Annons

Rajala vill inte sälja!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns en tendens här på Fotosidan som är att "Cyberphoto...halleluja, och Rajala är skit". Ibland undrar man varifrån det kommer sig, eftersom jag enbart har jättegoda erfarenheter av Rajala, precis som från Cyberphoto, Fotokungen, Kungsholmsfoto, Scandinavian och så vidare.

Enligt vad jag erfar så är ägaren av Cyberfoto djupt religiös, kanske därför.
 
Jag har en liknande story från malmö, kommer inte ihåg vad stället hette, låg på en hörna vid på nobelvägen vid närheten av skivesset.
Drevs av två, tre yngre herrar. Jag var inne och fick syn på en zuiko 35mm macro, äldre manuellt objektiv. När jag fråga om priset fick jag ett snäsigt jäkla svar om att det kosta likadant idag som igår??
Stod och fundera i tio sekunder på vad som hade hänt sen gick jag helt enkelt fram och sa vad jag tyckte, enligt noter. Skön symfoni liksom. Bredvid stod hans kollega och lyssnade och nån kund i butiken. Att han skämdes och ångrade sitt pinsamt dåliga svar var uppenbart när han bad om ursäkt och tackade för att jag sagt ifrån osv. Jag tänkte, skitsamma, och gick därifrån.
Givetvis så la dem ner butiken efter ett tag pga digitaliseringen som de inte hängt med på.

-D
 
Tyvärr är det ju så i serviceyrken att 99% av de anställda kan vara kunniga och proffsiga i sitt kundbemötande.Det behövs bara ett stolpskott så raseras ryktet.
 
Senast ändrad:
Tycker rubriken på tråden är missvisande. Den borde heta "Rajala vill inte köpa något de inte vill ha till ett pris jag har satt!?".

Verkligen upprörande ...
 
Jag har handlat en hel del på Rajala i Malmö och har alltid fått utmärkt service från personalen. De har varit hjälpsamma och gett oftast mig mer tips och råd än vad jag själv frågat efter.

Problemet för de som säljer kamerahus och objektiv idag är att marginalerna är försvinnande små. Jag skulle inte tro att de har speciellt många hundralappar över på t.ex. den Canon-glugg som skulle köpas i början av denna tråd. Om man då till detta skall göra ett inbyte av en glugg som man kanske vet inte är speciellt attraktiv och som kan komma att bli en hyllvärmare så är det klart som 17 att man inte vill göra inbyte. Är det dessutom då kanske en produkt som man vet inte är speciellt bra så ökar väl det inte intresset.

Det är inte som så att butikerna gör inbyte för att vara snälla eller för att det är någon typ av välgörenhet. man gör det självklart för att få försäljning och att tjäna pengar på dessa inbyten., ser man inte att man kan göra det så är det bättre att inte göra inbytet. Låt och säga att butiken kanske har en marginal på ca 1000:- på den Canon-glugg som skulle inhandlas, sedan ger man 2000:- för Tamron-gluggen i inbyte. Då ligger man -1000:- som utgångsläge. Står sedan Tamron-gluggen på hyllan i ett gäng månader och man får sälja den för kanske 2500:- så kan man gjort en hysteriskt dålig affär.

Hade det varit så att man hade haft större marginaler så hade man säkert kunnat ta större "risker" när det gällde inbyten men nu är det inte så och jag kan tänka mig att det är därför som man är mycket restriktiva med vad man byter in.
 
Kunden har alltid rätt!

Den affärsidkare som utövar annan religon har nog inte begripit hur allt hänger samman och vilken vinst gott rykte genererar i slutändan.
 
Har de verkligen så små marginaler? Då borde de gå med rejäl förlust när de har sina rea perioder för då kan man göra bra klipp hos dem
 
Har de verkligen så små marginaler? Då borde de gå med rejäl förlust när de har sina rea perioder för då kan man göra bra klipp hos dem

Yepp, de har grymt låga marginaler. Jag skulle tro att procentsiffran i väldigt många fall bara består av en siffra. När det gäller kampanjer så kan vara som så att det är en kampanj från deras leverantörer men i vissa fall kanske de tar och täcker upp förluster med pengar från marknadsföringskontot.
 
Nja, jag hörde av en fotohandlare att när de har rea så har de ofta stöd av generalagenten. Så de behåller i alla fall en del av marginalen. Samme fotohandlare sa också att visst tar han emot begagnat om kunden vill, men han tjänar inget på det och han brukar säga till kunden att det blir bättre pris om han/hon säljer privat. Ändå kan en kund välja att lämna in inbyte för att slippa besväret att annonsera, och därför acceptera ett lägre inbytespris. Då bli alla glada ändå.

Kunden har inte alltid rätt, verkligen inte, men för en näringsidkare kan det ofta löna sig att låtsas att det är så....eftersom det kostar om missnöjda kunder sprider sitt missnöje.
 
Kunden har alltid rätt!

Den affärsidkare som utövar annan religon har nog inte begripit hur allt hänger samman och vilken vinst gott rykte genererar i slutändan.

Självklart har kunden alltid rätt, men ibland är det bättre om man låter kunden gå till konkurrenten och ha rätt hos dem i stället. ;) En dålig affär är en dålig affär även om kunden har rätt och det går inte att bedriva en rörelse bara på att kunden har rätt.
 
Har de verkligen så små marginaler? Då borde de gå med rejäl förlust när de har sina rea perioder för då kan man göra bra klipp hos dem

Att tro att det som säljs på rea är "överblivet" "överbeställt" är _oftast_ att bedra sig.

Som regel är det leverantören som går ut med kampanjer och erbjuder kraftigt rabatterade inpriser av en eller annan anledning.
 
"Kunden har alltid fel men rätt till sin åsikt"
Det vet alla som jobbar med sälj. Annars kanske man skulle installera varuautomater? Fånigt hur fel ute en del kunder är med inställningar som "jag betalar din lön" osv...
 
Kunden har alltid rätt!

Den affärsidkare som utövar annan religon har nog inte begripit hur allt hänger samman och vilken vinst gott rykte genererar i slutändan.

Inte alls men det gäller att få kunden att tror att han har det :)

Skämt å sido så är det hela tiden en balansgång. Du kan inte enbart ha nöjda kunder av den sorten som trådskaparen är. Dvs (nu gör jag en gissning) en kund som KOSTAR pengar. I huvuddelen av alla affärer måste du tjäna pengar. Att det i enstaka fall blir annorlunda är något man får ta om det kan lösa en prekär situation. Dock ingår det i konceptet "Marknadsekonomi" att inte göra dåliga affärer.

I bland är det värt en ekonomisk smäll för att lösa ett problem som man kanske själv har skapat men att gå in i en affär med vetskapen om att man kommer att förlora pengar är aldrig rätt. Oavsett hur rätt kunden har eller inte har. Sedan är det en helt annan sak att på ett bra sätt förklara för kunden att affären inte är bra nog för mitt företag.

Huruvida trådskaparens affär innebar vinst eller förlust vet jag dock inte. Jag kan bara spekulera och butikens agerande ger i alla fall mig rätt tydliga signaler om läget.
 
Har de verkligen så små marginaler? Då borde de gå med rejäl förlust när de har sina rea perioder för då kan man göra bra klipp hos dem

Kampanjer är nog oftast tillverkare/levernatörssponsade. Den typen av marginaler man har räcker aldrig till den typen av stora rabatter.

I en del fall är det utgående produkter och då kan kanalen, distributörer (om det finns några) + ÅF få bättre priser genom att tillverkare/levernatör går in och täcker upp ett dumpat pris på den äldre modellen med någon form av prisskydd för att göra det möjligt för "kanalen" att köpa in de nya modellerna innan man kanske sålt slut de äldre.

När jag jobbade í distributör/grossisledet hade man inte sällan ynka 5% eller mindre i marginal på affärer till större kunder. Inte mycket marginal att ge bort där. Max ett par % om man inte vill förlora pengar på affären.
 
Bensinstationer har så låga marginaler på själva huvudprodukten att man på vissa stationer har satt ett högre pris i självbetjäningsautomaterna. Man vill att kunden kommer in i butiken. För där köper kunden lite glass och godis när han ändå har plånbiken framme. Glass och godis säljs med bra marginal på bensinmacken.

Petter ...
 
Kan det inte vara så enkelt att dessa personer vet att det krävs två för att dansa tango?
För att det gamla ordspråket ska gälla så måste båda parterna ha interagerat först. I mitt fall den senaste gångerna har jag inte ens fått ett ögonkast av personalen. HELT ointresserade är dom.

Jag tror inte att någon i tråden anser att dålig service är okej. Problemet är att vissa anser att service är att göra precis som kunden vill, vad det än gäller. Då blir givetvis dessa personer besvikna när de inte får det bemötandet.
Nä, självklart anser ingen att dålig service är OK. Det är som att säga att "jag tror inte någon tycker mord är OK".
Jag tror lika lite att det finns någon (men vem vet, kan finnas någon per miljonen) som tycker att service är att man ska dansa efter kundens pipa.

Eftersom du arbetar med service vet du garanterat att vissa kunder är oerhört svåra att få nöjda. Inte sällan beror det på att kunden är helt okunnig om förutsättningarna för den affär den vill göra. Kunden anser att den har rätt och att säljaren har fel. Om inte kunden är intresserad av dialog i det fallet blir det omöjligt att göra en affär, och kunden går hem och startar en tråd på ett forum.
Mycket riktigt, håller helt med dig om detta.

Den här tråden är oerhört svart och vit. Jag tycker att du hamnar där också när du pratar om att folk i tråden inte vet vad service är.
Det är helt OK, det får du självklart tycka. Att tycka så brukar dock visa på att man inte vill lyssna på andras synpunkter och ta till sig av detta.
Jag tycker inte alls att inläggen är svartvita, utan väl nyanserade och beskrivande.

Just den här tråden handlar om Rajala. Det är ett företag med hög omsättning och uppenbart väldigt många nöjda kunder. Men det finns alltid kunder som blir missnöjda. Det är verkligheten.
Hur vet du att dom "uppenbarligen" har många nöjda kunder? Har du statistik att visa eller någon annan källa att hänvisa till med fakta om detta?

Som vanligt i den här typen av trådar får vi inte butikens version. Och som vanligt blir jag lika förvånad över att så många ändå ställer sig på trådskaparens sida. :)
Ett företag har aldrig samma behov av stöd, hjälp, och försvar som den enskilda anonyma normala svensson har. Det är ganska basalt och enkelt.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.