Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Velvia 50 comeback?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stadan

Aktiv medlem
Jag söker efter min favoritfilm Velvia 50 som utgått. Det finns rykten om dess återuppståndelse men den går ännu inte att köpa. Är det någon som vet någon fotoaffär som har kvar sedan gammalt till försäljning?

/dinosaurien Staffan

Läste just på Fujis hemsida:

"Velvia 50 is back. The original Velvia product provides the High Saturation and Vivid color that has become a Favorite of Photographers. Velvia 50 will begin shipping in the summer of 2007"

Kanske är gammal info men ändå.

Finns det förresten någon negativ färgfilm som motsvarar Velvia/E100VS o liknande diafilmer?

Hej!

Jag köpte en rulle Velvia 50 tidigare i veckan så den finns och det var första gången jag testade den. Hämtade upp den igår och ska jag vara ärlig vet jag inte vad jag tycker om filmen. Mitt första intryck var att färgerna var alldeles för starka för min smak, men nu vet jag inte om jag tycker det längre. Här kommer två bilder iallfall:

Bilagor

• kanalbro.jpg
    kanalbro.jpg
    58.6 KB · Visningar: 605
Hmm..

Har spanat men har inte sett filmen på deras hemsida.

Men det finns Velvia 50 i Super 8 film att köpa från en Tysk firma.

fredrikru skrev:
Hmm..

Har spanat men har inte sett filmen på deras hemsida.

Men det finns Velvia 50 i Super 8 film att köpa från en Tysk firma.

Kanske ska tillägga att jag köpte filmen i Tyskland. Hur det är med tillgången av den i Sverige vet jag inte. Men filmen finns iallfall.

Filmen är testad i senaste numret av OUTDOOR PHOTOGRAPHY.

Sedan är ju en annan fråga när vi får se den i Sverige. Vi fick vänta länge på PROVIA 400X.

Det finns en ny version av Velvia 100 som tydligen ska vara mer finkornig och ha samma färgmättnad som gamla Velvia 50. Fungerar ju antagligen bra om man inte behöver ha långa slutartider :)

Stadan skrev:
Jag söker efter min favoritfilm Velvia 50 som utgått. Det finns rykten om dess återuppståndelse men den går ännu inte att köpa. Är det någon som vet någon fotoaffär som har kvar sedan gammalt till försäljning?

/dinosaurien Staffan

Re: Re: Velvia 50 comeback?

photoboy skrev:
Det finns en ny version av Velvia 100 som tydligen ska vara mer finkornig och ha samma färgmättnad som gamla Velvia 50. Fungerar ju antagligen bra om man inte behöver ha långa slutartider :)
Jag tycker inte att den nya versionen av Velvia 100 håller måttet. Kornet är visserligen finare, men högdagrar och kontraster tycker jag är sämre. Men kul att Velvia 50 verkar komma tillbaka!

:) staffan

Jag har också jagat denna min ny-gamla favoritfilm och ringde upp Fujifilms marknadschef (glömt namnet). Det verkar inte som 50-an kommer att säljas i Sverige, man hade inte bestämt sig men han lät väldigt tveksam. Enligt Fuji är nya 50-an bara en nedslöad version av 100-an, dDet är ju inte allas vad som påstså på anrda siter vilket jag påpekade, men Fuji stod på sig, nya 50-an enligt dem är samma film som 100-an bara ett steg långsammare. "Kör 100-filmen, den är bra" lät rekommendationen. Suck.

I vilket fall, jag har beställt från Isarfoto då de påstods ha den i lager. Men nu efter en vecka har ingenting hänt, inga besked etc så nu har jag mailat för att få ett svar.

Hoppas verkligen att det är samma karakteristik i den nya 50-an som i den gamla. 100 är som nämnsts på tok för kall och hård i högdagrar och kontraster.

från scandinavian

En vän till mig ska till Antarktis snart och hon sa att hon fått Velvia 50 från Scandinavian Photo nyss. Så då bör den ju finnas.

Trevligt! men synd bara att de verkar ennu enbart ha 20pk för 135 film...
Känner inte riktigt för att lägga ut nästan 1500:- för att testa dia.

Visste inte ens att den varit utgången, men det kanske säger mer om hur ofta jag använder den. Velvia 50 är helt klart en favorit för långexponeringar. Helt otroliga färger, där andra filmer ofta tappar kontrast och mättnad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar