Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varierande minsta bländare på Sigma EX 150 mm 2.8

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för alla svar, inget fel på mitt nya objektiv då med andra ord och jag har fått mer förståelse varför det blir så här.

Det är helt riktigt att det är värdet på displayen/ i sökaren jag gått efter och det ändras med inställningen på skärpeavståndet.

Att det har något med kameran att göra borde kunna uteslutas eftersom det händer i helmanuellt läge och med manuell fokus.

Gör mig som sagt inte så mycket då tanken med inköpet är att fotografera insekter och annat smått utomhus, inte inomhus som jag nu gjort för att testa.

Skönt att höra att andra ägare är nöjda med sitt objektiv, det skall bli riktigt intressant att få komma ut i skogen till våren. Det är lite darrigt i autofokusen när ljuset inte är det bästa, men med ordentligt ljus sitter fokusen där ungefär lika snabbt som med mina Nikon objektiv.

På måndag måste jag prova om de macro objektiv jag har i studion beter sig likadant, har Canon EF 50mm f2.5 Macro, Canon EF 100mm f2.8 Macro och Canon EF 180mm f3.5 Macro. Eftersom kunderna vill ha stort skärpedjup är jag ofta uppe på bländare 22 så jag har faktiskt inte tänkt på om dessa objektiv ändrar minsta bländare beroende på fokuseringen.
 
Tack för alla svar, inget fel på mitt nya objektiv då med andra ord och jag har fått mer förståelse varför det blir så här.

Det är helt riktigt att det är värdet på displayen/ i sökaren jag gått efter och det ändras med inställningen på skärpeavståndet.

Att det har något med kameran att göra borde kunna uteslutas eftersom det händer i helmanuellt läge och med manuell fokus.

Gör mig som sagt inte så mycket då tanken med inköpet är att fotografera insekter och annat smått utomhus, inte inomhus som jag nu gjort för att testa.

Skönt att höra att andra ägare är nöjda med sitt objektiv, det skall bli riktigt intressant att få komma ut i skogen till våren. Det är lite darrigt i autofokusen när ljuset inte är det bästa, men med ordentligt ljus sitter fokusen där ungefär lika snabbt som med mina Nikon objektiv.

På måndag måste jag prova om de macro objektiv jag har i studion beter sig likadant, har Canon EF 50mm f2.5 Macro, Canon EF 100mm f2.8 Macro och Canon EF 180mm f3.5 Macro. Eftersom kunderna vill ha stort skärpedjup är jag ofta uppe på bländare 22 så jag har faktiskt inte tänkt på om dessa objektiv ändrar minsta bländare beroende på fokuseringen.

Låter lite som om du sysslar en del med produktfoto. Tänker mig att en PC 85:a men även andra shift-gluggar borde vara av intresse då du kan lägga skärpeplanet så det passarde specifika produkternas utseende och form.
 
Om man vill ha ett makroobjektiv, t ex ett 100 mm med 100% innerfokus, som har samma största bländaröppning vid 1:1 som vid oändligt, skulle brännvidden vid 1:1 behöva halveras, dvs vara 50 mm. Närgränsen skulle bli densamma som med ett 50 mm makro med fokusering genom utdrag. Arbetsavståndet skulle då inte bli särskilt imponerande, så det vill nog ingen ha.

Appropå Jims historik. Jag har haft fyra makroobjektiv genom åren. Alla har fokuserats endast genom utdrag. Tre av dom var från åttiotalet.

Olle
 
Jag är rätt övertygad om att det inte finns ett enda modernt makro som fokuserar enkom genom utdrag. Då får man nog gå tillbaka till sjuttiotal och optik som Micro-Nikkor 55/3,5.


Jag har för mig att sigmas 50/2.8 fokuserar så. Kom ihåg när jag kollade på det när jag tog av det från kamera att alla linser åkte iväg och man kunde få in nästan hela fingret i objektivet när det var fokuserat till 1:1
 
Låter lite som om du sysslar en del med produktfoto. Tänker mig att en PC 85:a men även andra shift-gluggar borde vara av intresse då du kan lägga skärpeplanet så det passarde specifika produkternas utseende och form.

Stämmer bra det, tanken på ett shift-objektiv har funnits men kostnaden har inte känts försvarbar. Har inte heller kvar kunden som hade 2 - 3 dm långa prylar som skulle läggas på snedden och ha skärpa i både fram och bakkant samtidigt.
 
Stämmer bra det, tanken på ett shift-objektiv har funnits men kostnaden har inte känts försvarbar.
Men ett 50, ett 100, ett 150 och ett 180L-macro (fyra macrogluggar för 30 papp, men ingen MP-E 65mm?) har du inga funderingar kring om det är riktigt nödvändigt? Har pengarna tagit slut eller är du bara überfast vid macrolinser? :)
 
Men ett 50, ett 100, ett 150 och ett 180L-macro (fyra macrogluggar för 30 papp, men ingen MP-E 65mm?) har du inga funderingar kring om det är riktigt nödvändigt? Har pengarna tagit slut eller är du bara überfast vid macrolinser? :)

De tre Canon gluggarna och resten av den utrustningen ägs av företaget jag jobbar hos. 150mm Sigma tillhör mina privata prylar = de som jag listat i min kameraväska.

100mm objektivet är det som används till 75% av det jag fotograferar i studion, då det presterar väldigt bra även vid icke makro fotografering. 180mm kommer fram först när jag skall fotografera smycken.

Valet av 50mm objektiv var inte speciellt svårt, jag testade även ett EF 50 1.4 men fick helt annan skärpa med makro gluggen, inget svårt val alltså. Hade jag varit porträttfotograf hade valet sett annorlunda ut.

I början körde jag med 100mm även på smycken men fick ofta en rätt stor svart prick från objektivet, jag maskar bort allt annat med pappskivor, därför skaffades 180mm för att kunna backa lite och på så sätt göra pricken ännu mindre = mindre jobb för retusch avdelningen = tjänad tid.
 
De tre Canon gluggarna och resten av den utrustningen ägs av företaget jag jobbar hos. 150mm Sigma tillhör mina privata prylar = de som jag listat i min kameraväska.

100mm objektivet är det som används till 75% av det jag fotograferar i studion, då det presterar väldigt bra även vid icke makro fotografering. 180mm kommer fram först när jag skall fotografera smycken.

Valet av 50mm objektiv var inte speciellt svårt, jag testade även ett EF 50 1.4 men fick helt annan skärpa med makro gluggen, inget svårt val alltså. Hade jag varit porträttfotograf hade valet sett annorlunda ut.

I början körde jag med 100mm även på smycken men fick ofta en rätt stor svart prick från objektivet, jag maskar bort allt annat med pappskivor, därför skaffades 180mm för att kunna backa lite och på så sätt göra pricken ännu mindre = mindre jobb för retusch avdelningen = tjänad tid.
 
Hur funkar detta med AFen då? Om man har en konverter tappar man afen vid närgränsen? (på icke 1-serie kameror och förutsatt att man tappar 2 steg vid 1:1)
 
Erfarenheter av D90 och Sigma 150

Hej Fredrik,

tänkte låna/väcka tråden lite så här efter ett tag.
Jag tänkte höra hur du trivs med Sigma 150 så här efter ett tag?
Inga problem att köra den med D90?

Jag har själv en D90 och funderar på ett Tamron 90 eller Sigma 150.
Billigare än Nikon macron och verkar väldigt bra.
MEN jag vill gärna veta om det är några problem med "pirat" objektiv och D90?
Tänkte att du kanske hunnit testa lite mer nu?

Mvh,
Mattias
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar