Annons

Vart ska jag börja

Produkter
(logga in för att koppla)

F_lken

Aktiv medlem
Jag tycker varje gång när jag riggar min kamera eller vill ta med den och ta lite bilder så tror jag eller jag känner ett måste att jag ska vrida på alla rattar och trycka på alla knappar.

Ja, det är ju en systemkamera jag har så visst ska jag göra det. Jag vet en del men jag ska absolut inte säga att jag kan "allt", jag tar hjälp av google då jag behöver men tänkte nu i början av 2022 ta lite onlinekurser. Då från grund och uppåt men nu vill jag ändå känna att jag vill ta med mig kameran och ändå ställa in rätt (eller någorlunda rätt) eller ska jag bara köra full auto (Grön ruta på Canon) eller finns det någon annan semi-auto inställning som jag kanske ska titta närmare på? Ja som är lite bättre än full-auto och mer lämpat för mig än kanske helt manuellt

Hoppas någon förstår hur jag tänker :)
(Tack och god jul)
 
Jag tycker att du ska ställa in tids- eller bländarautomatik beroende på vad du fotograferar. Det är en bra början.

För stillastående motiv, såsom porträtt och landskap kan det vara fiffigt med tidsautomatik. Av på Canon. Du väljer bländare. Kameran väljer tiden. I porträtt vill du ofta ha lite kortare skärpedjup och väljer då en stor bländare. För landskap kan det istället passa bra med ett större skärpedjup, då du väljer en mindre bländare.

Är det istället rörliga motiv vill du styra över tiden och därmed överlåta till kameran att välja bländare. Tv på Canon. Vill du frysa en snabb rörelse väljer du en kort slutartid. Vill du framhäva rörelsen med rörelseoskärpa väljer du en längre.


Med de där två automatiklägena kan du öva och skapa önskade effekter i dina bilder. Sedan är det bara att komponera och trycka av.

Själv kör jag mest M med auto-ISO. Då styr jag över både bländare och tid, medan kameran ser till att det blir rätt exponering genom att justera ISO efter hur mycket ljus jag släpper in.

Gröna rutan kan vara väldigt irriterande. Särskilt när den prompt vill använda blixten så fort det blir lite mörkare.
 
Senast ändrad:
P-läget är nog tänkt som övergångsläge när man vill släppa gröna rutan..
Kameran väljer då det mesta automatiskt men man har möjlighet att själv göra "override" allteftersom man lär sig och ser behov att ändra..

Fotar man med blixt i studio eller mörker är det nästan tvunget att köra M, det är inte helt okomplicerat att använda Av eller Tv eftersom kameran då exponerar 50% på blixt, 50% på bakgrundsljus..
Minns inte riktigt vad haken med att använda P var, men nåt var det :)

Auto-iso är förbjudet på min kamera, jag vill ha kontroll över bruset.
Men jag har förstås slagit på "säkerhetsförskjutning ISO" så när Av eller Tv bottnar så får kameran ändra iso efter behov för att rädda bilderna.
Tänk om Canon kunde hitta på begripliga namn på finesserna :p
 
Senast ändrad:
Vilken slags exponeringsautomatik (eller helt manuellt) an väljer är en smaksak efter vad man tycker är bekvämast. Man kan göra exakt samma exponeringar med alla sådana inställningar.

Att använda blixt är rätt annorlunda mot att använda omgivningsljus.
 
Jag tycker varje gång när jag riggar min kamera eller vill ta med den och ta lite bilder så tror jag eller jag känner ett måste att jag ska vrida på alla rattar och trycka på alla knappar.

Ja, det är ju en systemkamera jag har så visst ska jag göra det. Jag vet en del men jag ska absolut inte säga att jag kan "allt", jag tar hjälp av google då jag behöver men tänkte nu i början av 2022 ta lite onlinekurser. Då från grund och uppåt men nu vill jag ändå känna att jag vill ta med mig kameran och ändå ställa in rätt (eller någorlunda rätt) eller ska jag bara köra full auto (Grön ruta på Canon) eller finns det någon annan semi-auto inställning som jag kanske ska titta närmare på? Ja som är lite bättre än full-auto och mer lämpat för mig än kanske helt manuellt

Hoppas någon förstår hur jag tänker :)
(Tack och god jul)
Ställ in bländarautomatik. Du kommer inte vara ensam 😉
Om slutartiderna börjar bli för långsamma så höj iso ett par snäpp. Eller kör autoiso om kameran är brustålig. Vet man ungefär vilka inställningar som behövs kan man köra helmanuellt och "gaffla" in sista biten.
Lycka till!
 
P-läget är nog tänkt som övergångsläge när man vill släppa gröna rutan..
Kameran väljer då det mesta automatiskt men man har möjlighet att själv göra "override" allteftersom man lär sig och ser behov att ändra..

Fotar man med blixt i studio eller mörker är det nästan tvunget att köra M, det är inte helt okomplicerat att använda Av eller Tv eftersom kameran då exponerar 50% på blixt, 50% på bakgrundsljus..
Minns inte riktigt vad haken med att använda P var, men nåt var det :)

Auto-iso är förbjudet på min kamera, jag vill ha kontroll över bruset.
Men jag har förstås slagit på "säkerhetsförskjutning ISO" så när Av eller Tv bottnar så får kameran ändra iso efter behov för att rädda bilderna.
Tänk om Canon kunde hitta på begripliga namn på finesserna :p
Haken med P är - anser jag - att den är helautomatisk. Varje gång du ska ta en bild så har den valt både tid och bländare åt dig. Det är visserligen lätt att snurra på ett hjul tills man får den tid eller bländare man vill ha för just den bilden, men då tycker jag att det är smidigare med Av och Tv.
Av kommer ihåg vilken bländare du hade sist, vilket troligen är där du vill ha den nu också. Samma med Tv men då avseende tiden.
 
Haken med P är - anser jag - att den är helautomatisk.
Det kanske är det som är meningen med "programautomatik"😁

Man kan väl se det så här: så fort man vill fota i spännande ljusförhållanden så behöver man pilla på exponeringskompensationen och där faller grön ruta bort. Kvar blir P, Av och Tv..
Jag kan inte tänka mig auto-iso (förutom säkerhetsförskjutning), tumregler (för min 5D3):
Allround dagsljus 800
Sämre ljus eller snabba motiv 1600
Skymning och mörker 3200-6400 (blir brusigt men bättre än ingen bild alls😁)
Motljus på statiska motiv (för att maxa dynamiken) 100-200
Jag vill ha kontroll över skärpedjupet dvs bländaren; fotar alltså nästan alltid i Av.
Enda undantaget är i princip flygshower med helikoptrar och prop-flygplan. Med Tv får man rätt look på prop- och rotordiskar.. Men man får snegla på att kamerans val av bländare blir någorlunda rimligt och justera iso vid behov..😋
Men som beredskapsläge för oväntade motiv är P inte alls fel.

Fotar man i jpeg måste man se till att ställa vitbalans rimligt rätt när man lämnar auto. I raw spelar det ingen roll, går att fixa i postprocessing
 
Senast ändrad:
Det kanske är det som är meningen med "programautomatik"😁

Man kan väl se det så här: så fort man vill fota i spännande ljusförhållanden så behöver man pilla på exponeringskompensationen och där faller grön ruta bort. Kvar blir P, Av och Tv..
Jag kan inte tänka mig auto-iso (förutom säkerhetsförskjutning), tumregler (för min 5D3):
Allround dagsljus 800
Sämre ljus eller snabba motiv 1600
Skymning och mörker 3200-6400 (blir brusigt men bättre än ingen bild alls😁)
Motljus på statiska motiv (för att maxa dynamiken) 100-200
Jag vill ha kontroll över skärpedjupet dvs bländaren; fotar alltså nästan alltid i Av.
Enda undantaget är i princip flygshower med helikoptrar och prop-flygplan. Med Tv får man rätt look på prop- och rotordiskar.. Men man får snegla på att kamerans val av bländare blir någorlunda rimligt och justera iso vid behov..😋
Men som beredskapsläge för oväntade motiv är P inte alls fel.

Fotar man i jpeg måste man se till att ställa vitbalans rimligt rätt när man lämnar auto. I raw spelar det ingen roll, går att fixa i postprocessing
Ja precis!

Och som PMD skrev så kan man nå samma resultat oavsett metod.

För min del är det mest fotboll på menyn. Då vill jag alltid ha största bländare för att sudda ut så mycket som möjligt av den röriga bakgrunden. Dessutom vill jag ofta ha kort slutartid för att frysa rörelsen. Bruset får bli som det blir.

