Oförbätterlig
Aktiv medlem
Ligger det inte en motsägelse i det du skriver? Många har väl aldrig haft det bättre än idag?
Jag tror mer på att fotografyrket har proletariserats. Stefan Olsson skrev en viktig artikel för kanske 5 år sedan i F-tidningen - organ för yrkesfotograferna om just detta. Kontentan var att mellan 2008 och 2012 hade antalet yrkesfotografer fördubblats medan de pengar som fanns i branschen inte förändrats alls. 2012 slogs alltså två fotografer om samma pengar en tjänade 2008. En del försökte parera detta med att komplettera med att satsa på video där marknaden då såg bättre ur men problemet var bara att redan då kom de flesta systemkameror med video i HD-kvalitet, så den tanken var ju inte särskilt originell ens 2013.
Ovanpå detta finns massor med mobilfotografer som ju faktiskt är de som alltid är där "när det händer" så de bilderna hade ju proffsen förmodligen inte tagit ändå eller hur? .... och mobilerna folk har idag har aldrig gett bättre bilder rent tekniskt än nu.
Jag tror fortfarande att yrket lockar många men vilken förälder skulle råda sina tonåringar idag att bli fotograf även om det säkert är mycket roligare än mycket annat.
Jag skriver ju att jag inte tror att det beror på penningbrist. Folk köper som aldrig förr. Men man ser ingen anledning att betala för bilder.
Det där med mobilfotograferna skrev jag om i en annan tråd, att det viktigaste för tidningarna är aktuella bilder där det händer, inte en timme gamla bilder från andra sidan Polisens avspärrningsband.