Karinska skrev:
Vad kul att så många svarade och att så många använder dia! Det var inte riktigt vad jag förväntade mig!
Dia regerar mycket mer än många tror! Dia kommer att fortsätta att vara viktigt för många länge än. Jag tror man enklast kan illustrera det med följande: Jag har digitalfotograferat i knappt ett år. Jag har tagit dia främst från alla resor jag gjort under åren från 1970 och fram till våren 2005 då jag tog mina senaste (förmodligen sista) dia. Med dia har jag dokumenterat händelser i mitt liv 35ggr längre än med digitalfoto. Därför är dia störst för mig och många. Digitalt foto har jag bara lekt lite med, även om jag plåtat en resa med digitalt sen jag köpte kameran.
Även om jag inte vill gå in i någon debatt i detta forum om olika medias och teknikers bildbeständighet (det har vi tjatat ut sen tidigare), så känns det fortfarande för mig som att dia är ett både fysiskt mer beständigt och lättillgängligt media (så länge man har sin projektor). Ett dia är ett dia men en digitalfil kan vara borta i din nästa diskkrasch om du inte har en backupstrategi och det har vi inte alla och definitivt inte alltid. (jag vet också att dia har en begränsad teknisk livslängd men faktum är att jag inte kan se nån kvalitetsförslust på mina tidigaste dian än efter 35 år).
Dessutom är diaprojektjoner av bilder en mycket större upplevelse än pappkopior. Men har man en projektor kopplad till sin dator så tycker jag det går precis lika bra med digitalbilder. Upplevelsen är nästan densamma (om man bortser från mellan eller större format som är grymt häftigt som dia). Men tills digitalprojektorer kommer vara lika vanliga i hemmen som diaprojektorer var och är så kommer digitala världen att vara en betydligt fattigare upplevelse än den äldre tekniken. Hur kul är det egentligen att kolla sina bilder på en halvtaskig laptop-skärm som både jag och andra oftast gör? (för att kontra en del inlägg kring att kolla på dia på duk).
Egentligen behöver jag samma skärm hemma som på jobbet (5000
och en skrivare (gärna då en Epson R2400 A3+ skrivare för 8000
och en projektor för en 10000:- om man helt skulle vara i fas. Men det är ju nästan 25.000:- spänn. Svårt att motivera för en hobby när man köpt kameragrejor för samma summor förra året. Det var klart billigare förr! (Trots att det var dyrt med film.) Sen glömde jag ju att jag måste skaffa en skanner (5000:- till) för att digitalisera alla mina dia
.
Jag tycker folk ska vara rädda om sina gamla dia. Jag är faktiskt tillräckligt korkad för att tro att dia på duk kommer att få tung retromodestatus bara digitalfoto får några år till på nacken. Då kommer folk att samlas hos de som har gamla diabilder, äta chips och dipp och dricka öl och skratta åt dåtidens gräsliga mode. Jag kommer ihåg en kille som visade handskrivna stordia på overhead för nåt år sen på en konferens när det var PowerPoint-bilder som var normen. Gissa vilken presentation som ingen glömde och alla talade om? PowerPoint? Vad är det? Gäsp!