Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vattenstämpel,Photoshop/Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

foto-lina

Avslutat medlemskap
Egentligen tycker jag inte om att sätta vattenstämpel på mina bilder, men jag har märkt att folk slarvar med att tagga mina foton när dom lägger dem på tex Facebook.

Är det någon här som kan tipsa om hur man gör en snygg vattenstämpel och var i bilden den syns men ändå inte tar över hela bilden.

Är alternativet att man gör en ram runt hela bilden och lägger vattenstämpel i ramen, jag vill gärna få igång en diskussion i detta ämne för att se hur ni gör och vad som blir snyggast.

De gånger jag överhuvudtaget märker mina bilder så gör jag det bara med en emailadress, som denna http://farm2.static.flickr.com/1249/5160093183_7c8a7121fc_b.jpg Skall man märka en bild så tycker jag att man bör göra det på ett sätt som egentligen inte syns fören betraktaren _väljer_ att kika efter en signatur.

Jag är totalt ointresserad av att köra nån sort "Titta vad jag kan! Du måste ju se mitt namn!"-märkning.

I de flesta fall märker jag dem inte alls.

De gånger jag överhuvudtaget märker mina bilder så gör jag det bara med en emailadress, som denna http://farm2.static.flickr.com/1249/5160093183_7c8a7121fc_b.jpg Skall man märka en bild så tycker jag att man bör göra det på ett sätt som egentligen inte syns fören betraktaren _väljer_ att kika efter en signatur.

Jag är totalt ointresserad av att köra nån sort "Titta vad jag kan! Du måste ju se mitt namn!"-märkning.

I de flesta fall märker jag dem inte alls.

Jag märker dom så de vet vem som tagit bilden! Så vet dom vem dom ska kontakta om de vill använda bilden, anlita mig, eller helt enkelt undrar.

Har du Lightroom 3 så finns det vattenstämpling inbyggd vid export.
För att göra en vattenstämpling så går du in i menyn EDIT och tittar längst ner i rullistan så hittar du inställningarna hur du vill att den ska se ut, var den ska befinna sig, hur stor proportionellt den ska vara gentemot bilden, typsnitt etc.

Sen när du exporterar bilden i LR så förbockar du vattenstämpling och väljer den du sparat.

/Stefan

Jag märker dom så de vet vem som tagit bilden! Så vet dom vem dom ska kontakta om de vill använda bilden, anlita mig, eller helt enkelt undrar.

Har du Lightroom 3 så finns det vattenstämpling inbyggd vid export.
För att göra en vattenstämpling så går du in i menyn EDIT och tittar längst ner i rullistan så hittar du inställningarna hur du vill att den ska se ut, var den ska befinna sig, hur stor proportionellt den ska vara gentemot bilden, typsnitt etc.

Sen när du exporterar bilden i LR så förbockar du vattenstämpling och väljer den du sparat.

/Stefan

Hade det inte varit mer passande att citera trådstartarens inlägg i frågan? Jag är själv väl förtrogen med LR ;)

Jag har också börjat märka att folk "lånar" bilder, slänger upp på facebook med mera utan att fråga mig. Jag tror jag ska börja förse också mina bilder med en signatur. Har provat lägga dit en signatur på bilder jag printat ut, och gjord enligt en metod som jag tycker är ganska lyckad. Jag har valt en snygg men inte för rörig font och i en färg direkt ur bilden, men i en något ljusare eller mörkare nyans. Vitsen är förstås att den ska störa så lite som möjligt, och inte vara det första folk ser när de ser bilden utan kanske först efter en kort stunds betraktande. Den får naturligtvis inte vara för stor heller för att det ska funka...

Av någon orsak vill jag ha signaturen nere i höger hörn oberoende av bild, tycker det är det enda stället där det passar... :)

ok, men hur gör jag om jag alltid vill ha samma signatur på mina bilder.
Kan jag hitta info någonstans om hur jag går till väga, är ju så ny och grön på detta.

ok, men hur gör jag om jag alltid vill ha samma signatur på mina bilder.
Kan jag hitta info någonstans om hur jag går till väga, är ju så ny och grön på detta.

Photoshop har ingen "standardfunktion" för sådant, men du skulle ju kunna spela in en action som utför de åtgärderna?

Photoshop har ingen "standardfunktion" för sådant, men du skulle ju kunna spela in en action som utför de åtgärderna?

Tänkte man kunde spara ett lager någonstans och sedan alltid hämta det och lägga på bilden och göra så på varje bild som man vill lägga ut, men det kanske inte går.

Tänkte man kunde spara ett lager någonstans och sedan alltid hämta det och lägga på bilden och göra så på varje bild som man vill lägga ut, men det kanske inte går.

Visst kan man, men det blir bakvänt och överkomplicerat. En action blir ju tillgänglig i alla dokument.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar