Annons

Varm framkallningsvätska?

Produkter
(logga in för att koppla)

marz

Medlem
Hur inverkar en alltför varm framkallningsvätska på framkallning av papperskopior? Vätskorna borde ju vara kring 20 grader men ur min kran kommer det bara 25 gradigt vatten i den här hettan.. :)

På databladet till din framkallare så står det säkert vilka tider som gäller vid olika temp på vätskan.
Generellt så brukar man väl undvika så hög temp som +25 för att det är svårt att få jämn verkan på vätskan under den korta tid det blir, och svårt att agitera lagom oxå.

Men du har väl ca +8 i kylen så att få framkallaren kring +20 kan väl inte vara så svårt.

Jag brukar köra med temperatur runt 40 grader (!!) när jag blandar till. Tycker inte jag får några problem med det. Det blir betydligt kortare tider i badet. En bra kopia bör ju ändå framkallas fullt ut i badet och inte "snabbdras" när bilden är tillräckligt mörkt. Temperaturen sjunker ju sedan under tiden. Har inte sett någon ojämnheter på bilderna. Dessutom räcker ju kemin längre. Problemet är om jag ska göra efterkopior några veckor senare att jag får prova om med tiderna.

25-gradig pappersframkallare skadar inte framkallningen på något sätt. Det blir ofta varmt i mitt mörkrum.

Givetvis gäller som vanligt att man snabbt får hela papperet täckt av framkallaren, och agiterar bra med skålen.

Har man varmt i mörkrummet så bör man förvara fotokemikalier någon annanstans, t.ex. i ett svalt garage, för att de inte ska åldras snabbare. Samma sak gäller för fotopapper. Fotopapper och film kan man gärna förvara i kylen eller frysen i en tillsluten plastlåda eller påse. De ska förstås uppnå rumstemperatur innan man använder öppnar förpackningarna, så att inte kondens bildas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar