snap01
Aktiv medlem
själv tycker jag att camera raw är så komplett idag så många bilder kan man ställa allt där på under 10 sekunder. Dessutom så om man tex använder vsco så kan du välja en (film) fininställa den i camera raw spara inställningen
sedan läggs den på samtliga rawfiler automatiskt så tidsmässigt ändrar du bara en bild sedan är dom andra klara däremot kan du behöva justera några men oftast funkar det klockrent på tex bröllop. Däremot på mäklarbilder/interiör så måste man oftast använda två bilder om man kör med upplättningsblixt o inte vill ha blänk i fönster o det kan ta tid beroende på om det står mycket prylar i fönstret. Jag skulle aldrig tumma på kvliten till kunden man måste kunna stå för vad man gör o ger du bra bilder så får du mer betalt. Samma sak med allt hantverk bra hantverkare är alltid svåra att få tag på för att dom är fullbokade.
självfallet så behöver du inte vsco du kan spara din camera raw inställning ändå o den läggs på rubbet ändå däremot så tycker jag att vsco hanterar hudtoner riktigt bra det är få om man behöver justera efteråt. Problemet idag för fotografer är att många tror att dom kan fotografera för att dom har en bra kamera ungefär samma sak med att alla tycker att det är så lätt att måla om själv. Vet inte hur många väggar som jag ser som är dåligt sparmålade på kanterna o rollade med en roller med för lite färg i så den är torrullad samt det bästa av allt foder målade med väggfärgen. Sedan finns det självklart sämre o bättre fotografer men dom som är duktig kan ta mer betalt.
Om man tex gör jobb för stora kunder så det som pratas om är vad du kan leverera inte priset i första hand för får inte kunden dom bilder som krävs så kan det kosta massor i en dålig lansering av ett resmål eller dylikt. Däremot har fotografen stora krav på sig oftast en brief med sig på ett 30 tal sidor med allt vad kunden förväntar sig sedan ska du omvända det till bilder. Kan bara nämna när jag var på capo verde o jobbade o skulle ha en bild på ett par gående på stranden det är inte lätt att hitta ett par som passar in utseende mässigt sedan så gäller det att ljuset är rätt osv. Jag bad assistenten kolla efter ett lämpligt modellpar ;-) han frågade 3 par o fick fet nobben var mest italienare på den stranden o dom är inte så villiga oftast att vara med på bild. Jag tog över frågandet frågade 3 par till o det var verkligen stennobben så på det sjunde på paret gick med på det självklart försöker man muta med allt från vänligt frågande till 30 euro till bilder skickade men ibland är det svårt att hitta rätt människor. Bilden blev riktigt bra den användes massor dagstidning.nätet,katalog osv