Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

VARNING för att handla på "Datorhandeln"

Produkter
(logga in för att koppla)

perke

Ny medlem
Datorhandeln lockar med låga priser...
vilket man lätt faller för, som jag gjorde.
Jag beställde 600 fotopapper för över tretusen kronor.
När dessa kom visade det sig att dom var till laserskrivare och jag behövde till ink.
Oj då...jag kontaktar direkt Datorhandeln och förklarar mig i ett vänligt mail vad som har hänt
och att jag gärna vill ha inkpapper.
till slut kommer ett mail(efter ytterligare mail från mig) där dom säger att det går bra om paketen ej är öppnade.
Dom säger också att jag ska avvakta mail om hur jag ska returnera dessa papper.
Inget händer...två veckor går...jag mailar,
inget svar...tre veckor...så får jag ett brev från
Intrum Justitia.
Jag mailar och får till svar att jag absolut ej får göra detta byte...samt att genast betala fakturan.
Jag betalade fakturan(för att undvika problem)såklart men vill starkt VARNA FÖR DATORHANDELN.
som verkar att ha satt detta i system, tyvärr.

perke
 
Ja, det där var rent ut sagt ruttet!!!

Om du endast har öppnat själva fraktkartongen och plockat fram varorna och läst på dem så måSTE det ju gå att returnera dem! Men nu är det betalt och klart. Och det förstår jag.

Tack för tråden med varningen!
MVH Niclas,
 
...ett solklart fall för ARN enligt min mening.

"Ångerrätten:
När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige"

Läs mer här:

/Håkan
 
Det var inte speciellt seriöst av "datorhandeln".

Men jag undrar ett par saker och vill ge några tips.

Är det en butik/ett företag som heter Datorhandeln som du menar? För du kan väl knappast döma ut en hel bransch med ett företags agerande som grund? På vilket sätt har datorhandeln satt detta i system?

Jag tycker inte att du skall ge upp fastän du betalt. Du kan väl hänvisa till det första mailet och kräva pengarna åter.

Många blir rädda när man får krav från Intrum Justitia. IJ är ett företag som vilket som helst och ingen myndighet. Den man skall göra i ett fall som det här (när det faktiskt är säljaren som gjort fel) är att till IJ bestrida fordran (i ditt fall med hjälp av mailet som bad dig vänta på returinstruktioner). Då går IJ tillbaka till sin uppdragsgivare och meddelar att du har bestridit kravet och på vilka grunder. I ditt fall hade kanske detta löst hela problemet.

Men, som sagt, ge inte upp utan kräv pengarna tillbaka. Börja med att ringa någon ansvarig på företaget och förklara situationen.

Mvh

F
 
Ursäkta...detta gäller endast Datorhandel.com
Handlar regelbundet via nätet och har aldrig tidigare stött på något liknande tidigare.
Datorhandel.com verkar ha systematiserat detta.
 
Datorhandel igen...

Suck...jag känner verkligen igen problemet med denna firma. Beställde ett dyrt objektiv genom dem men ångrade mig inom 24 timmar. Makulerade ordern. Jag hann aldrig få någon optik naturligtvis, men mina pengar , dryga 10 000 kronor, höll de på i nära två månader. Jag fick ta hjälp av Pricerunner...! Tydligen gick P in och pushade på detta oseriösa bolag. Jag har blivit fräckt och oförskämt bemött i mail av Datorhandel.com de gånger de har behagat svara.
 
Har också hört ett och annat om Datorhandel som inte är så bra. Deras namn är lätt att förväxla med Datobutiken som är seriösa. så det gäller att ha tungan i rätt mun när man knappar in adressen.
 
Suck...vad kan man göra.
Det är ju otroligt synd att Datorhandel.com överhuvudtaget får och kan hålla på såhär.
Hur sjutton ska man göra...för att så många som möjligt ska få veta att dom håller på så här egentligen.
Det är ju så dom överlever...att man som konsument inte vet att man löper en mycket stor risk att bli lurad av Datorhandel.com.
 
perke skrev:
Suck...
Hur sjutton ska man göra...för att så många som möjligt ska få veta att dom håller på så här egentligen.

Ett effektivt sätt är att sprida ut sånt här på alla forum man bruka besöka. Konsumentmakt har blivit lättare att utöva nu när alla har tillgång till Internet. Jag funderade nyss på att maila Datorhandel för att fråga om jag vågar köpa en plasma-tv av dom eftersom dom förekommer på diverse forum och svarta listor. Kanske skulle slänga iväg ett mail...
 
Mail har fått sedan jag läste första inlägget första gången. Det skall höra rösterna, annar blri det rymdpruppar eller mindre..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.