ANNONS
Annons

Varför vill man inte sälja på Söder?

Produkter
(logga in för att koppla)

norsell

Aktiv medlem
Hej,

jag har en intressant iakktagelse när det gäller åtminstone två renodlade fotoaffärer på Söder. Det började med att vi besökte en affär med en oerhört nedlåtande attityd dessutom hade de inte kameran vi ville ha. Otrevligt bemötande helt enkelt, vi kallar detta butik ett.

Min fru gick till butik två och köpte kompaktkameran (de hade den i lager). De var trevliga (då), låt oss kalla detta butik två.

Idag hade jag bestämt mig för att köpa ett 70-300 / 4-5,6 men inte bestämt om det skall bli ett "vanligt" eller ett med IS. Tänkte fråga i butiken innan jag köpte. I butik två som jag besökte först sade försäljaren (jag var ensam i butiken) att han inte hade Sigma APO till Canon hemma och att det nog var bättre att hitta det begagnat "eller nåt". Hann inte ens fråga om IS.

I butik två blev jag passerad i kön (nummerlappar) . Om jag hade frågor om kameror (måste vara ovanligt i en fotoaffär) fick jag vänta ytterligare. Till saken hör att jag hade med vår 2 månaders son i en ligginsats (alla föräldrar förstår...).

Jag vill tillägga att jag har duschat så jag tror inte det är min person på det sättet, men varför vill man inte sälja? För att jag är kille? Om jag får sämre service i butiken än på nätet, varför skall jag då betala mer pengar till dem?

Till saken hör att familjen spenderat drygt 15 papp på fotoutrustning senaste 2 veckorna i en pånyttödd drive efter fotografering. Men dessa butiker kommer inte få något mer från oss...

En förundrad
/Martin

PS. Visste inte om man skulle/fick hänga ut namnen på butikerna...
 
norsell skrev:

PS. Visste inte om man skulle/fick hänga ut namnen på butikerna...

Tror att syftet med detta forum ar att just hanga ut butiker.

Som du redan har upptakt, sa kommer dessa butiker tappa kunder. Jag betalar garna lite extra i en butik dar de visar att de vill hjalpa mig att hitta vad som passar just mig.

Om ni nagonsin aker till Orlando sa kan jag rekommendera Colonial Photo and Hobby.
 
Tack för förslaget,

då kör vi:

Butik ett = Fotokungen
Butik två = Götgatans foto

/Martin
 
Jag är definitivt tudelad om Fotokungen. De har bra priser, men deras service är det stor skillnad på beroende på vem som står där för närvarande. Känns som en källarbutik mer än en professionell fotohandlare.

Det kan vara saker som när de har ett pris på nätet som var när man la beställning, sedan upptäckte de att de gjort fel, då vill de minsann ha det högre priset oavsett vad som sas vid beställning. Men det gäller visst inte för alla. Jag personligen fick ultimatumet att köp till det priset eller strunta i det. Hade jag kunnat vänta då så hade jag definitivt valt bort att handla. Andra som beställde i samma veva fick det dock prissänkt. Känns väldigt oproffsigt och sniket faktiskt.

Sedan var det ett köp av "demo-ex". Först när jag kom hem såg jag klisterlappen med produktnumret var ett RMA-nummret. Men visst, det var prissänkt, såldes med garanti, och funktionen är fullgod. Så varan i sig har jag inget att anmärka på, bara att RMA'd vara såldes som "Demo-ex". Hade det inte varit för priset så...

Nä, tacka vet jag Yfo och Scandinavian på butiksfronten, och Cyberphoto på webben.
 
Nja, beror nog inte på att du är kille iaf. Kan inte längre hålla räkningen på de gånger som jag möts av attityden att "men lilla gumman den där (valfri pryl här) är alldeles för avancerad för dig vad ska du med den/det till?". De ställena återkommer jag inte till. Det är väl liksom upp till mig vad jag tycker jag behöver. Väldigt trist när säljare är nonchalanta på det där viset. Därför föredrar jag numera att handla över nätet. Där slipper man bli placerad i fack efter kön och utseende.
 
Jag vill inte försvara dessa fotohandlare eller några andra.
Men med tanke på "alla" nätköpare som kanske går in för att kolla priset, så kanske försäljarna inte är så, ska vi säga intresserade.

