Annons

vattenstämpel Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Jag skulle vilja lägga in en vattenstämpel direkt när jag exporterar en bild från LR. Jag vet att det går genom att klicka i rutan "lägg till copyrigtvattenstämpel" när jag exporterar men då kommer information direkt från metadata.

Jag vill ha en annan (snyggare) vattenstämpel, utan att behöva ändra i metadatan.

Går det att exportera identitetsplåten tex ... den som finns i modulen bildspel?

Jag har knappt tittat på detta med vattenstämplar ännu, men av det jag läst så har jag förstått att det tyvärr är en av de svagare punkterna i Lightroom.

Många brukar rekommendera en plugin som heter Mogrify för att skapa ramar, vattenstämplar och liknande med större frihet. Har inte testat den själv.

Sen vet jag inte vad man kan göra i Print-modulen? Där kan man ju skriva en bild till JPG-format, rimligen med alla de möjligheter till extra funktioner som Print-modulen normalt har. Kanske det finns nån bättre vattenstämpel där?

Ok,
In i Print,sen till Overlays,
slå på Identity Plate, ställer in den som du önskar.
Därefter går du ned till Print Job,
Ändra Print to: från Printer till JPEG File.
Fixa och dona med inställningarna där tills du är nöjd.
Gå sedan allra längs ned till höger där det finns en knapp
som det står "Print to File..." och klicka på den så får du
välja var filen/filerna ska hamna.

Ok,
In i Print,sen till Overlays,
slå på Identity Plate, ställer in den som du önskar.
Därefter går du ned till Print Job,
Ändra Print to: från Printer till JPEG File.
Fixa och dona med inställningarna där tills du är nöjd.
Gå sedan allra längs ned till höger där det finns en knapp
som det står "Print to File..." och klicka på den så får du
välja var filen/filerna ska hamna.

OK ... tror jag är med ... tack för hjälpen!

Mogrify är att "donationWare" ... man donerar efter egen vilja och får då full version av programet. Jag har försökt fiska hos tillverkaren vad "normal" donationssumma är ... han vill inte svara!

Har någon donerat till Mogrify förut? Av ren nyfikenhet skulle det vara roligt att höra hur ni värderar instickprogrammet?

Jag tänker donera ... men vet inte vilken summa som är rimlig!

Jag brukar ge $10 om de inte säger något, inte mycket men ger ändå en känsla att jag som donerar uppskattar progammet utan för den skull "ruinera" mig själv :)

Självklart så går det

När du väljer att exportera ditt foto, i den ruta som kommer upp...

Rulla ner så kommer du att hitta "Vattenstämplar". I den rullmeny som finns där kan du välja den stämpel du vill ha om du har sparade sådana.

Vill du skapa en vattenstämpel gör du detta under menyn Lightroom - Redigera vattenstämplar.

Atta använda utskriftsmenyn är lite bökigt och ger inte samma funktioner som vid en export, som har betydligt fler inställningar. Att vattenstämplar skulle vara en svag punkt i lightroom hållar jag inte med om, däremot så kunde de gjort den enklare att förstå / hitta.

Hoppas det funkar för dig, skicka ett mail till mig annars så ska jag guida dig. [email protected]

När du väljer att exportera ditt foto, i den ruta som kommer upp...

Rulla ner så kommer du att hitta "Vattenstämplar". I den rullmeny som finns där kan du välja den stämpel du vill ha om du har sparade sådana.

Vill du skapa en vattenstämpel gör du detta under menyn Lightroom - Redigera vattenstämplar.

Atta använda utskriftsmenyn är lite bökigt och ger inte samma funktioner som vid en export, som har betydligt fler inställningar. Att vattenstämplar skulle vara en svag punkt i lightroom hållar jag inte med om, däremot så kunde de gjort den enklare att förstå / hitta.

Hoppas det funkar för dig, skicka ett mail till mig annars så ska jag guida dig. [email protected]

Tror nog det där problemet med vattenstämplar i lightroom är löst vid det här laget....med tanke på att det va ca 3 år sedan som problemet togs upp ;-)

Drar upp en gammal tråd..

Hej på er,

Jag har problem med vattenstämpel i lightroom. Jag hittar allt hur man gör, har gjort en egen vattenstämpel och kryssat i den vid exportering, men när jag sedan öppnar jpegbilden så finns inte vattenstämpeln med. Har testat med både png-fil och text som stämpel.

Någon annan som råkat ut för samma sak eller vet vad som kan vara galet?

//
Viktor Osberg

Testade just Text-varianten och det fungerar för mig.

Vilken version av Lightroom har du? Operativsystem?

Testade just Text-varianten och det fungerar för mig.

Vilken version av Lightroom har du? Operativsystem?

Hittade felet nu. Jag var i "framkalla" när jag exporterade, och då kom inte vattenstämpeln med. Om jag gick tillbaks till "bibliotek" så gick det. Väldigt konstigt..

Hittade felet nu. Jag var i "framkalla" när jag exporterade, och då kom inte vattenstämpeln med. Om jag gick tillbaks till "bibliotek" så gick det. Väldigt konstigt..

Du hittade nog inte felet, men du löste ditt problem. Jag har inga problem att få vattenstämpel i något bibliotek. Bara höger musknapp och välja exportera så kommer kan du antingen välja färfdiga mallar eller gå in i exportdialogen.

/Stefan

Problemet med vattenstämpelsfunktionen i LR är att du inte kan förhandsgranska hur det kommer se ut på bilden du håller på med om du inte går in i redigera vattenstämplar och (kanske) måste göra en ny vilket kräver att du sparar den...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto