Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning för oseriös säljare Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fick ge 7200 kr för kameran. Men det spelar enligt mig ingen roll om jag betalade 5000 kr för kameran, den ska beskrivas någorlunda korrekt i annonsen. Både att gummit släpper på Nikonhusen och att en Nikon D3 kan vara rejält sliten är inga nyheter för mig, inte heller att säljare ljuger i annonser ibland. Kameran jag fick och nu har skickat tillbaka hade blivit en dyr affär, har läst att det kostar över 2000 kr att byta gummi (någon som vet?) och detta behövdes akut och för över 9000 kr får man en riktigt fin D3. De knappar som var defekta är ju heller inte så kul, kändes som att knappen för exponeringskomp. kunde fastna intryckt när som. Och enligt Murphys lag kommer det hända på fältet när man inte har ett reservhus med sig.

Hur folk väljer att behandla sina kameror lägger jag mig inte i men jag accepterar inte att det ska ljugas och myglas när man säljer grejer, beskriv slitage och defekter på ett schysst sätt. Det går utmärkt att sälja även sliten utrustning.
 
Japp man kan använda dom på två sätt: Varsamt eller ovarsamt ;-)

Beror ju också på kameran, situationen och fotografen. För många är det ett rent yrkesredskap och bilden går före allt. Om det innebär att man måste slänga ifrån sig ena kameran och byta till andra och riskera märken så må det vara hänt. Rena yrkesmodeller som D3/4, 1D serien etc. är dessutom byggda för att ta en jäkla massa skit. Det betyder inte att det är risigt innanför skalet.

Sen är det förstås aldrig kul att köpa en härjad kamera, finns det finare ex så tar man förstås den om allt stämmer.
 
Beror ju också på kameran, situationen och fotografen. För många är det ett rent yrkesredskap och bilden går före allt. Om det innebär att man måste slänga ifrån sig ena kameran och byta till andra och riskera märken så må det vara hänt. Rena yrkesmodeller som D3/4, 1D serien etc. är dessutom byggda för att ta en jäkla massa skit. Det betyder inte att det är risigt innanför skalet.

Sen är det förstås aldrig kul att köpa en härjad kamera, finns det finare ex så tar man förstås den om allt stämmer.

Problemet är att väskan oftast är rätt full packad o vid tex reser utomlands då står man inte sent på kvällen o bökar med prylar öppet hur som helst pga rån risk etc. Sedan så tror jag att om även om kameran ligger med skiljeväggar emellan så nöts färgen bort bara av att du tar i kameran min färg på d800 är helt borta trots att jag inte missköter kameran utan tror mer på att den slits bort pga man håller i kameran konstant.

Att gummit släpper på nikon har knappast något med misskötsel att göra utan jag brukar byta gummit på kameran varje gång den är inlämnad typ varje år. Att nikons gunni släpper måste bero på sämre kvalitet för det hände inte alls lika mycket med Canon. Jag själv brukar vara tydlig i annonsen tala om exakt antal expo o säga att den ser sliten ut men den funkar sedan hur länge det vet ingen.
När jag köret med d700 då kunde nikon byta ut alla slitage delar o göra kameran som ny det kostade då typ 10000+ moms en ny d700 kostade då runt 20000. Min klädsel på d800 kostade sist typ 1200 att byta oftast höst nikon varit snällas eftersom den sitter fast typ ett år bara;)
 
Beror ju också på kameran, situationen och fotografen. För många är det ett rent yrkesredskap och bilden går före allt. Om det innebär att man måste slänga ifrån sig ena kameran och byta till andra och riskera märken så må det vara hänt. Rena yrkesmodeller som D3/4, 1D serien etc. är dessutom byggda för att ta en jäkla massa skit. Det betyder inte att det är risigt innanför skalet.

Sen är det förstås aldrig kul att köpa en härjad kamera, finns det finare ex så tar man förstås den om allt stämmer.

Man har inte tid att gulla med kameran såg en Leiica ägare ta upp sin kamera den var inlindad i en handduk i väskan o det tog typ 5 min att få upp o ner kameran i väskan att gulla så med prylarna det hinner inte jag i alla fall. Det är ett yrkesredskap ska fungera o får man slitage som förstör utseendet bryr man sig inte om utan kör du mycket då nöts färg o gummi oavsett om du är försiktig eller ej.
 
Man har inte tid att gulla med kameran såg en Leiica ägare ta upp sin kamera den var inlindad i en handduk i väskan o det tog typ 5 min att få upp o ner kameran i väskan att gulla så med prylarna det hinner inte jag i alla fall. Det är ett yrkesredskap ska fungera o får man slitage som förstör utseendet bryr man sig inte om utan kör du mycket då nöts färg o gummi oavsett om du är försiktig eller ej.

Nyckeln är nog om man bryr sig eller inte. Jag bryr mig men tror mig inte förlora någon tid på det, kan inte tänka mig att färgen slits pga friktion mot tyget i väskan, har inte sett detta på någon av mina kameror någonsin. Sen gör jag rent kamerorna utvändigt lite då och då, det dammet/skräpet har en tendens att komma in i kameran vid objektivbyte, men om kvar sliter förstås lite på kameran om man hanterar den med dammet/gruset på plats.
 
1. Självklart ska köparen kunna reklamera om denne inte är nöjd, inget mer med det.

2. Håller verkligen med som någon skrev om "gullandet" visst, jag tycker om och respekterar mina kameror och kan ibland tom beundra deras skönhet. Men det är liksom inte speciellt viktigt. Köpte nyligen en beg mätsökarkamera som var CLA'D och servad osv. Det första jag tänkte när jag väl bestämt mig var " det viktiga är att jag kan lita på den, utseendet spelar mindre roll, den MÅSTE fungera när jag förväntar mig att den ska fungera" sen så bryr jag mig inte speciellt mycket om färgskav i hörnen..
 
Nyckeln är nog om man bryr sig eller inte. Jag bryr mig men tror mig inte förlora någon tid på det, kan inte tänka mig att färgen slits pga friktion mot tyget i väskan, har inte sett detta på någon av mina kameror någonsin. Sen gör jag rent kamerorna utvändigt lite då och då, det dammet/skräpet har en tendens att komma in i kameran vid objektivbyte, men om kvar sliter förstås lite på kameran om man hanterar den med dammet/gruset på plats.

Har två kameror d800 ena har snart gått 200000 bilder den andra runt 20000 bägge är likadant packade skillnaden är att ena kameran inte har någon färg kvar på kanten där batteriet sitter den som gott lite har färgen kvar. Enda skillnaden är att jag hållit i ena kameran betydligt mer har inget med att göra om man bryr sig eller ej o man bryr sig inte mindre om kameran bara för att man håller i den. I morgon kan jag ta en bild på bägge kamerorna så ser du skillnaden.
 
Till ts har du kontaktat säljaren av D3? I sådana fall vad är hans syn på kamerans exponeringar o skick ?
 
Har två kameror d800 ena har snart gått 200000 bilder den andra runt 20000 bägge är likadant packade skillnaden är att ena kameran inte har någon färg kvar på kanten där batteriet sitter den som gott lite har färgen kvar. Enda skillnaden är att jag hållit i ena kameran betydligt mer har inget med att göra om man bryr sig eller ej o man bryr sig inte mindre om kameran bara för att man håller i den. I morgon kan jag ta en bild på bägge kamerorna så ser du skillnaden.

Tror dig, det är intressant vad små saker kan göra över tid. Återkommer när D900 kommer, då kanske min förslitning är i fatt, om ens då, 200 000 är dubbelt vad jag tagit (har inte räknat)

(fråga inte om hur mitt batterigrepp ser ut, det har gått många mil på tre kameror. Det är dessutom det som brukar få ligga mot golv e dyl när jag vill fota lågt)
 
Ibland fattar jag inte hur folk kan misshandla kameror för 25.000-50.000kr så förbannat, gott om pengar kanske.

Det du kallar misshandel, kallar andra användning. Saker man använder slits :)

Den grövsta misshandeln av en kamera är att vara så rädd för repor eller smuts att man inte använder den.
 
Hur folk väljer att behandla sina kameror lägger jag mig inte i men jag accepterar inte att det ska ljugas och myglas när man säljer grejer, beskriv slitage och defekter på ett schysst sätt. Det går utmärkt att sälja även sliten utrustning.

Håller med. Jag köpte för ganska många år sedan en begagnad och rejält sliten AF-S 80-200 av New York-baserade butiken Adorama via Ebay. Deras beskrivning var så bra att jag sparade den:

Nikon AF-S 80-200 f2.8, glass surfaces fine, zooming, focusing, aperture works fine, dust inside but no mold, rubber grips fine, tripod mount bent, outside metal and lens hood badly worn and ugly, no rear cap
 
Det du kallar misshandel, kallar andra användning. Saker man använder slits :)

Den grövsta misshandeln av en kamera är att vara så rädd för repor eller smuts att man inte använder den.
Jag köper hellre en ny billigare kamera en ett proffsexemplar som en s.k yrkesfotograf misshandlat................................Det GÅR att använda kameror utan att dom ser ut som dom använts som hammare eller släpats efter en bil. Det bästa är som sagt var att åka och titta/klämma på det man köper................................Sen finns det blindstyren som inbillar sig att det dom säljer är i bättre skick än verkligheten, men dom har väl "vuxit" ihop med skavankerna dom orsakat ;-).
 
Sen finns det blindstyren som inbillar sig att det dom säljer är i bättre skick än verkligheten, men dom har väl "vuxit" ihop med skavankerna dom orsakat ;-).

Jag tror faktiskt att det är en stor del av sanningen. Eftersom nötning och förslitning sker gradvis så märks den inte av den som använder kameran ofta.
 
Det GÅR att använda kameror utan att dom ser ut som dom använts som hammare eller släpats efter en bil.

Som man brukar säga: Allt går utom trasiga klockor :)

Men samtidigt kvarstår att den som använder sin kamera riktigt mycket och ihållande också ofelbart kommer att slita på den - även utan att använda den som hammare eller släpa dem efter bilar - det senare har man GoPro till :)

Visst har yrkesfotografer ofta en mer avslappnad inställning till slitage, men jag har faktiskt aldrig stött på någon som på något sätt avsiktligt misshandlar sina grejer. Däremot blir det ibland lite bråttom vilket kanske kan se lite vårdslöst ut.
 
Sitter färgen sämre på nyare Canon-kameror?

Jag har haft Canon 7D som använts ganska flitigt (ca. 50 000 exp.) under 4 år och den hade väldigt lite avskavd färg. Min nya 1D X har jag haft i ett år (ca. 20 000 exp.) och den har nu mycket mera färgskador än 7D hade när jag sålde den. Det verkar som om färgen sitter sämre och att färgskiktet är tunnare än på 7D. Jag har ingen känsla av att jag varit mindre noggrann med den nya kameran, snarare tvärtom eftersom jag är väldigt medveten om hur dyr den är. Men det kan också vara en ren tillfällighet förstås.
 
Jag har haft Canon 7D som använts ganska flitigt (ca. 50 000 exp.) under 4 år och den hade väldigt lite avskavd färg. Min nya 1D X har jag haft i ett år (ca. 20 000 exp.) och den har nu mycket mera färgskador än 7D hade när jag sålde den. Det verkar som om färgen sitter sämre och att färgskiktet är tunnare än på 7D. Jag har ingen känsla av att jag varit mindre noggrann med den nya kameran, snarare tvärtom eftersom jag är väldigt medveten om hur dyr den är. Men det kan också vara en ren tillfällighet förstås.

Det är min uppfattning. Jag har fått en hel del tråkiga skav/slit repor nedtill på min 5D Mark 3 som bara gått drygt en säsong på bröllop och 26 000 exponeringar. Varsamt/normalt behandlad. Tidigare hade jag 5D Mark 2 under en mycket längre period och väsentligt fler exponeringar. De hade visserligen spår av användning givetvis men inte alls lika framträdande.

Canon har de facto valt en annan ytfinish som bevisligen verkar vara känsligare "ute på fältet"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.