På sommaren på dagen när solen skiner kör jag oftast med 1/1000 s. Med längre slutartid måste jag minska bländaren. Annars bli en del bilder överexponerade.
På hösten på kvällen får jag lov att öka tiden till kanske 1/200 s för att inte bruset ska bli för fult. Men då får jag istället en hel del rörelsoskörpa.CC823FE9-FA86-4BDE-AA2B-86D9AE2C2197.jpeg
 
Såg i en annan tråd att du köpt blixtpaket och då tycker jag svaret på vilket läge du ska träna i blir självklart. Med blixtar hamnar du ofta i situationer där automatiken gör konstiga val och då är det M-läget som gäller. Behärskar du M vet du också när de andra programlägena blir smidigare att välja. Tycker att alla som vill utveckla sitt fotograferande borde starta i M läget och senare välja sina favoritinställningar när kunskapen är på plats. Hur tid bländare och ISO förhåller sig till varandra kan kännas klurigt i början men utan den kunskapen är det svårt att få kontroll.
 
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är blixtfotografering ganska annorlunda mot fotografering med det befintliga ljuset, så jag tycker inte att det är så stor poäng med att börja med blixtfotografering.

De olika lägena på inställningsratten (M, S, P, A) är inte riktigt lika relevanta vid blixtfotografering eftersom de är kopplade till kamerans ljusmätare för befintligt ljus. Den ljusmätaren är i stort sett irrelevant vid blixtfotografering. (Inte helt sant, men för den som ska börja lära sig blixtfotografering är det så).
 
När jag en gång i tiden trodde jag hade möjlighet att bli " behärska allt fotograf " ( 50 år sedan )- förstår jag ingångs frågan mycket väl. Men när det där plötsliga motivet dyker upp då borde man inte avstå från att snabbt ratta till auto-läget, det kom väl till och med ett auto + till flera modeller sedermera. Kan se det smått komiska när man desperat börjar fibbla med olika knappar och vred, pulsen stiger, motivet är på väg att försvinna vilken sekund som helst, ( här räknas inte foto-nörden som varje dag tar minst 300 bilder han/hon kan till och med hinna skruva på en Fujis 27 olika vred och knappar ).
 
När jag en gång i tiden trodde jag hade möjlighet att bli " behärska allt fotograf " ( 50 år sedan )- förstår jag ingångs frågan mycket väl. Men när det där plötsliga motivet dyker upp då borde man inte avstå från att snabbt ratta till auto-läget, det kom väl till och med ett auto + till flera modeller sedermera. Kan se det smått komiska när man desperat börjar fibbla med olika knappar och vred, pulsen stiger, motivet är på väg att försvinna vilken sekund som helst, ( här räknas inte foto-nörden som varje dag tar minst 300 bilder han/hon kan till och med hinna skruva på en Fujis 27 olika vred och knappar ).

Jag använder ibland också "nybörjarläget" (gröna) när det är bråttom. Kameran lyckas ibland t.o.m. bättre än jag själv. 😉
 
Jag gillar prylar och har en dröm... springer säkert jävligt fort fram också och borde stanna upp och fokusera på det lilla och enkla först. Ja vad säger man, jag ska hitta röda tråden :)

Jag tackar för inputs :)

Prylar är kul och inte minst blixtar😃. Jag gör som du dvs köper och lär mig sedan längs vägen. När jag rekommenderar M läget i början så är det inte av någon snobbanledning utan därför att jag tror det är snabbaste vägen att utvecklas. I kombination med en fotokurs så tar du troligen ett jättekliv. Ta några säkra skott med automatiken så du får bilder och gå sedan över i M läget och ratta in själv. När du testat lite får du snart koll på hur det fungerar. Efter det kan du välja smidigaste inställning utifrån situation och det blir lättare att få kontroll även med blixtar.

Lycka till👍
 
Prylar är kul och inte minst blixtar😃. Jag gör som du dvs köper och lär mig sedan längs vägen. När jag rekommenderar M läget i början så är det inte av någon snobbanledning utan därför att jag tror det är snabbaste vägen att utvecklas. I kombination med en fotokurs så tar du troligen ett jättekliv. Ta några säkra skott med automatiken så du får bilder och gå sedan över i M läget och ratta in själv. När du testat lite får du snart koll på hur det fungerar. Efter det kan du välja smidigaste inställning utifrån situation och det blir lättare att få kontroll även med blixtar.

Lycka till👍
M kan ju många gånger vara det allra snabbaste. Utifrån vad man tänker fota och rådande ljusförhållanden kan man ställa in tid och bländare som fungerar. Sedan kan man knäppa på för fullt utan att ratta på en endaste ratt, och resultatet blir helt okej.

Många sportfotografer kör med M i idrottshallar. Då får de rätt exponering oavsett ifall det är laget med vita tröjor eller de med svarta som är flest i bild. Automatiken gör ganska ofta fel i de situationerna när den försöker tolka alla tröjor som grå.

Jag som fotar mest utomhus och en del av planen ligger i skugga medan den andra badar i solljus gillar automatiken :)
 
Och så knepigt är det egentligen inte. Lär känna kameran så man hittar de viktigaste reglagen och vet vad de gör. Det är ju normalt inte så många saker man behöver röra när man gjort sina grundinställningar.
Låt mig också lägga till att du bör bestämma dig för vilken inriktning inom fotografi som du vill koncentrera dig på. Om du vill "behärska" allt, då blir det nog mesta mediokert (om du inte har tid att avsätta motsvarande en heltidsanställning, eller mer) för att sätta dig in i fotografi. Om du inte har tiden att avsätta, koncentrera dig på den inriktning som är mest relevant för dig, och försök att utveckla dig inom det området. Eller för att använda ett annat uttryck, "nicha" dig.

För att ta mig själv som exempel, jag är mest intresserad av landskapsfoto (och även makro och porträtt, även om jag i dagsläget inte fotar makro eller porträtt ), men framförallt landskap.

När det gäller användande av blixt så har jag inget att bidra med, men så mycket kan jag säga att om du vill behärska ljussättning (också), då behöver du nog tid motsvarande två heltidsanställningar och en inkomst som motsvarar en pilot eller VD på något stort internationellt företag.

Som någon redan har varit inne på; Om du behärskar (och förstår exponeringstriangeln) slutare <> bländare <> Iso, då är du på god väg.

Önskar dig all lycka och framgång i fotografins sköna värld, det är en alldeles särskild känsla när man känner att man kanske har fångat något på minneskortet och man kommer hem för att ladda upp BILDEN på datorskärmen 😊. Tyvärr är de tillfällen alldeles för få, åtminstone i mitt fall ☹.
 
Senast ändrad:
Det svåra inom fotografi - tycker jag - är perspektiv och komposition. För dessa finns inte någon automatik, och de är knepiga att fixa i datorn efteråt.


Var inte rädd att leka. Med olika exponering, olika metoder, med blixtar och ljus.
Du behöver inte ha ambitionen att bli varken vd eller stridspilot inom foto, så länge du tycker att det är kul.

Jag är en tämligen medioker fotograf. Men jag har kul när jag fotograferar, och jag har en lite skara som gillar mina bilder (på dem själva). Det räcker för mig.
 
Hej.
Att lära sig tid och bländare är bra, oavsätt vilket läge du fotograferar i. Med korta slutartider kan du frysa situationer och med långa kan du få rörelsen i bilden. Skakningsoskärpa kan komma på långa tider och sensorn/filmen får mindre ljus på korta så då kan bilden bli brusig eller mörk. Korta tider ger mindre ljus och långa mer ljus på sensorn/filmen.
Bländaren bestämmer också hur mycket ljus som ska nå sensor/film. Den bestänner också hur djupt i bilden skärpan ska vara.
Inställning av bländare/slutartid kan du använda som ett sätt att kreativt ändra bilden. Vid landskap och porträtt brukar man använda lite olika inställningar. Isoinställningen kan bidra till mer brus i bilden. Lägre iso vid tillfällen med mer ljus och högre iso vid fotografering i sämre ljus.
De olika automatlägena fixar oftast bra bilder men i det manuella läget kan man lära sig att få andra resultat än automatiken erbjuder. Det är lättare att det blir fel men med tiden lär man sig. Förr fanns ingen automatik och bilderna blev bra ändå när man lärt sig.
Jag använder centrumvägd mätning av ljuset när jag fotar. Jag siktar på det jag vill mäta och ställer in efter det. Likadant gör jag med avståndsmätningen. Där använder jag en fokuspunkt i mitten.
Så har jag gjort i många år och det funkar bra. Andra gör annorlunda och det funkar också.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar