Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vart tar alla objektiv vägen?
- Trådstartare Bofoto2
- Start datum
skogsbaronen
Aktiv medlem
Titt som tätt läser man att nån köper ett objektiv som inte fokuserar rätt eller har nåt annat fel. Ibland(med tex Sigma) byts gluggen flera gånger innan kunden är nöjd. Det måste vara en stor mängd objektiv som byts ...
Justeras dom och packas om och säljs som nya?
Jag skulle tro att det går till så =)
Förhoppningsvis justeras det innan ompaketering, men det är väl inte helt omöjligt att det säljs i samma skick i hopp om att det ska nå en mindre uppmärksam köpare.
Mankan G
Aktiv medlem
Bara för att ett objektiv felfokuserar på en kamera så betyder det inte att det kommer att felfokusera på nästa. Dessutom tror jag att problemet är tämligen litet. Vi kräsna/petiga är nog relativt få. Jag tillhör denna kategori. Har konstaterat felfokus på samtliga mina DSLR och alla 9 eller om det är 10 AF-S objektiv utom ett. I början så åkte jag till butiken och bytte ett par gånger. Inte nu längre. Åker till verkstaden och låter dem justera istället. De har lyckats med samtliga av mina felfokuserade objektiv så det är alltså bara en justerings sak. En riktig skitjusteringssak dessutom. Skräp att det skall behövas över huvudtaget....
Dessutom märks felfokuseringen mest på ljusstarka och längre objektiv och de säljs i ett försvinnande litet antal jämfört med alla kitgluggar...
Dessutom märks felfokuseringen mest på ljusstarka och längre objektiv och de säljs i ett försvinnande litet antal jämfört med alla kitgluggar...
Maxieboy
Aktiv medlem
Många accepterar dålig skärpa och tror att "dom får vad dom betalar för" Det är ju dock ett "kitobjektiv" eller "det är ju ett tredjepart". Jag tycker inte att man skall nöja sig med vadsomhelst bara för att det har ett "lågt" pris. Jag har köpt några nya objektiv och inte gett mig förrän dom har uppfyllt vad som specificerats i reklamen. Problemen brukar vara i zoom objektiven där dom bara är skarpa inom ett visst område... Jag har idag nästan bara fasta gluggar och fotar sällan med zoom. Mitt bästa zoom är för övrigt ett 5 år gammalt Sigma 70-200mm/2,8 Nästan perfekt över hela området både i bländare och zoom. Lite soft vid 2,8 men det är OK för mig ändå, till det priset. Mitt nästbästa är ett 35-70mm/2,8 "Pull-Push" objektiv som behåller skärpan vid in och ut zoomning. Detta är dock lite känsligt för motljus... I studion funkar det bra på spontana ungar som inte blir kvar där man släpper dom.
Så de flesta nöjer sig med sina dåligt justerade objektiv en del byter ut dom och andra köper på sig de utbytta i tron om att dom är nya och perfekta... till det priset.
Så de flesta nöjer sig med sina dåligt justerade objektiv en del byter ut dom och andra köper på sig de utbytta i tron om att dom är nya och perfekta... till det priset.
Anders Östberg
Guest
Jag är övertygad om att många butiker gör som Kjell gjorde när jag upptäckt att det nya tangentbord jag köpte uppenbarligen var rätt mycket begagnat - dom gav mig en ny kartong från hyllan och ställde utan att blinka upp mitt exemplar på dess plats, mitt framför ögonen på mig. Dom flesta är nog bara smarta nog att vänta tills kunden är utom synhåll. Nästa kund kanske är mindre uppmärksam, har lägre krav eller mindre villig att gå tillbaka och klaga.