Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vart tog dia vägen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vart tog dia vägen? var frågan.

Ja hemma hos oss susar alltjämt fläkten i diaprojektorn och ungarna sitter i soffan och tittar på sig själva som de ter sig på Provia och Velvia småbildsdia. Så mossig är jag! Men faktum är att jag redan 1976 när den första Kodachromen tog sig igenom Nikkormaten ansågs lite mossig. Papperskopior att sätta i album skulle det ju vara. Jag hoppas också att jag skall få fortsätta fotografera dia men olyckskorpar kraxar om filmens död. Tänk om alla de altjämt välfungerande analoga kamerorna jag samlat på mig skulle bli värdelösa. Hemska tanke. Jag hoppas därför att fler diarävar fortsätter med den tekniken samt att fler får upp ögonen för diafilmens charm och fördelar. Begagnade analoga proffskameror är bra köp just nu. Med film får man dessutom en ny "sensor" för varje bild. Projektorer är det väl inte heller överpris på för tillfället. Skulle själv kunna tänka mig att pröva på den digitala världen parallellt med den analoga men känner faktiskt i nuläget att jag inte själv vill bidra till att filmförsäljningen går ner och filmen försvinner.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.