Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför vara så dyra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tänker på Linux och något rättsfall där SUN hade använt linuxkod i sitt eget OS. Jag förstår.

Håller på att leverera bilder till Wiki, ska kolla licenserna extra noga. Meningen är inte att andra ska kunna sälja bilderna som de är.

Dom "glömde" berätta om det har jag för mig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Creative_Commons#CC0_.22_No_rights_reserved_.22

Du kan tanka ner dom flesta Linuxdistributioner, bränna dom på DVD och sedan helt lagligt ta en administrativ avgift för att sälja det hela.

/Karl

"Uppgiften gäller dock inte under till exempel svensk och finsk rätt"

Har dock svårt att tro att ett företag utanför dessa länder skulle kunna tvingas att betala något om du CC0-licenserat dina bilder.

Om reglerna är så i Sverige och Finland gäller det säkerligen öppen källkod också.

/Karl

själv tycker jag att camera raw är så komplett idag så många bilder kan man ställa allt där på under 10 sekunder. Dessutom så om man tex använder vsco så kan du välja en (film) fininställa den i camera raw spara inställningen
sedan läggs den på samtliga rawfiler automatiskt så tidsmässigt ändrar du bara en bild sedan är dom andra klara däremot kan du behöva justera några men oftast funkar det klockrent på tex bröllop. Däremot på mäklarbilder/interiör så måste man oftast använda två bilder om man kör med upplättningsblixt o inte vill ha blänk i fönster o det kan ta tid beroende på om det står mycket prylar i fönstret. Jag skulle aldrig tumma på kvliten till kunden man måste kunna stå för vad man gör o ger du bra bilder så får du mer betalt. Samma sak med allt hantverk bra hantverkare är alltid svåra att få tag på för att dom är fullbokade.

Visst är det så. Man kan komma långt bara genom att tänka igenom ordentligt vad man kan göra åt sina arbetsflöden i det man har eller så kan man ju satsa på rena automationslösningar som tidningarna numera allt oftare ser sig tvingade att göra. Det kan göras i mindre skala också även om det kostar en del initialt.

En effektiv metadata hantering kan också ge möjlighet att återanvända sina bilder genom att man hittar till dem effektivt och snabbt. En massa housekeeping med dåliga verktyg blir ingen rik på antar jag.

OT: Sen när får man förpacka och sälja open source kod?

Linux som OS har ju Novell markandsfört där de bl.a. plockat ihop delar de vill torgföra och ge support på. Det är väl supporten som de själva puttar in som de kan hävda att de säljer men de marknadsför det shrink wrapped via Dustin under eget namn.

citat:
"ou have to pay for novell linux desktop (used to be ximian desktop)
suse linux is free for download at www.suse.com
no iso though only a ftp site from which you can install
the only isos that are on that site are the isos that allow a remote install via ftp (or nfs,http,etc etc)"

Novell står som tillverkare för OpenSuse Linux hos Dustin och det kostar 690:-

http://www.dustinhome.se/product/5010594048/opensuse-11-4-32-64-bit-eng-dvd/

Det är det här jag menar med att de sätter sin label på saker de inte alla gånger själva tillverkat.

Håll gärna tråden till fotografering - det blir mindre förrvirrat om vi undviker att blanda in snårskogen kring programlicensiering ;)

/Mod

Det är inte all FOS (Free and Open Software) som utveckas av amatörer. Rätt mycket av den bästa sådan utvecklas av kommersiella bolag som tjänar pengar på annat än att sälja programvaran.

Sant Novell ger ju bl.a.support och tjänar pengar på det.
De sponsrar också projekt som ligger i deras intressen när de inte själva utvecklar. Men poängen är att de inte behöver ta huvudansvaret för utvecklingen av OS:et som de ju tvingades göra innan de kom på mer lukrativa tankar :).

Ursäkta om jag avbryter mjukvarudiskussionen och återkommer till frågan i rubriken till denna tråd.

Fick idag följande förfrågan:
"Kan du fixa några bilder på temat x? Vi vill att bilderna ska användas i den här kampanjen och förmedla en positiv bild av frågan. Jag behöver bildernan senast inatt. Budget? Näe, alltså, vi har inte direkt någon budget, tänkte bara om du ville hjälpa till lite?"

Nu kanske jag är hemskt sniken, men jag tackade nej. ;-)

Ursäkta om jag avbryter mjukvarudiskussionen och återkommer till frågan i rubriken till denna tråd.

"Kan du fixa några bilder på temat x? Vi vill att bilderna ska användas i den här kampanjen och förmedla en positiv bild av frågan. Jag behöver bildernan senast inatt. Budget? Näe, alltså, vi har inte direkt någon budget, tänkte bara om du ville hjälpa till lite?"

"jag släpper allt för att hjälpa er, låter 10 000 bra?"

Fotbollslag lag där föräldrar hjälper till i föreningen är alltså inget ovanligt att en sådan här fråga kan dyka upp och klart finns här föräldrar som gör det. Nyligen var det ju en förälder här i forumet som fotograferade deras gruppbild. Fick expertråd föresten här i forumet av yrkesfotografer hur man går tillväga (sist jag kollade var konsultation inte gratis av alla). Jag bidrog med att hjälpa till att redigera RAW-filen.
Hade jag haft fotbollspelande pojke så hade jag gärna hjälpt till i gengäld att jag slipper sälja korv utanför Maxi ett par helger och ändå känna att jag bidragit till något. Båda fallen kostar det mig bara min egentid.

/stefan

Beställningsbilder med dåligt betalt är bara dåligt för bägge parter. Det tar ofta timmar att få fram en i bästa fall medioker bild som ska visa någon viss känsla eller tema.

En bildbyråbild kostar några dollar och är oftast av mycket bra kvalitet och finns i många variationer samt att det går snabbt.

Jösses säger jag bara...

Fotbollslag lag där föräldrar hjälper till i föreningen är alltså inget ovanligt att en sådan här fråga kan dyka upp och klart finns här föräldrar som gör det. Nyligen var det ju en förälder här i forumet som fotograferade deras gruppbild. Fick expertråd föresten här i forumet av yrkesfotografer hur man går tillväga (sist jag kollade var konsultation inte gratis av alla). Jag bidrog med att hjälpa till att redigera RAW-filen.
Hade jag haft fotbollspelande pojke så hade jag gärna hjälpt till i gengäld att jag slipper sälja korv utanför Maxi ett par helger och ändå känna att jag bidragit till något. Båda fallen kostar det mig bara min egentid.

/stefan

Ja, naturligtvis. Då är det ju en rent ideell insats. I dagens exempel var det dock fråga om en nationell kampanj för en organisation som inte behöver vända på slantarna. :)

Ja, naturligtvis. Då är det ju en rent ideell insats. I dagens exempel var det dock fråga om en nationell kampanj för en organisation som inte behöver vända på slantarna. :)

Haha, det är en annan sak. men du skrev x så det är bara att fylla i ;)
Allt beror omständigheterna som jag som alltid påpekat. Man måste veta hela sitautionen och hur alla involverade förhåller sig till varandra.
Kunde lika bra varit din pappas nystartade företag som går back som behövde hjälp med reklambilder. Så hade jag bara sagt. SJÄLVKLART!!!!

/stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar