Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem bestämmer vid en olycksplats?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har han måstat sluta använda sitt konto??

Jga försökte att hitta den som startade den hära debatten!
Jag hittade inte den gör att kontot var spärrat.
Jag undrar om han har måstat spärra sitt konto efter den här debatten.
Jag tycker att det var en bra fråga som han ställde från börgan men på slutat har det spårat ur lite.
 
anneli_lundberg skrev:
Maverick har rätt angående pliktskyldigheten.
Vid en olycka eller brand etc, så är det räddningsledare/brandchef/polis som bestämmer. Han/hon kan beordra varje pliktskyldig svensk att hjälpa till -

Rätt och fel.

Den enda person som kan beordra folk att hjälpa till är räddningsledaren som alltid har proffesion -Brandingenjör.

Polis har rätt att avhysa folk, ej rätt att beordra dem att hjälpa till. Men de kan ju alltid be om hjälp! Och då hoppas jag även att den mest fotopilska fotograf hjälper till!!

Och ett litet saxat citat för att slippa skriva så mkt:

"Som räddningsledare har brandingenjören det högsta ansvaret på en olycksplats och leder räddningsaktionen, strategiskt och taktiskt. Räddningsledaren är chef för underställda brandbefäl och har ansvar för brandpersonal och annan personals säkerhet på platsen, bland annat för ambulanspersonal och polis. Räddningsledaren fungerar som samordnare och har det juridiska ansvaret och kan till exempel gå in i en privatbostad och ta den i besittning för insatsstyrkans räkning. Som räddningsledare är brandingenjören också kontaktperson gentemot massmedia."
 
Vid en olycka är det alltid utrycknings personal som bestämmer. För brandmän kan det vara irriterande och en säkerhetsrisk att se en blixt i ägonvrån och om en polis säger att man skall stå på ett annat ställe så gäller detta utöver de avspärrningar som redan finns.

Lyder du inte polisens anvisningar har de rätt att avlägsna dig från platsen, men tyvär bara 3 km ifrån den.

Men jag tycker att man alltid skall visa respekt vid en olycka eller brand, men detta betyder inte att man inta skall fotografera utan mer lyssna på utrynckningspersonalen och lyda deras regler utan att äns tänka på det.
 
han ställer en fråga om vad som gäller, jag tror inte att han kommer att ifrågasätta polismans order. han vill dock veta om det är så att han faktiskt kan ha rätt att vara på plats och vad han då skall säga.

jag tycker personligen att ditt inlägg borde rendera avstäningning omedelbums
 
Välkommen till fotosidan!

Det var ingen dålig salva för att vara första inlägget av en nykomling ;-)
Skulle folk stängas av så lättvindligt så är du snart ensam på fotosidan!
 
ingen nybörjare på forumsidor och mina gränser är högt satta. något i hans svada om att slå in huvudet etc. fick det att snea lite i huvudet på mig.

tack för välkomnandet!
 
hmmm i vilket inlägg hittade du det!? inte i inlägget närmast o jag tolkade ditt inlägg som svar på det... är det nåt gammalt så är det en bra idé att citera...

*tips från coachen*
 
Har räddningspersonalen rätt att avlägsna en tre kilometer från olycksplatsen? Det är då man plockar fram teleobjektivet.

Ledsen att jag bidrar till att tråden spårar lite. Men jag kunde inte låta bli.

Men självklart ska man respektera räddningspersonal och deras order. Samtidigt finns det inget intresse att få med de blodigaste bilderna. Man bör ta bilder på lite avstånd så det inte blir för detaljerat.Då håller man sig inom gränsen tycker jag.
 
Tråden slirar iväg...

Jag tänker slira iväg lite med tråden;
De som jobbar som "olycksfotografer" hur vet de om olyckorna? Har de polisscanners? Läste i en tråd ovan om en som jobbade som nyhetsfotograf och hade en larmdosa.

Jag verkar som tur vara förskonad, för de enda bilolyckor jag sett i verkligheten har jag dessvärre själv varit med om...

Upplys mig gärna nu.
 
Seglare skrev:
En undran som kommit upp vid fotografering vid tex. en brand eller olycka.
Förutsättnig är att jag följer de foto etiska reglerna. (Vad de nu är?)

Kan tex. en brandförman ifrågasätta om jag ska stå och fota en brand eller trafikolycka, och köra mig där ifrån?

Vad har han för rättigheter att inte tillåta mig?
Avspärrningar respekteras självklart.

Samma kan gälla poliser, dom tycker inte att det borde vara intressant att fota vissa händelser, och att jag borde låta bli.

Har råkat ut för det ett par gånger, och uppfattat det som fördommar mot pressen, och man drar alla över en kam.

Jobbar som frilans och har inte samma möjlighet att bolla över frågan till kolegor.:confused:

Hej på er!
Detta blev en lång tråd med flera inlägg.
Jag läste nu inte alla svar och här kommer mitt.
Jag har stor erfarenhet av både olyckor och bränder och visst kan detta kännas tråkigt att fota detta.
Men ibland är bilderna till stor hjälp vid ev. utredningar som till Vägverket vid dödsolyckor på vägar.
Oftas får de ej bilder av polisen hur det ser ut på platsen och hur väglag är samt hur krocken tagit i bilarna ex. hur mycket a-stolpen har vikit sig, om människorna har bilbälte, hur däck är slitna e.t.c.
Bilder på omkommna i Svenka tidningar publiceras sällan från olyckor och på fordon suddar man ut reg. plåten så att ägaren blir anonym.
Är det avspärrat så gäller avspärrningen och sedan får man vara lite försiktig så man inte står ivägen, men hjälp till om du är där först på plats.
Jag har kommit till olyckor där jag hjälpt till och har varit på olyckor där människor dött innan räddningstjänt och ambulans kommit till plats.
Sunt förnuft gäller.
Har haft mina duster med polis där det slutat men anmälning mot polisen från min sida för deras beteende.
Man skall kunna hjälpa varann utan att någon skall slå ihjäl dig för att du gör ditt jobb.
I vissa fall kan polis behöva bilder till utredning vid trafikolyckor.
// KP
 
Hej

Mycket intressant tråd. Jag undrar om man inte kan hänvisa till lagen om att du får fotografera vemsomhelst och vadssomhelst och närsomhelst så länge det är på allmän plats och så länge det inte är skyddsobjekt.
Jag antar att om fotografen är först på plats vid en olycka så dennes plikt att tillkalla ambulans och gör så mycket denne kan tills ambulanspersonal finns på plats och DÅ kan han/hon väl plåta på?

Sen är det väl fotografens moral som sätter gränserna om hur detaljrika bilderna är och hur "påträngande" denne kan vara?
 
Jag måste bara bidra till den här tråden eftersom jag idag fick veta att Sverige är ett av få länder i Europa som inte har lagstadgat om att man måste hjälpa till vid en olycka eller liknande situation.

När prinsessan Diana omkom fanns ett antal fotografer på plats, några av dem blev sedan åtalade för att de inte försökt hjälpa till.

Här i Sverige kan vi stå och titta på och låta "nån annan" hjälpa till, förvånande...
 
inte alls konstigt

saken är den att man inte skall kunna döma människor som känner att de inte KAN hjälpa till för att de inte hjälpte till.
 
Mn kan alltid hjälpa till, om inte annat så genom att avlägsna sig när man märker att man inte är till någon nytta.
 
Mitt inlägg i debatten är:

Det kan omöjligt vara Etiskt fel för fotografer inte att fotografera vid olycks/brottsplatser då årets bild förra året är en helt klart utlämnande bild på en viss Anna Lindh döende på en bår.......
(med viss ironisk underton)

Själv tycker jag att det är upp till var och en att dokumentera olyckor, eldsvådor, brott eller vad det nu kan vara, under förutsättning att detta inte förvärrar situationen, att INTE hjälpa till kan såklart innebära att situationen förvärras, tex om man är först på plats vid en trafikolycka.....


// Anders
 
En lag som tvingade folk att hjälpa till skulle innebära att de blev skyldiga att ingripa vid brott t ex.

Eller att de riskerar att bli åtalade för att inte ha simmat ut till en nödställd trots att de kanske känner osäkerhet inför sina simkunskaper osv.

Ett undantag för fall där risk för eget liv uppstår skulle göra en sådan lag verkningslös om inte annat kan man ju skylla på risken för hivsmitta. Alla typer av räddningsaktioner innebär en viss fara för den som deltar. Den faran kan minskas genom utbildning men den försvinner aldrig helt.

Det är dock så att du kan bli åtalad för smitning om du inte stannar vid en olycksplats om du är bland de första på olycksplatsen. Sen begrännsas nog ansvaret till att försöka larma räddningstjänst.

/Maverick
 
Jag tycker att diskussionen här bitvis drar väg rätt kraftigt. Frågan är om jag överhuvud taget vågar ta fram en kamera på en olycksplats i framtiden? I praktiken är det så här, i alla fall i mina delar av världen:
Polisen/räddningstjänsten förstår syftet med vårt arbete. Vi tar givetvis inga bilder på olycksoffer. Dels vill vi inte utsätta oss för detta för egen skull, en olycksplats kan vara fruktansvärt otäck, dels publicerar ingen tidning bilder av denna typ.
Bilvrak eller vad det nu handlar om är den dokumentation som görs. I alla fall av fotografer som har någon koppling till en tidning. Om andra finns på olycksplatsen, vilket det ofta gör, kan inte de tidningskopplade fotograferna styra. Man behöver inte ha varit på många olyckor för att konstatera att en del privatpersoner alltid dyker upp.
 
Seglare skrev:
En undran som kommit upp vid fotografering vid tex. en brand eller olycka.
Förutsättnig är att jag följer de foto etiska reglerna. (Vad de nu är?)

Kan tex. en brandförman ifrågasätta om jag ska stå och fota en brand eller trafikolycka, och köra mig där ifrån?

Vad har han för rättigheter att inte tillåta mig?
Avspärrningar respekteras självklart.

Samma kan gälla poliser, dom tycker inte att det borde vara intressant att fota vissa händelser, och att jag borde låta bli.

Har råkat ut för det ett par gånger, och uppfattat det som fördommar mot pressen, och man drar alla över en kam.

Jobbar som frilans och har inte samma möjlighet att bolla över frågan till kolegor.:confused:

Räddningsledaren bestämmer på en olycksplats.
 
Frågan som jag uppfattede den var att polis eller brandkår redan var på plats. Då ska väl inte en privatperson med eller utan kamera försöka hjälpa till utan låta erferan personal sköta jobbet.
Sen vad ska du göra om polisen säger till dig att gå åt sidan? Putta på dem?
Stör ej dem så stör de ej dig.
 
Det ÄR ALLTID en räddningsledare som har sista ordet vid ALLA olyckor, bränder, räddningsinsatser, där brandkåren är inblandad.

I annat fall, är det "operativa befälet" eller ibland "operativa polischefen".

Dom kommer INTE att störa er, så länge man respekterar de eventuella avspärrningar som finns. De förväntar också att man repsekterar de för tillfället, begränsningar som en avspärrning kan innebära.

En olycka är ofta ett stadie av total koas, där räddningspersonal i första hand skall beredas plats så att man kan arbeta under ordnade förhållanden, för att bryta det kaos som uppstått.
Speciellt gäller detta större trafikolyckor, med svårare personskador.

Det är då som man ofta "begränsar" eller sätter upp avspärrningar, så att man får arbeta ostört.

Varför sätter man upp avspärrningar?

Dels gör man det så att räddningspersonal skall få arbeta ostört, dels för att man vill förbereda plats för inkommande hjälp och utgående hjälp.

Av egen erfarenhet som pressfotograf under många år här i Göteborg, så fungerar kommunikationen mellan räddningsledaren eller operativ polischef, mycket bra.

Det är inte helt sällan som man bygger upp ett förtroende mellan dessa operativa chefer eller räddningsledare,och på så sätt får komma förbi avspärrningar, med förbehåll, att man anvisas till särskild plats, och där ENDAST. Detta gäller främst vid större bränder, och är inte synonymt med att man släpps förbi överallt, till alla typer av olyckor.

Till sist, kommer ni först till en olycka, så ringer ni till SOS i första hand. Talar som så tydligt ni kan, vart ni befinner er, och hur det ser ut på olycksplatsen. Hur många som är inblandade. En sådan överblick kan man göra på mindre än 10sekunder.

Direkt i andra hand bör man hjälpa till (under förutsättning att man har kunskap om första hjälpen, HLR, eller liknande, annars kan hjälp bara ställa till mer oreda).

Tänk på att tidningar uteslutande INTE väljer de mest makabra bilder från en olycksplats, utan kan lika väl använda en bild där hela händelseförloppet är över. Även tidningar har etik och moral (iaf vissa ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.