mig så mycket jag kan om fotografi och olika tekniker inom detta 'yrke'. Försöker hitta på nya sätt och ställen att fota på.
För tillfället så går jag en kurs i porträttfotografi på min skola i Brighton och har en känd fotograf från England som lärare Nicholas Sinclair http://www.nicholassinclair.com/.

--
Daniel
 
Varför jag fotograferar..

Bra fråga...
Fler frågor? ;-)

Har aldrig hört frågan förut! ;-)

Försöker då alltid hitta på nå't intellektuellt svar...
"Det är min konstnärliga ådra som kräver..."


Men åter till verkligheten,
det är en bra fråga!!
(Men måste du ställa den JUST NU!!!)

När jag var yngre så visste jag...
Du skulle ha ställt frågan då!!!! ;-)

Men nu,
kanske för att nå'n skall säga: "Vilken fin bild!"

Eller så samlar jag på "saker".
Som är bra att ha!
Bilder tex!

Eller... ??


Men det är förbaskat kul att fotografera!! :)
Och nödvändigt!!! :)
 
Vem jag plåtar för!

För kunden förståss! Vem annars!
Ok, givetvis även för mig själv, annars får ens familj svälta!
Ilkka
 
Jag fotograferar av tre skäl...dels för att impa på dom damer som jag tar hem till min lya...
och dels för att det är ganska ballt att fota...det går hem överallt. ...Jaha...e du fotograf?? Å fan! haru hållt på länge? Fotar du för pressen någe? ere`nte svårt? Va haru fö grejer rå?

Slutligen...jag vill ta lika coola bilder som Henri Cartier Bresson...jag har en bild i hans anda...en av 6000 bilder...

såg dokumentären om HCB...blev helt lyrisk...han är numera min hjälte!

Merde!
 
Varför gör man någonting som är kul? . . och varför är någonting kul?

Tjaa, kanske fascineras man av bilder och drivs att prova själv . . och se hur långt man kan komme eller helt enkelt för att lära sig . . .
Varför målar man?
Varför tecknar man?
varför gör mästarna det? eller var frågan varför gör du det?

Jag har tecknat sdan tioårsåldern - mer än kladdat med kritor alltså - och målat sedan femtonårsåldern - och fotat sedan tjugoårsåldern.
Det har blivit alltsomallt femtio år nu.
Varför?
För att en vacker bild, liksom vacker musik, är njutbar . . . !
Var det ett för enkelt svar?
 
Jag fotograferar för min egen skull. Kanske till en del för att jag ännu inte har lyckats ta det där fullkomliga fotografiet.

Min hustru anser, att jag är världens sämsta eftersom fotografier tagna av henne liknar henne och inte Cindy Crawford.

Människor vill att jag skall komma o fotografera ngn tillställning, men det vill inte jag göra. Så länge detta är på denna frivilliga basis finns njutningen kvar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.