Med detta menar jag inte att frågeställaren är en tilltänkt nätköpare.

Men att du skulle ha särbehandling för att du hade din nyfödda med dig eller att du köpt kameror för 15000 helt nyligen, är ingeting som du igentligen skulle ha nämt i texten.

Men för att avrunda, så är jag av den uppfattningen, att få, är skapade
för att jobba i en fotoaffär, det är ett arbete för entusiaster och dom finns det inte många av.
Prova Scandinavian foto.
/Thomas..
 
Jag inser att du fått en ganska skev bild av mig, eller valt att tolka det så, men dina personliga påhopp betackar jag mig för.

Men faktum kvarstår: Jag var ingen tilltänkt nätköpare (om nu detta är ett skällsord) men nu är jag det. Om jag fått ett normalt bemötande hade jag spenderat pengar hos dem, nu gör jag inte det. Det vore intressant att få se deras affärsmodell... :)

/Martin
 
norsell skrev:
Jag inser att du fått en ganska skev bild av mig, eller valt att tolka det så, men dina personliga påhopp betackar jag mig för.

Men faktum kvarstår: Jag var ingen tilltänkt nätköpare (om nu detta är ett skällsord) men nu är jag det. Om jag fått ett normalt bemötande hade jag spenderat pengar hos dem, nu gör jag inte det. Det vore intressant att få se deras affärsmodell... :)

/Martin

Snälla Martin, PERSONLIGA PÅHOPP vad menar du??

Jag försöker bara se dina problem från affärsidkarens sida.

Jag skriver även att du inte är en nätköpare??
Men nu erkänner du att du är det.

Rekommenderade även en annan leverantör.

Vad hade du för förväntningar och reaktion från FS medlemmar.
/Thomas..
 
Hej igen,

tackar för era svar, jag var tydligen inte ensam om mina upplevelser. Min fru känner dessutom igen sig i din beskrivning AnnaKarin. :)

@Thomas,
två förtydliganden som tydligen behövs:
<quote>
Men att du skulle ha särbehandling för att du hade din nyfödda med dig eller att du köpt kameror för 15000 helt nyligen, är ingeting som du igentligen skulle ha nämt i texten.
<unquote>
Jag håller med dig i sak, men jag har inte begärt särbehandling, bara att man använder det eminenta nummersystem man har i butiken, och är normaltrevlig. (Att jag nämnde den lille, kan du jämföra med en tyngre fotoväska som du inte kan ställa ifrån dig för att du är orolig att någon skall trampa på/i den när de provar zoomen i affären). Att då få vänta ytterligare för att personer skall expieras som kommit in ca 5 minuter efter dig i butiken och också tagit nummerlapp, är lite irriterande. Vad föredrar du för kösystem själv? Den som ser mest köpvillig/nördigast/... ut?

Den senare summan var för att affärena (om de läser detta) skall få en uppfattning om vad de missar. Om de stöter bort en sådan kund i veckan blir det ju en del. (Den stora delen är naturligtvis framtida köp)

Jag har hittills inte handlat fotoprylar på nätet,men eftersom de inte vill sälja i butiken tvingas jag till detta, det var min sensmoral med det inlägget. Jag trodde det framgick, ursäkta om jag var otydlig.

Du skriver också att jag skulle rekommenderat någon annan, var hittar du det? Jag lovar dock att återkomma med en rekommendation när jag hittar en bra handlare. :)

Tack för tipset med Scandinavian photo!

/Martin
som tycker det luktar lite troll
 
Ska man lita på butiksförsäljare överhuvudtaget?

Jag har fått höra att KM Z5 har genomsiktssökare, "ja den har det, man bara lyfter på luckan här", och så lyfte han på blixten. och att en trådlös access point inte finns längre, nu har alla en router.
 
norsell skrev:
Hej igen,

tackar för era svar, jag var tydligen inte ensam om mina upplevelser. Min fru känner dessutom igen sig i din beskrivning AnnaKarin. :)

@Thomas,
två förtydliganden som tydligen behövs:
<quote>
Men att du skulle ha särbehandling för att du hade din nyfödda med dig eller att du köpt kameror för 15000 helt nyligen, är ingeting som du igentligen skulle ha nämt i texten.
<unquote>
Jag håller med dig i sak, men jag har inte begärt särbehandling, bara att man använder det eminenta nummersystem man har i butiken, och är normaltrevlig. (Att jag nämnde den lille, kan du jämföra med en tyngre fotoväska som du inte kan ställa ifrån dig för att du är orolig att någon skall trampa på/i den när de provar zoomen i affären). Att då få vänta ytterligare för att personer skall expieras som kommit in ca 5 minuter efter dig i butiken och också tagit nummerlapp, är lite irriterande. Vad föredrar du för kösystem själv? Den som ser mest köpvillig/nördigast/... ut?

Den senare summan var för att affärena (om de läser detta) skall få en uppfattning om vad de missar. Om de stöter bort en sådan kund i veckan blir det ju en del. (Den stora delen är naturligtvis framtida köp)

Jag har hittills inte handlat fotoprylar på nätet,men eftersom de inte vill sälja i butiken tvingas jag till detta, det var min sensmoral med det inlägget. Jag trodde det framgick, ursäkta om jag var otydlig.

Du skriver också att jag skulle rekommenderat någon annan, var hittar du det? Jag lovar dock att återkomma med en rekommendation när jag hittar en bra handlare. :)

Tack för tipset med Scandinavian photo!

/Martin
som tycker det luktar lite troll




Martin, jag är fortfarande inte ute efter att angripa dig eller Anna-karin, eller på något annat sätt angripa er, varesig personligen eller genom Personliga påhopp.

Ang: rekommendationer så har inte du rekommenderat Scandinavian foto, utan det var medlemmen Peter Werner.

Vad beträffar Anna-karins erfarenheter så kan jag bara beklaga.
Sin felaktiga behandling skulle hon ha framfört till expiditen, omedelbart och med kraftfull stämma, på FS kan vi intet göra åt detta klavertramp.

Att vi människor har olika uppfattning om förväntad uppmärksamhet när vi gör våra inköp är av en högst persoinlig natur.
Till dina förväntningar har jag intet att tillägga.

Skrivet i all vänlighet och med en människokännedom som startade 1947.
/Thomas..
 
Om man har barn med sig i butiken eller inte,
spelar det någon roll?
Har intresse att lägga 15 "lakan" på fotoprylar, ger det någon särbehandling?
Faktum, trådskaparen griper situationen totalt fel, alla försäljare, oavsett branch, kan ha en "dålig dag", klart att man blir sur, då som kund!
Men, ändå skulle jag vilja skriva som svar:
Och vadå?
Gå till en annan affär!
 
Jag har varit på Fotokungen åtminstone en handfull gånger och inte fått något annat en ett trevligt och proffsigt bemötande...
 
Brukade alltid gå till fotokungen under analogfilmtiden för att framkalla och ha mej och de har ALLTID varit otroligt hjälpsamma och vänliga även när det varit stressigt i butiken. Har även tidigare handlat en glugg där och den hade den på lager direkt. Tror nog du blandat ihop "otrevlig attityd" med "professionell attityd". Kan vara väldigt lika varann ofta. Titta bara på Kameradoktorn där alla är griniga gubbar, men vad spelar det för roll egentligen?! Speciellt när det kommer till fotokungens priser.
 
Hej,

tack Erik och Iilan för era inlägg. Det borde ju vara som Erik säger och jag kan ju inte på något sätt säga att jag har statistiskt underlag för mitt uttalande (2 av 2), det var också därför jag kallade det en iakttagelse... Om allt annat går åt skogen får jag väl försöka om ett tag igen...

Iilan, jag förstår din synpunkt, men jag jobbar med folk med professionell och ibland väldigt "grinig" attityd men de är inte utstuderat otrevliga för det. Jag väntar mig ingen röd matta (inte ens djupgående kunskap, det är en annan diskussion) bara vanlig hyfs och det var därför jag blev så förvånad när de inte ville ha mig som kund.

Det är väl dags att säga att jag tycker de på Fotovideo har varit mycket bra, tyvärr har det inte den glugg jag letar efter och dessutom ligger de inte på Söder så det skulle vara "off-topic".

/Martin
 
Hej,

med er hjälp, speciellt tack till Peter Werner, fick jag idag både ett normalt bemötande och mitt objektiv. Men det blev på Scandinavian Photo på Kungsholmen vilka rekommenderas både professionella och inte ens förespråkare för det dyraste alternativet.

Frågan i tråden kvarstår dock..

/Martin
 
Martin - Vad bra att det löste sig.

Övriga diskussionen
Allvarligt talat. Professionell attityd i en butik är ju så lång ifrån otrevlig som det bara går. Vi kan nog alla vara rätt överrens om att återkommande kunder oftast brukar, och även bör premieras och ges en viss särbehandling. Men inte till vilket pris som helst. Att driva/arbeta i butik är och förblir ett serviceyrke, och om kunderna ses som något som stör, då bör man nog, och kommer få lägga ner förr eller senare.

Visst, alla kan ha en dålig dag, men när dessa dåliga dagar oftast sammanfaller med kundens kön, återkommande dagar, etc, då är det nog att klassas som ett dåligt humor. Och har man någon som helst självinsikt så kanske man bör fundera om butiksjobb då är ens kall.

Ett annat bra exempel är kameradoktorn faktiskt. Jag har kvinnliga vänner som fått skitdåligt bemötande där. Men jag personligen har alltid fått ett helt oklanderigt bemötande och service. Sen var det ju en diskussion här i forumet där jag tycker de visade stor vilja att ta vara på den kritik som gavs. Synd att de fick lägga ner, men så är fallet ibland.

Sedan vet vi nog alla att även kunder kan vara kompletta jubelidioter ibland. Men de förtjänar likväl ett proffesionellt bemötande, om inte ens i närheten den särbehandling som ges till återkommande och mer insatta kunder. Men kan man inte svälja stoltheten och faktiskt agera i sin yrkesroll även när allt inte går ens väg så är det likväl så att det kanske är dags att söka nytt jobb.

Men visst, vad som sägs bakom kulisserina i de fallen förtäljer inte historien.

Ett bra citat jag snappade upp på jobbet för ett tag sen i ett möte med några kollegor och en närstående kund.


"Kunden har alltid rätt, men när kunden övergår från att vara kund till att bli idiot. Då har han fel!"
 
Jag håller helt och hållet med dig, Martin. Att du har barn är naturligtvis inte på något sätt orsak till särbehandling. Men det var ju en bisak i frågan. Det egentliga problemet var ju att säljaren förbisedde kösystemet, trots nummerlappar. Väldigt oproffsigt som jag ser det. själv gjorde jag en beställning hos Fotokungen för närmare 70000 för ca fyra månader sen, men blev så otrevligt och osmidigt bemött att jag avbokade allt i sista stund. Det verkar dock som om det kan vara en viss skillnad på vem i säljargruppen du pratar med. Det hara varit en tråd om just denna butik och omdömena tycks vara varierande ( precis som Kameradoktorn), vilket får ses som att butiken inte är professionella i sin service. Vill du ha bra service skall du istället vända dig till butiker som Cyberphoto, Swefo, Scandinavian Photo, Hegethorns. Man läser ytterst sällan missnöje över dessa butikers service. Ibland kan någon vara missnöjd men då handlar det oftast om leveransproblem, inte om dåligt bemötande eller krångel vid reklamationer. Håller med om känslan av att stå med byxorna nere när säljaren inte är intresserad av att diskutera vilken glugg du skall handla. Förresten, Foto o Video skall vara trevliga har jag hört, testa dem.
 
Kan bara instämma med kritiken när det gäller Fotokungen, de är billiga men har en helt bedrövlig attityd. Första gången som jag besökte dom så skulle jag köpa utrustning för ca: 20000:- jag kom till butiken 17.50, hade ett par frågor innan jag skulle handla och fick till svar att jag borde kommit tidigare om jag hade frågor...suck.. andra gången köpte jag prylar för runt 6000:- fick ett lika trist bemötande och vart dessutom tvungen att lyssna på en av grinskallarna som skällde på sin kollega för att han tydligen hade lagt lite kopior i fel "utkorg".

Jag kan inte annat säga än att livet är orättvist när fina butiker som Kameradoktorn med kunnig, proffsig och TREVLIG personal tvingas i KK samtidigt som butiker som Fotokungen finns kvar. Kanske lite hårt sagt men jag tycker att man ska få ett bättre bemötande när man spenderar sina surt förvärvade penningar hos dom.
//N
 
ANNONS