Annons

Varning för olaglig import - gäller både privatpersoner och företagare

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans på Swefo

Ny medlem
Hej.

Som många har sett under senaste tiden har en person vid namn Daniel Andersson figurerat ute på Blocket och på andra ställen.

Det han gör är olagligt - att handla av honom är inte olagligt, men säljer du det du har handlat av honom senare, inom Eu så är även det olagligt.

Pentax har stoppat honom så gott de kan, Canon jagar hononm och fler leverantörer här i Sverige är förvarnade och kommer troligen vidta samma åtgärder som Canon och Pentax har gjort.

Jag har fått en kopia på ett brev som Canon Svenskas juridiska avdelning har skickat till honom och där de talar om att det han gör kallas olaglig varumärkesintrång, vilket är straffbart enligt svensk lag. Canon har vunnit ett sådant mål mot ett företag som heter Priskrig.se och de är nu skydliga Canon lite drygt 900.000 SEK + ränta - företaget har försvunnit och ägarna har kravet över sig.(detta fall är en offentlig handlign och kan hämtas på Stockholms Tingsrätt 2007-02-17 Mål nr T 25642-05

Detta är intressant för alla er som eventuellt funderar på att handla från Daniel Andersson - tänk på att det är olagligt det han gör, han kommer inte kunna stå för garantier osv och ni själva löper en stor risk vid ett sådant köp. Dessutom är det indirekt olagligt att sedan sälja denna vara som ni köper av honom, enligt Svensk lagstiftning, risken att ni själva blir stämda för att ha köpt och sålt ett objektiv är i och för sig liten, men vetskapen om att det är olagligt och omoraliskt borde väl räcka.

Nu är ju jag själv återförsäljare, och drabbas hårt av dessa som inte följer spelregler, inte betalar tull, moms, inte står för garantier - men jag tror ändå att ni kan läsa mellan raderna att min varning är ur ert bästa perspektiv, i längden håller det inte att handla från olagliga källor, det är bara så. Det skulle kunna jämföras med att någon stjäl era bilder och säljer vidare utan ert medgivande, inte är det en rolig tanke.

I förhoppning om att ni tar denna varning om oseriös handel på allvar.

Hans på Swefo (och jag tror att jag får medhåll av de flesta handlare i landet).
 
Kanske bäst att vi förtydligar att det INTE är olagligt att importera till sig själv varken som privatperson eller företagare.
 
Ja du Hans...vad ska man säga om denne allt mer välkände Daniel?

Personligen resonerar jag väl som så att OM jag vill handla billigt genom att importera, varför då gå via en mellanhand som självklart gör sig en hacka på allt han säljer? Dessutom riskerar man vad jag förstår att få betala en del i moms och tull om han inte "lyckas" med sin import. Garantin gäller från beställningsdatumen med allt vad det innebär. O s v...

Nej, vill man importera är det nog säkrast att göra det själv även om det blir några hundralappar dyrare. Och så finns ju alternativet att handla på hemmaplan...:)

/Arne
 
Hans på Swefo skrev:
Nu är ju jag själv återförsäljare, och drabbas hårt av dessa som inte följer spelregler, inte betalar tull, moms, inte står för garantier - men jag tror ändå att ni kan läsa mellan raderna att min varning är ur ert bästa perspektiv

Det är bara bra att vi får lite svart import i Sverige. Det sätter fart på den här ankdammen. Idag är det en öppen global marknad. Allt är ett klick bort.

Har svenska handlare problem med detta så bör dom väl vända sig till sina leverantörer för att få bättre priser?

Nej, fortsätt ni handla utomlands tills vi får en korrekt prisbild här hemma. Sorry Hans!
 
Svenska leverantörer kan inte ta bort moms och tull. Eller arbetsgivaravgifter.

Men vi kan ju nedmontera välfärdssamhället så vi alla kan köpa kameror istället.

/Maverick
 
Kan någon förklara vilka lagar han bryter mot när han säljer och hur man kan importera olagligt.
Förklara så att en medelsvnsson fattar.
 
Robin Gyllander skrev:
Kan någon förklara vilka lagar han bryter mot när han säljer och hur man kan importera olagligt.
Förklara så att en medelsvnsson fattar.

Dom sätter dit dom för varumärkesintrång om jag inte minns helt fel.

Men som sagt det är inte olagligt att importera till sig själv.

Om jag förstått daniels upplägg rätt så skickar han direkt från leverantören i USA till kunden som beställt i Sverige?, Frågan är om han med en duktig advokat kan hävda att köpet har skett direkt av köparen/importören och att han endast hjälp personen att genomföra importen genom att helt enklet hjälpt till med att knappa in ordern över internet? :)

Det refereras i orginal inlägget till priskrig.se skillnaden var att de köpte in till sitt eget lager och därefter vidareförsålde varorna.
 
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.

Ett budskap som beskriver någon som suspekt, påstår att det är olagligt och inte refererar till något lagrum och hur tillvägagångsättet kan jag inte ta budskapet till mig.


Kameratillverkarna får sina produkter sålda oavsett om det finns återförsäljare i Sverige eller inte. Dags för återförsäljarna i Sverige att förhandla till sig lägre priser eller fundera på att sälja andra produkter om de inte kan möta konkurensen från den internationella marknaden. Jag har svårt att se att kunden ska förväntas betala ett högre pris för varan om den köps i en butik i Sverige, jämfört med om en butik utanför Sverige skickar den till kunden i Sverige givet att eventuell tull och moms erläggs.
 
eosguy skrev:
Dom sätter dit dom för varumärkesintrång om jag inte minns helt fel.

Men som sagt det är inte olagligt att importera till sig själv.

Om jag förstått daniels upplägg rätt så skickar han direkt från leverantören i USA till kunden som beställt i Sverige?, Frågan är om han med en duktig advokat kan hävda att köpet har skett direkt av köparen/importören och att han endast hjälp personen att genomföra importen genom att helt enklet hjälpt till med att knappa in ordern över internet? :)

Det refereras i orginal inlägget till priskrig.se skillnaden var att de köpte in till sitt eget lager och därefter vidareförsålde varorna.

som det verkar har "daniel" en kontakt i USA som skickar grejerna till Sverige. det är alltså inte återförsäljaren i USA som gör detta. Tror nog även att de går via honom i Sverige, den uppfattningen har jag fått när jag mailat honom och även läst andra inlägg gällande detta. dessutom skulle det ju vara så att de som köper grejerna skulle åka på och betala moms och tull om grejerna gick direkt från åf i USA till köparen i Sverige.

Sen är det ju mycket tveksamt om han betalar svensk moms för dessa grejer, det borde i dagsläget röra sig om ganska ansenliga summor. Förmodligen skickas bara grejerna som "gåva" från hans kontakt i staterna.
 
Vad jag förstår uppträder ju inte Daniel under sitt rätta namn. Det borde väl inte vara någon fara med det om man har rent mjöl i säcken?

Jag hävdar fortfarande att det är en onödig och riskabel omväg att importera via ombud.

/Arne
 
Re: Re: Varning för olaglig import - gäller både privatpersoner och företagare

Birger Olsson skrev:
Det är bara bra att vi får lite svart import i Sverige. Det sätter fart på den här ankdammen. Idag är det en öppen global marknad. Allt är ett klick bort.

Har svenska handlare problem med detta så bör dom väl vända sig till sina leverantörer för att få bättre priser?

Nej, fortsätt ni handla utomlands tills vi får en korrekt prisbild här hemma. Sorry Hans!

Kunde inte sagt det bättre själv. Det är visserligen synd att det går ut över enskilda handlare, men hellre 10 fotohandlare i konkurs än ett helt folk som betalar överpriser på allt.

Maverick skrev:
Svenska leverantörer kan inte ta bort moms och tull. Eller arbetsgivaravgifter.

Nej, men om allt mer handel (för det är ju inte bara fotoutrustning som är billigare utomlands) sker från utlandet så kanske politikerna vaknar, fattar att vi lever i en global värd och tar sig i kragen.

Maverick skrev:
Men vi kan ju nedmontera välfärdssamhället så vi alla kan köpa kameror istället.

Att beskatta sig till välfärd är ungefär som att lyfta sig själv i håret. Det går inte.
 
Jupp.. kan inte annat än å ställe mig i ledet av fånar som gått på hans affärer..

Håller just nu på å försöker få mina pengar upplåsta av payson, sitter mitt emellan nu å kan inte göra någonting.

Han säger att han ska skícka varan, men efter 2mån nu så börjar jag liksom misströsta.
Varan kom, men då låg det en tullavgift på 10.000 för å kunna hämta ut paketet. så jag vägrade ta emot det och returnerade.. nu vet jag dock inte hur jag ska göra, vill ju inte handla av honom längre, men han har ju sas "kontroll" över pengarna. någon som har något tips.. ?
 
Maverick skrev:
Svenska leverantörer kan inte ta bort moms och tull. Eller arbetsgivaravgifter.

Men vi kan ju nedmontera välfärdssamhället så vi alla kan köpa kameror istället.

/Maverick

Jag kan känna doften av politik. Passar därför på att posta anslaget:

"Smuggling, något att bejaka!"

Smuggling är något fint. Det är ett fenomen som uppstår när en tredje part blandar sig i en bra affär för att få en del av kakan eller när staten vill styra konsumtion. Smugglare är därför per definition vardagshjältar som hjälper säljare och köpare att göra bättre affärer. För att bistå våra hjältar ansluter vi oss till unioner som underlättar deras hjältedåd.

Det är inte en slump att landsgränserna monteras ner i rask takt och att transporterna ökar för varje dag. Det är inte heller en slump att varor och tjänster produceras där det är billigast eller lämpligast.

Inget kan stoppa den fria handeln! Grundstenen i vårt välfärdssamhälle!
 
Birger Olsson skrev:

Inget kan stoppa den fria handeln! Grundstenen i vårt välfärdssamhälle!
Det finns gränser.
När det sitter en 7-åring och syr fotbollar 16 timmar om dygnet, vill du hylla den fria handeln då också?

Angående topic, om det är olagligt det som Daniel gör, varför har inte polisen stoppat honom?
 
Det är inte olagligt

Vad jag kan förstå av lagen så är det inte olagligt att importera själv - så länge du inte säljer, men så fort du säljer - då "marknadsför" du ett varumärke du inte har rätt till att marknadsföra - och det är olagligt enligt de lagar vi har här i Sverige.

Att priserna är högre än i exempelvis USA är en helt annan diskusion - och den kampen kämpar vi emot hela tiden. De har lägre moms, de har lägre nettopriser och världen är inte längre bort än ett par klick på datorn - där borde det ske en utjämning både politiskt på skattesidan, men även från tillverkarna - varför skall Europa ha ett högre nettopris än USA?
Idag har alla vi som handlar av Canon samma priser inom EU, i Euro räknat - det är bara valuta och moms som skiljer i de priser vi ser. För en yrkeskund är det då minimal prisskillnad, då han/hon bara lyfter den lägre momsen om man handlar från Tyskland eller Frankrike, men om vi som konsumenter handlar så skiljer det 8-10% bara för att Sverige har högre moms. Och det är den momsen som är med och betalar vår välfärd, skola, sjukvård osv. EU reglerna säger att ett företag som gör regelbundna affärer i ett annat EU land skall betala det landets moms, vilket inte efterföljs. Det som då händer är att vi får sämre välfärd här hemma, men du som konsument får ett lite lägre pris på den vara du köper, om det företag du handlar av inte betalar den svenska momsen. Borde vara samma moms inom hela EU kan man tycka.

Vi är många duktiga handlare här i landet utan att nämna eller glömma någon. De flesta av oss jobbar med fotografer, för fotografer och för att alla ska kunna få se produkter och få hjälp om det händer något osv - när vi får konkurrens pga andra spelregler, tull och moms som inte betalas osv så är det inte lätt att hjälpa till längre.
 
Re: Det är inte olagligt

Hans på Swefo skrev:
Vad jag kan förstå av lagen så är det inte olagligt att importera själv - så länge du inte säljer, men så fort du säljer - då "marknadsför" du ett varumärke du inte har rätt till att marknadsföra - och det är olagligt enligt de lagar vi har här i Sverige.

Men man kallar sig inte säljare. Man kallar sig ombud (handlar på uppdrag av). Så gjorde i vilket fall spritsmugglarna.
 
Poteta skrev:
Det finns gränser.
När det sitter en 7-åring och syr fotbollar 16 timmar om dygnet, vill du hylla den fria handeln då också?

Ah, det är där skillnaderna i nettopriser ligger. Amerikanska kameror är byggda av 7-åringar...

För att vara lite allvarlig; barnarbete är hemskt, men alternativet för de barnen är i de flesta fallen ännu hemskare. I princip i alla länder som höjt sig ur fattigdom har barnarbete existerat. Så även i Sverige.

Barnarbete förekom för övrigt även innan länderna började sin globaliserade resa mot högre levnadsstandard, fast då inte på uppdrag av västerländska företag utan för inhemska sådana med ännu sämre arbetsförhållanden och löner.

De som växer upp i Sydkorea idag - med samma levnadsstandard som europa - är nog rätt glada för att deras föräldrar arbetade hårt som barn, för det innebär att de fått leka, gå i skola, utbilda sig och få bra, trygga och välbetalda arbeten. Föräldrarna är nog också glada över att kunna uppleva en förhållandevis bra och trygg ålderdom och slippa se sina egna barn arbeta i en sweatshop eller svälta.

Barnarbete är tyvärr inte så enkelt som svart eller vitt.
 
mannbro skrev:
Barnarbete är tyvärr inte så enkelt som svart eller vitt.

Ändå gör du det till det?

Och skriver att barnarbete förekommit i alla länder som rest sig ur fattigdom. Och så jämför du med Sverige och skriver att barnarbete också förekom här och att Sverige reste sig ur fattigdom.

Vad du missar är att det knappast var på grund av barnarbete som Sverige reste sig ur fattigdomen, utan det var på grund av en serie gynnsamma faktorer som en ökad efterfrågan från USA och Europa, tekniska innovationer i jordbruket, en växande hemmamarknad, immigranter som var viktiga för den tekniska utvecklingen i järnframställningen mm mm. Sverige hade rest sig ur fattigdomen oavsett om barnarbete hade existerat eller inte.

Man kan inte jämföra med en situation i Europa som rådde för över 100 år sedan. Det var helt andra förutsättningar då. Idag hindras många fattiga länder att resa sig ur fattigdomen på grund av att de exploateras av oss och på korrupta och totalitära system. Lika lite är det de föregående generationernas barnarbete som skapar välfärd i Sydkorea. Utan det handlar om en övergång till demokrati, sunda investeringar av utländska företag och en sund ekonomisk politik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.