Man tycks även ha svårt att skilja agnarna från vetet. Många ser inte skillnad på fotografer i världstoppen mot de aktiva fotograferna i lokalmiljön.
Marknaden ändras för fotograferna, de som överlever professionellt är de som har förmågan att anpassa sig till dessa förändringar och kan se nya möjligheter.
Jag är optimist, ser ljust på fotografens framtid - men att det idag ser rätt annorlunda ut än för bara tio år sedan.
Mvh Terje
Det gör inte jag i alla fall. Ett känt namn innebär inte att fotografierna är "bättre". Lägg ut lite bra gatufotografibilder t ex där hälften är från FS-medlemmar och den andra hälften från världsberömda toppfotografer och be vanligt folk dela upp fotona korrekt. Går inte.
Jag tror som du att det inte går att leva på enbart produkten "fotografera och sälja egna bilder". Jag tror inte att folk sätter värde på bilder på samma sätt nu när de är mer lättillgängliga i vad kunden tycker är acceptabel kvalité. Det kan lämna en del att önska för en fotografs öga, men det är kunden som avgör vad hen behöver.
Letar man specifikt efter t ex bilder på en dalgång i Alperna eller en talgoxe finns det redan så enorma mängder snygga bilder att det inte går att nå fram i massan om en bild inte är riktigt unik, och det är mer tillfället som avgör än en medveten satsning och inte något fotografen kan påverka själv i någon större utsträckning.
Och allt ska vara gratis eller i alla fall riktigt billigt i Internet-eran. Jämför med musik t ex. Där med skillnaden att kunde inte ens kan skapa musiken själv eller på alternativa sätt, men den ska ändå gärna vara gratis eller kosta max 99 kr/månad för ett jättebibliotek. En stor kontrast för de som lever på musik mot att sälja en enda CD-skiva för 169 kr.
Kanske är det dit foto är på väg?
En mobilkamera eller någon på avdelningen som är fotointresserad presterar lätt porträttbilder som duger i 100x75 pixel på företagets hemsida. Behöver man en broschyr eller något tar man in en reklamfirma, men den som fotar där kanske inte är en "riktig" fotograf heller, bara en lite mer fotointresserad skribent.
Jag tror att fotografen är på väg att gå samma väg som porträttmålaren, och foto att bli en konstform mer än ett verktyg för visuell information. AI kommer att samla och skapa bibliotek för bilder, och vi kommer själva att ta de bilder vi behöver för att skildra vår vardag i allt högre kvalité. De som köper "riktiga" foton är de som är intresserade och sätter ett värde i att de är unika och handgjorda, genuina. Som att köpa handblåsta dricksglas istället för IKEA's.
Därmed kommer marknaden att bli för liten att leva på annat än för ett fåtal mycket populära fotografer med samma status som världsberömda konstnärer normalt har.
Det är min framtidsspaning.