Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning för NIKON ( blocket )

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu börjar det nästan bli lite häxjakt på lurendrejare.

Det var väl kanske inte helt nödvöndigt att hänga ut denne man här på sidan också.
Det hade väl räckt med annons-länken.
Eller?
 
ja, var inte min mening att bedriva häxjakt,
men - finns det någon "samlings-sida" här på forumet för misstänkta annonser och bekräftade bluffannonser?
Visste inte detta, tycker också det är bättre
att varna en gång för mycket än för lite, det är sannolikt många
som betalt in pengar till den här mannen utan att ha fått någon av hans prylar.

Jag köper själv mycket begagnat och har tyvärr märkt en tydlig "trend",
det har aldrig varit så många bedragare i omlopp som nu. Tyvärr...
 
Det är klart vi skall bedriva "häxjakt" på bedragare. Men, vi måste vara bergis på att vi inte hänger ut någon oskyldig. Det finns alldeles för många som skyller på taskig barndom och trasiga leksaker för att det skall passa min smak. Men som sagt, det är min smak och det står jag för.
Mvh
JB
P.S
Sedan tycker jag inte man skall kallas för "dumskalle" för att man faktiskt tror på någon som vill sälja någonting. Det är faktiskt inte målsägaren som man skall hänga utan boven...
 
Eller ovanligt mycket dumt folk som betalar i förskott?

Precis! Med all uppmärksamhet som ständigt flödar från alla håll om nätskojare och svindlare som florerar på sajter som Blocket med flera, så är det förvånande att vissa ändå betalar förskott till människor dom aldrig träffat!

Ingen ber naturligtvis om att bli lurad. Men är det inte dags att ta alla varningar på allvar och vakna upp ur djupdvalan!?

/K
 
Det är klart vi skall bedriva "häxjakt" på bedragare. Men, vi måste vara bergis på att vi inte hänger ut någon oskyldig.

Det var det jag ville ha sagt med mitt förra inlägg. Det finns en liten gräns som jag tycker att man ska hålla sig vid.
Jättebra att du tar upp denna annons, men när det informeras om att han är med på FS (visserligen stod det så i annonsen också) tar det tre sekunder att alla läsare att direkt få namnet på personen.

Reine:
Vad händer om han inte är en lurendrejare? (Rent teoretiskt, Christian).
Senast igår fick OdenLab Norr ordentligt med stryk.
Om du inte läst tråden så visade det sig till slut att det var trådskaparen (kunden) som gjort fel (Jag syftar inte på dig nu heller, Christian).
Men för alla de som inte följde tråden till slutet är OdenLab nu ett stort NEJNEJ.

Vad jag menar är att man ska akta sig för att anklaga folk på internet. Det sprider sig fort, och det kanske inte är så jättekul den gången det är ett missförstånd.
 
Jag tycker att det du skriver är en bra princip, att inte hänga ut folk. Fast betygsättningen på t ex Tradera tycker jag är OK. Det är för mej obegripligt att det ska vara så svårt att kolla upp säljaren hos Kronofogden via personnummer från Skatteverket och köra med t ex Payson med leveransgaranti. Har frågat nedanstående annonsörer om deras fullständiga namn och om de accepterar Payson men de svarar inte.

Här finns det alltså goda möjligheter att kasta pengar i sjön!

http://kopochsalj.eniro.se/query/so...rnr/-1/what/gti_info/search_word/canon%2Bmark

http://kopochsalj.eniro.se/query/so...ernr/2/what/gti_info/search_word/canon%2Bmark

/Harald


Det var det jag ville ha sagt med mitt förra inlägg. Det finns en liten gräns som jag tycker att man ska hålla sig vid.
Jättebra att du tar upp denna annons, men när det informeras om att han är med på FS (visserligen stod det så i annonsen också) tar det tre sekunder att alla läsare att direkt få namnet på personen.

Reine:
Vad händer om han inte är en lurendrejare? (Rent teoretiskt, Christian).
Senast igår fick OdenLab Norr ordentligt med stryk.
Om du inte läst tråden så visade det sig till slut att det var trådskaparen (kunden) som gjort fel (Jag syftar inte på dig nu heller, Christian).
Men för alla de som inte följde tråden till slutet är OdenLab nu ett stort NEJNEJ.

Vad jag menar är att man ska akta sig för att anklaga folk på internet. Det sprider sig fort, och det kanske inte är så jättekul den gången det är ett missförstånd.
 
Jag tycker att det du skriver är en bra princip, att inte hänga ut folk. Fast betygsättningen på t ex Tradera tycker jag är OK. Det är för mej obegripligt att det ska vara så svårt att kolla upp säljaren hos Kronofogden via personnummer från Skatteverket och köra med t ex Payson med leveransgaranti. Har frågat nedanstående annonsörer om deras fullständiga namn och om de accepterar Payson men de svarar inte.

Här finns det alltså goda möjligheter att kasta pengar i sjön!

http://kopochsalj.eniro.se/query/so...rnr/-1/what/gti_info/search_word/canon%2Bmark

http://kopochsalj.eniro.se/query/so...ernr/2/what/gti_info/search_word/canon%2Bmark

/Harald

Om jag vill sälja ett metspö per lämplig sajt på internet, så tycker du på allvar att villkoret för att jag ska kunna annonsera, ska vara att jag släpper på min personliga integritet som ex personnummer, som tillika ska framgå i annonsen, så att du via en lagändring naturligtvis skall ha fullständiga möjligheter att kontrollera mitt förflutna?

Ta dej en funderare på om dina fingrar inte var snabbare än tanken i ditt inlägg.

/K
 
Kenneth,
Var har jag skrivit något om villkor för annonsering?
Var har jag skrivit att personnummer ska anges i annonsen?
Vad är det för lagändring du yrar om?

Jag föreslår att du försöker läsa vad jag skrivit och TÄNK när du läser! När du gjort det kan du försöka dej på det som man på FS rekommenderar för beteende vid handel på nätet. Här är det lika viktigt att TÄNKA när man läser! Kolla här:

http://www.fotosidan.se/cldoc/classifiedrules.htm


Lycka till!
/Harald


Om jag vill sälja ett metspö per lämplig sajt på internet, så tycker du på allvar att villkoret för att jag ska kunna annonsera, ska vara att jag släpper på min personliga integritet som ex personnummer, som tillika ska framgå i annonsen, så att du via en lagändring naturligtvis skall ha fullständiga möjligheter att kontrollera mitt förflutna?

Ta dej en funderare på om dina fingrar inte var snabbare än tanken i ditt inlägg.

/K
 
Alla som blivit lurade borde polisanmäla då det är mycket större chans att polisen gör nåt då det haglar in flera anmälningar, uppge så mycket information som möjligt.

Aja han finns säker inte ens i landet men anmäler man inte finns det absolut ingen chans att han torskar.
 
varning,
denna säljare är listad hos kronofogden och jag har flera vänner som drabbats via hans bluff-annons,
de har betalt in pengar, men ej fått några varor.

Han är numera polisanmäld flera gånger om,

http://www.blocket.se/vi/20621413.htm?ca=11_s


Mannen är även medlem här på Fotosidan.

Tja.. då är väl jag en till som blivit blåst, kanske: http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1314556&postcount=27

Det jag inte ser vitsen med, är att han gjort så stort arbete med att skriva ned vartenda objektivs serienummer. Kollar man serienumren i: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html så verkar de ju stämma med respektive glugg. Nu har jag inte kollat alla men det jag betalade, plus några till stämde i alla fall. Är säljlistan kopierad kan man undra?

Jag är den som (naivt?) litar på folk. I alla fall de som varit med länge på fs. Jag har köpt grejor både här, på Tradera och Blocket utan att ha blivit blåst. Jag kollar upp så långt det går, men ibland räcker tydligen inte det. Tyvärr.

Christian, hur länge har detta pågått?

Edit: Ovan annons låg också på Fotosidan, där jag hittade det jag ville köpa.

Mvh
Sven
 
Senast ändrad:
Kenneth,
Var har jag skrivit något om villkor för annonsering?
Var har jag skrivit att personnummer ska anges i annonsen?
Vad är det för lagändring du yrar om?

Jag föreslår att du försöker läsa vad jag skrivit och TÄNK när du läser! När du gjort det kan du försöka dej på det som man på FS rekommenderar för beteende vid handel på nätet. Här är det lika viktigt att TÄNKA när man läser! Kolla här:

http://www.fotosidan.se/cldoc/classifiedrules.htm


Lycka till!
/Harald

I länken du gav står några synnerligen väl valda ord vad gäller handel öht: "Använd sunt förnuft". För mej innebär sunt förnuft att inte betala i förskott, att alltid använda säkra betalningssätt (vid distans), ex Internetgirot, eller (det bästa) träffas öga mot öga.
Fungerar inte det så avstår jag.

Om jag för tillfället säljer eller köper gör detsamma. Jag föreslår alltid samma betalningssätt.

Du kan aldrig friskriva dej från att det inte är stulna varor du köper oavsett vad du än gör för att försäkra dej när du handlar på distans av privatpersoner.

Vid affärer (köp) från företag gäller (för mej) betalning via faktura eller postförskott.

När jag säljer till privatpersoner lämnar jag aldrig ut personnummer då jag vet vad dessa siffror KAN göra för skada för mej personligen.

Jag vet ett par sajter som kan ge (för ett par tior) tillgång till privat information om vad som fan som helst till vem som helst!

I det stora hela så kan man tycka att det inte spelar så stor roll om man lämnar stt personnummer till kreti o pleti, men jag tycker nog att privataffärer går alldeles utmärkt att sköta utan att blotta sej för mycket.

/K
 
Jag vet ett par sajter som kan ge (för ett par tior) tillgång till privat information om vad som fan som helst till vem som helst!
/K


Mmm enligt 10§ i forna datalagen och numera 26§ i PUL, har man rätt till mängder av information om annan medborgare. Vi provade det på en lärare, endast med hans registreringsnummer som utgångsläge. Mycket information blev det, även om det väcktes frågor när vi ringde polisen och bad om utdrag ur brottsregistret.
 
Kenneth,
Jag håller med om det mesta du skriver men i länken jag gav står också att man bör kolla om säljaren har några skulder hos Kronofogden. För att göra detta måste man ha säljarens personnummer som man kan få genom att ringa till Skatteverket. I länken jag gav står t.o.m. vilka val man ska göra när man kommit till Skatteverkets växel. När man har personnumret ringer man till Kronofogden och kollar om personnumret har några skulder där. Man kan även kolla om ett företag har betalningsanmärkningar. Då anger man företagets registreringsnummer. Om du har namn och adress i telefonkatalogen så räcker oftast detta för att få fram personnumret utan din medverkan…

Jag håller med om att det är svårt att försäkra sig om att man inte köper stulna varor. Att alltid kräva kvitto är kanske ett sätt men jag har kvitto av den nya typen som blivit oläsliga redan efter drygt ett år.

De siter som säljer ”privat” information har, såvitt jag vet, endast offentliga uppgifter från myndigheter. Att fånga upp sådan info och sälja vidare tycker även jag är skit.
/Harald


I länken du gav står några synnerligen väl valda ord vad gäller handel öht: "Använd sunt förnuft". För mej innebär sunt förnuft att inte betala i förskott, att alltid använda säkra betalningssätt (vid distans), ex Internetgirot, eller (det bästa) träffas öga mot öga.
Fungerar inte det så avstår jag.

Om jag för tillfället säljer eller köper gör detsamma. Jag föreslår alltid samma betalningssätt.

Du kan aldrig friskriva dej från att det inte är stulna varor du köper oavsett vad du än gör för att försäkra dej när du handlar på distans av privatpersoner.

Vid affärer (köp) från företag gäller (för mej) betalning via faktura eller postförskott.

När jag säljer till privatpersoner lämnar jag aldrig ut personnummer då jag vet vad dessa siffror KAN göra för skada för mej personligen.

Jag vet ett par sajter som kan ge (för ett par tior) tillgång till privat information om vad som fan som helst till vem som helst!

I det stora hela så kan man tycka att det inte spelar så stor roll om man lämnar stt personnummer till kreti o pleti, men jag tycker nog att privataffärer går alldeles utmärkt att sköta utan att blotta sej för mycket.

/K
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.