Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem är fotografen?

Produkter
(logga in för att koppla)

gbjerne

Aktiv medlem
En bild som verkligen berör enligt mig är bilden på ett litet barn som hänger i en sele(?).
Bilden är en siluettbild i svartvitt och har texten "en deltagare i lag syd vill åka hem".

Tror att bilden var reklam för luther hjälpen.

Undrar: *Vem som tagit bilden?
*Var bilden är tagen?
*Om det finns fler bilder i denna "serie"?
*Vad tycker ni om bilder som denna?

Tacksam för svar

Bilden är tagen av DNs fotograf Paul Hansen. Den är inte från södra Afrika, utan togs i Sudan 1998. Osmaklig bildtext, och tveksamt med en bild från ett annat sammanhang.

Omdiskuterad kampanj

Bilden är tagen av DN:s Paul Hansen för fyra år sedan i Sudan.

Det stormar lite kring annonsen, läs
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=33872

Är kampanjen "oetisk" därför att bilden inte är tagen i samband med den nuvarande hungerkatastofen i södra Afrika utan för fyra år sedan och hundratals mil därifrån?

Lutar nog åt att det inte är problemet, däremot förstår jag kritiken från andra hjälporganisationer som går ut på att bilden av Afrika bara blir elände och svält. Sådana här kampanjer underblåser sådant rejält.

Men visst berör bilden!

Staffan

Jag tackar för de snabba svaren.

Det är klart att det kan kännas lite fel med att de använder en bild som inte har med situationen att göra men de har åtminstonde lyckats med att få upp ögonen på folk.
Skulle tro att det var deras syfte?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar