Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vem äger bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

Ruben77

Aktiv medlem
om man fotar en person med personens tillåtelse.

vem äger bilderna elelr rättigheterna till bilderna o vad får dom användas till ??

Det är alltid du som fotograf som "äger" bilderna i form av copyright. Det är alltså du som bestämmer hur de får användas,men:

Det är upp till modellen att ge tillåtelse till användningsområdet. Modellen själv kan alltså inte bestämma över bilderna.

Naturligtvis kan detta regleras i avtal, men copyrighten kan aldrig avtalas bort.

så om jag vill publicera någon bild här på sidan
på någon jag fotat måste jag ha denna persons tillåtelse ?

Som jag förstått det hela så är det två specifika fall som kan inträffa:

1, publicering på internet, kräver godkännande av modellen i PUL-lagen.

2, Publicering av bild i reklammaterial styrs av annan lagtext som kräver modellens medgivande.

Ruben77 skrev:
så om jag vill publicera någon bild här på sidan
på någon jag fotat måste jag ha denna persons tillåtelse ?

Det är korrekt. Däremot får bilden alltid publiceras om ändamålet är journalistiskt (i tidningar eller dylikt).

Dessutom kan man komma runt PUL genom att skaffa sig ett utgivningsbevis för sin hemsida.

Är det någon som vet om det krävs ett utgivningsbevis eller om det egenligen räcker med att ha en utsedd ansvarig utgivare.
Lite luddigt men jag har ibland tolkat det hela som att det är det enda som behövs, utgivningsbeviset är mer ett handläggande för att registrera "tidningen" och dess ansvarige utgivare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar