Annons

Vart köpa panorama stativ för digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sabbe

Ny medlem
Har precis beställt en Canon PowerShot A80 och har nu blivit lite sugen på att ta panormafoton. För att få till bra bilder för detta så krävs ett bra stativ, helst ett panoramastativ? Undrar nu vart man kan köpa ett sådant och om man kan komma undan relativt billigt?
 
Det finns många stativ med panoramahuvuden att välja på. Jag antar att du tänker fota flera bilder efter varandra som sedan sätts ihop till panorama i dator och då kan du också behöva ett vattenpass. På äldre panoramahuvuden fanns ofta vattenpass inbyggda men finns inte det går det att köpa separata att sätta på huvudet.
 
Jag har (hittills) tagit alla mina panoramafoton på fri hand. Om avståndet är stort blir det inget parallaxfel och det blir inget problem att få ett snyggt panorama. Vattenpass är onödigt - ev tilt korrigeras ju i programvaran (och då menar jag inte den enkla som kommer med Canons kameror). Det går t o m att använda icke raktecknande semifisheye. Ju kortare avståndet är desto mer kritiskt blir det att man roterar kameran kring objektivets optiska centrum då annars objektens inbördes relation kan bli olika varvid det blir omöjligt att få ihop ett bra panorama. Det är lätt att rotera med en tänkt axel genom sig själv och då kan det bli fel om inte avståndet till motivet är tillräckligt stort.

Det finns ett amerikanskt panoramahuvud som jag glömt namnet på - kostar ca 2-3000:-. Dessutom har Manfrotto några, som heter 303, 303SPH och 303PLUS. De verkar inte finnas listade hos Scandinavian eller Cyber och min lokala fotoaffär har inte lyckats få fram något pris... sannolikt dyrt.
 
Vattenpass är inte onödigt, i varje fall inte med det panoramprogram jag stitchar min bilder. Är inte bilderna plana så uppkommer svarta kanter uppe och nere när jag stitchar ihop bilderna och då måste jag beskära bort och det är onödigt och dumt eftersom man då inte får full koll på hur mycket av över eller underdel av bilden som kommer med i panoramat. Men det finns kanske program där man kan vinkla kameran hur som helst utan att sådana fel uppstår. Men jag har tyvärr inte tillgång till något sådant.
 
Hittade just Manfrottos panoramahuvuden på Cyber - fanns under "videohuvud": http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/qtvr303.php. Pris inkl moms 3.266:- till 4.891:-, frakt tillkommer.

Vitsen är alltså att man kan positionera kameran så att alla rörelser sker runt objektivets optiska centrum. Man kan dock komma långt med ett vanligt stativ och sedan panorera och ta bilder med viss överlappning, antingen stående eller liggande. Om vi sedan börjar diskutera flera rader med bilder blir det aningen svårare... Men allt detta går som jag skrev ovan även att göra på fri hand - det har jag gjort. Som Nils påpekar kan det dock bli mindre "spill" om man är noggrann vid bildtagningen.
 
Vad jag kan se gäller priset "värstingmodellen" och det är kanske inte alltid nödvändigt?

F ö borde det kunna finnas enklare modeller som löser problemet. Någon som vet?
 
Magnus Wahlgren skrev:
Vad jag kan se gäller priset "värstingmodellen" och det är kanske inte alltid nödvändigt?
Finns ingen annan modell - det som Manfrotto kallar "panoramahuvud" är en rund klump med gradtal ditskrivna och det är inte vad jag kallar panoramahuvud (panoreringshuvud?).

De panoramabilder jag hittills lagt upp här på FS är samtliga tagna på fri hand, så visst, man klarar sig bra utan stativ.
 
Har svårt att tydligt se skillnaden, men som jag tolkar det är SPH-modellen även för vertikal panorering med bibehållen rotation kring objektivets optiska centrum (vilket bör ligga i eller nära bländarens centrum på de flesta optik). Dyrt blir det...
 
niklasl skrev:
Har svårt att tydligt se skillnaden, men som jag tolkar det är SPH-modellen även för vertikal panorering med bibehållen rotation kring objektivets optiska centrum (vilket bör ligga i eller nära bländarens centrum på de flesta optik). Dyrt blir det...

Hur räknar man ut vart objektivets optiska centrum ligger? Man ska väl inte behöva testa sig fram? Tittar man Manfrotto huvudena som Cyberphoto har så går dessa att styra i massor med led.

Men om jag skulle bygga ett själv till ett redan befintligt kamerahuvud borde det väl räcka med en platta där jag kan förskjuta kameran och därmed objektivets optiska centrum i ett led. Eller är det något jag har missat?
 
Tawi skrev:
Hur räknar man ut vart objektivets optiska centrum ligger? Man ska väl inte behöva testa sig fram? Tittar man Manfrotto huvudena som Cyberphoto har så går dessa att styra i massor med led.
Om jag inte tar helt fel ligger det i bländarplanet. På nätet finns uppgifter för olika objektiv/kompaktdigitaler. Annars får man testa sig fram.
Tawi skrev:
Men om jag skulle bygga ett själv till ett redan befintligt kamerahuvud borde det väl räcka med en platta där jag kan förskjuta kameran och därmed objektivets optiska centrum i ett led. Eller är det något jag har missat?
Ja, så kan man göra. Finns en del beskrivningar av hemmabyggen på nätet...
 
Har varit och letat en hel del information kring panorama, hemmabyggen, program osv. och även hittat en del. Har i dagsläget fräst en platta i aluminium för att kunna förskjuta kameran och där med bländarplanet bakåt. Kan säga att det fungerar riktigt bra. Det besvärliga är bara att ställa in detta så man snurrar kring bländarplanet, men det går. Nästa steg är att fixa en del till i detta så jag kan ta panorama i flera rader. Tror inte det ska behöva bli så besvärligt.
 
Martin F skrev:
Ett mycket prisvärt panoramahuvud:
http://gregwired.com/pano/Pano.htm

Om du dessutom har eller har tänkt köpa PTAssembler så får du 30$ rabatt på priset.

Själv kör jag på frihand än så länge, men skulle gärna ha ett sådant.

Panoramahuvudet jag är på väg att bygga är rätt likt, ända skillnaden förutom materialval är måttsättningen. Min är helt utan mått. Eller just nu iaf. Det är väl möjligt att man måste sätta dit det senare så man slipper kalibrera allt vid varje tillfälle.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.