Annons

Vem fotograferar ni för - och varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

rickardignell

Aktiv medlem
Som en spin off till mitt förra inlägg vill jag nu kasta in en ny fråga, nämligen "vem fotograferar ni för?"

Personligen fotograferar jag för mitt eget välbefinnande, utan någon vidare plan att någonsin få sålt en bild. De enda av mina bilder som publiceras görs så i ultra-professionella tidskrifter (där man oftast själv får betala för att publiceras - kanske en lösning för gemene man också!?) eller här på fs.

VAd har ni för synpunket på detta?
 
vilka skulle dessa ultra-professionella tidningar vara, och hur mycket betalar man för att hamna i dem?

/ fotograferar för att göra mamma stolt.
 
Jag fotograferar för mitt egna höga nöjes skull. Kombinerar intresset för natur och friluftsliv med fotograferandet. Ger mig ibland ut på stickspår och experimenterar med fotograferandet bland andra typer av motiv också.

Räknar mig fortfarande som nybörjare, även om det är drygt 20 år sedan jag började fotografera. Intresset har svängt upp o ner pga av olika orsaker, men är nu stadigt på väg uppåt.

Har inga som helst planer eller förhoppningar på "money and glory" för mina foton... :)

mvh
/Hasse
 
Slippa stå framför kameran. Skämt å sidor, det var nog en bra anledning i början av fotandet men numera är det en ren avkoppling. Att ta kameraväskan och en termos kaffe för att sedan tillbringa ett par timmar ute i skogen eller längs havet är underbart. Teknik-, upptäckar-och samlarlusten bidrar väl till att det finns ganska mycket prylar i kameraväskan och glömda i skåpen.
Inga ambitioner att utveckla det här till en karriär eller få in extra inkomster finns för tillfället.
 
Jag fotograferar för att förverkliga en bildide ...inte av någon annan anledning.

Så svaret blir: för mina egna ideers skull :)
 
Senast ändrad:
Nej, fy vad ni är egoistiska! Fast, det är ju jag med...

Jag fotograferar av flera olika skäl, och det blir lite olika bilder beroende på vad det är för bakomliggande orsak.

Primärt fotograferar jag därför att jag tycker att det är roligt. Det är avkopplande att rikta tankeverksamheten mot något annat än det dagliga arbetet, samtidigt som det är tillfredställande när det emellanåt kommer ut bilder i andra änden som jag är nöjd med.

Jag fotograferar också, fast i blygsam omfattning, för bildbyrå. Det är ganska få bilder som jag tar enbart för det syftet från början, men det förekommer.

Jag fotograferar också för att dokumentera famlijen. Men de bilderna stannar i "fotoalbumet" hemma.
 
Jag fotograferar i första hand för mitt eget välbefinnade skull, det visuella uttrycks behov som jag har och för att andra skall få chans att ta del.

Jag har länge försökt sälja mina bilder men med minst sagt blandat resultat vilket är normalt men efter de många tråkiga kundkontakter (milt ssagt:) jag haft så har jag liksom förlorat en stor del av mitt tidigare förtroende för redaktörprofessionen,,

Genom mitt beslut att inte sälja mina bilder gör att jag offrar en del av dem pengar bilderna skulle dra in men samtidigt erövrar jag den långt mer värdefulla konstnärliga friheten. Obetalbar är den, för mig!

Mitt fotografiska uttryck riktas således INte mot ngn marknads krav, önskemål eller liknsnde,,
Just nu är jag nöjd med att själv ha 100% kontroll på när mina bilder visas, förutom dem som ligger ute på nätet såklart:)

SÅ just nu fotar jag för MIg själv och för att andra skall få del av det "i frihet skapade, på mina premisser helt och hållet",,,:)



Mvh Niclas, som känner att han har kommit hem i fotovärlden;)
 
Senast ändrad:
Jag plåtar för att kunna lägga upp mina bilder på fotosidan och sedan få höra alla egoistiska och avundsjuka låtsasfotografer spy ut sin avundsjuka i kommentarer såsom "hon ser ut som en anorektiker" "för stora bröst" "modellen ser porrig ut" och andra jättekonstruktiva kommentarer som verkligen bevisar att de är vuxna.

/// Niklas Rimér
 
ärligt svar

Jag fotograferar framförallt för pengar. Sekundärt för att dokumentera jobb och saker man hittar på. Mina bilder har för det mesta en kort livslängd i reklam liknande, kommer kanske på en dag att det är kul att fotografera konstnärligt men den som lever får väl se.
 
Jag fotograferar för att få utlopp för all kreativitet som ligger och pyr. Förut brukade jag måla, men som den otåliga person jag är så orkade jag sällan färdigställa mina verk :)

Jag fotar alltså för min skull :) en dag känns mkt bättre om jag fotat något än bara jobbat och sedan tittat på tv resten av dagen.
 
Jag fotograferar för att få ut mer av mina naturupplevelser, via fotot kan jag bevara och dela med mig av den fina natur som finns där ute. Även en och annan bofink slinker med.
Har en hemsida som visar de fåglar som rör sig där hemmavid samt rariteter som rör sig runt omkring.
Bildvisningar (bästa sättet att "tvingas ta bättre bilder" annars får man stå där och skämmas.
Ngn. bild blir publicerad (rolig bieffekt). Till en början var jakten inne på att fånga så många arter som möjligt (250 st just nu), men numer försöker jag att utveckla mina bilder mot bättre kvalite (ljus, miljö, samt under olika tider på året).
Ha det gott / Svahn
 
Av samma anledning som jag tvättar bilen. För att det är roligt och skönt. Det känns bra när den är ren.
Det samma gäller fotandet, avkoppling, rekreation, för att kaffet smakar så bra i skogen. Och för att det sen blir så mysiga stunder i mörkrummet med alla dessa negativ. Då äntligen börjar det roliga.
 
Många förnufftiga åsikter som kommer fram!

Den stora frågan enligt mig är om det finns folk här på .se som har ett "kall/intresse eller önskan" att informera/presentera sitt uttryck-budskap= fotografier för andra människor OCH OM DEEET är en underbyggande del av/i er "kittel med inspiration"??

SÅÅ är det nämligen för mig...
Givetvis så är det unika egenskaper för var och en av oss men kanske är det fler som tänker liiikt!??

Mvh Niclas,)
 
Jag plåtar för att jag är beroende. Får abstinens utan.

Har provat avgiftningen men det funkar inte.

Foto är halt enkelt en del av mig.

/M
 
"Skåningen" skrev:
Jag plåtar för att kunna lägga upp mina bilder på fotosidan och sedan få höra alla egoistiska och avundsjuka låtsasfotografer spy ut sin avundsjuka i kommentarer såsom "hon ser ut som en anorektiker" "för stora bröst" "modellen ser porrig ut" och andra jättekonstruktiva kommentarer som verkligen bevisar att de är vuxna.

/// Niklas Rimér

tusselago då =)
 
Mitt intresse kretsar främst kring att jag vill spara minnet av bra naturupplevelser.
Det har dock blivit så att ju mer jag övar inför mina detta, desto roligare blir fotograferingen i sig.
 
Så kommer en annan då, men samma Trååååkiga svar som alla andra.

Jag fotar för att det är kul och för min egna skull, sen att grannarna vill ha mina bilder är bara kul. Synd bara att modellen där aldrig ligger still.

Skulle jag komma så långt i mitt fotande att någon skulle vilja köpa mina bilder så skulle jag bara bli glad. Det om något borde vara en bekräftelse på att man är duktig.
 
Fotograferar för min egen skull men erkänner på rot att om jag framgent kan sälja bilder eller ta uppdrag så kommer jag göra det även om bilderna då inte tilltalar mig alls.....

I´m a sucker for money, plain and simple !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.