Annons

Vektormasker i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

rideg

Avslutat medlemskap
Kan man markera ett objekt i ett lager med lassoverktyget och sedan konvertera markeringen till en vektormask (istället för att skapa en vektormask och sedan skapa själva masken med ritstiftet alltså)? Hur gör man isåfall?

Hmm, jag vet inte riktigt vad du menar, men i botten på paletten Banor/Paths finns ikonen (4:e från vänster i PS7) för att skapa en arbetsbana från markering. Man kan även använda pil-menyn till höger i paletten för att skapa en arbetsbana med en viss tolerans. Borde heta create workpath eller nåt på engelska.

Var det det du var ute efter?

/Ingo

Har inte tillång till photoshop där jag sitter men som jag förstår dig så vill du gör om en markering till en mask?

I Layer-menyn finns add/new layer mask eller något sådant. I undermenyn som poppar upp kan du sedan välja om du vill maska bort det du valt (med exempelvis lassot) eller om du vill maska bort allt utom det du valt. Du kan också välja om du vill ha en helt vit mask (på) eller en helt svart (av).

Hoppas du kan tolka vad jag menar trots att jag inte har exakta namnen på menyvalen och framför allt att jag tolkade din fråga rätt. Lycka till!

/Richard

Vad skall du ha masken till?

Det finns sisådär ett dussin svar på din fråga så berätta gärna syftet med masken, då blir det lättare att ge förslag på en arbetsmetod.

På ett lager har jag en figur. Jag väljer Lager->Lägg till vektormask->Visa alla, och ritar sedan en bana med ritstiftet kring en detalj i bilden. Därmed har jag min vektormask som jag kan fortsätta att jobba med. Men jag skulle vilja kunna markera figuren med lassoverktyget eller trollstaven, och skapa vektormasken utifrån markeringen. Det känns som om det är väldigt enkelt att göra, men hur gör man? Jag hoppades att det skulle vara något i stil med Lager->Lägg till vektormask->Visa alla, och därefter skulle man bara kunna rita en sluten bana med ett markeringsverktyg för att få sin vektormask, men så enkelt var det tydligen inte.

Från PS hjälpfil med egna tillägg

Så här lägger du till en vektormask som visar innehållet i en form (Photoshop):

*Markera området mha trollstav e.dyl
*Gör om markeringen till en bana (se mitt tidigare inlägg)
*Markera det lager som du vill lägga till en vektormask i på paletten Lager.
*Markera den nyss skapade banan
*Välj Lager > Lägg till vektormasken > Aktuell bana.

Hoppas det hjälper

/Ingo

Jag är knappast någon mästare på vektormasker, så ta det här rådet för vad det är värt.

1) Skapa din vektormask
2) Gör din markering
3) Gå till "banor" och gör en bana av markeringen
4) Välj markeringsverktyget för banor.
5) Markera banan (fortfarande i banor-paletten)
6) Gå till lagerpaletten.
7) Markera vektormasken
8) Klistra in

Jag håller med dig om att det borde finnas ett snabbare och enklare sätt, men jag har inte hittat det. Än.

Redigerat: Skrev medan Ingo postade. Se där, nu har du två ganska enkla vägar att välja mellan.

ingo skrev:
Från PS hjälpfil med egna tillägg

Så här lägger du till en vektormask som visar innehållet i en form (Photoshop):

*Markera området mha trollstav e.dyl
*Gör om markeringen till en bana (se mitt tidigare inlägg)
*Markera det lager som du vill lägga till en vektormask i på paletten Lager.
*Markera den nyss skapade banan
*Välj Lager > Lägg till vektormasken > Aktuell bana.

Hoppas det hjälper

/Ingo

KALAS! Precis så!

Stort tack!

/Jarl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar