Annons

Varför vara så dyra?

Produkter
(logga in för att koppla)
En besviken kund lär sig nog att anlita en professionell fotograf nästa gång. :)

Ja men vilken slutsats ska då den dra som gick till en proffsfotograf men ändå inte är nöjd med resultatet? Tyvärr har man ju sett fotografer som verkligen skämt ut kåren också för fotografkåren är ju som vilken yrkeskår som helst. Det finns idioter överallt så att man är proffs formellt behöver ju inte innebära några vidare garantier. Senast jag såg en svensk asfull slusk till fotograf i full frihet var på flygplatsen i Dar-es-Salaam för några år sedan. Han var dessutom korkad nog att bära en jacka med sin firmas namn tryckt på ryggen. Schysst reklam! Han var inte smart nog att fatta att han mycket väl hade kunnat hamna till allmän beskådan i sociala media efter den uppvisning han hade i flygplatsrestaurangen. Jag tror inte han kunde räkna med några kunder bland alla de som skulle hem den kvällen i alla fall.
 
Det är bara återkommande/regelbundna kunder det är svårt att höja priset på.
Det är vedertaget att man ofta får det man betalar för. Är kunden villig att betala lägre så måste även kunden förstå varför. Finns nog inte många konsumenter som inte fattar det i dagens samhälle.

/Stefan

Om du då fortsätter att sänka din kvalitet, så kommer kunderna till sist upptäcka att de kanske lika gärna kan gå till någon ännu billigare halvamatör för det kommer väl inte vara någon större skillnad i vare sig kvalitet eller pris då eller ...?

Någonstans finns väl alltid en brytpunkt.
 
Om du då fortsätter att sänka din kvalitet, så kommer kunderna till sist upptäcka att de kanske lika gärna kan gå till någon ännu billigare halvamatör för det kommer väl inte vara någon större skillnad i vare sig kvalitet eller pris då eller ...?

Någonstans finns väl alltid en brytpunkt.

Varför skulle man sänka sin kvalité för?

/Stefan
 
Varför skulle man sänka sin kvalité för?

/Stefan

Skall du leva på fotograferingen och inte tar överpriser idag, så måste du rimligen sänka kvaliteten om du sänker priset. Sämre utrustning, kortare tid på plats eller kortare tid i bildbearbetningen är väl vanliga ställen att kapa kostnader på.

/Karl
 
Jag tänkte tvärtom. Man tar betalt för den kvalité och mervärde man har idag och höjer priset när kvalitén och mervärdet ökar.
 
Skall du leva på fotograferingen och inte tar överpriser idag, så måste du rimligen sänka kvaliteten om du sänker priset. Sämre utrustning, kortare tid på plats eller kortare tid i bildbearbetningen är väl vanliga ställen att kapa kostnader på.

/Karl

...eller subventionera via sitt andra jobb, foto är ju så kul.
 
...eller subventionera via sitt andra jobb, foto är ju så kul.

Jajamen! Det är där man fyndar som bäst. Det bara är så.

Hur meddelar man kunderna att man blivit dubbelt så bra så nu skänker jag inte längre bort kringkostnaderna och dessutom dubblar jag timpriset...

Ja du! Lägger du upp det på det viset så lär du inte vara länge i den branschen. Finns ju olika sätt att gå tillväga.
Du kan säga "Du är tjock och ful" på ett fint sätt som uppskattas väl av den andre parten.

EDIT: För min egen del i min prissättning på bröllop vs den ordinarie yrkesverksamme fotografen som har det som levebröd som ger jag absolut inte samma mervärde i utbyte. Heller inte samma tid före och efter uppdragen. Beräknad vinst/timpenning blir dock samma hos båda.

/Stefan
 
Jajamen! Det är där man fyndar som bäst. Det bara är så.



Ja du! Lägger du upp det på det viset så lär du inte vara länge i den branschen. Finns ju olika sätt att gå tillväga.
Du kan säga "Du är tjock och ful" på ett fint sätt som uppskattas väl av den andre parten.

EDIT: För min egen del i min prissättning på bröllop vs den ordinarie yrkesverksamme fotografen som har det som levebröd som ger jag absolut inte samma mervärde i utbyte. Heller inte samma tid före och efter uppdragen. Beräknad vinst/timpenning blir dock samma hos båda.

/Stefan

Jag föreslår inte att man lägger inte upp det på det viset, jag frågar hur man bäst lägger upp det.

Varför skulle man hoppa på kunden ens i ett tankeexperiment?

Din prissättning har vi diskutterat tidigare, ska vi verkligen ta upp den igen? Tror inte det går utan att bryta mot forumreglerna.
 
Har man återkommande kunder är det jättesvårt som jag innan påpekat. Men har man en agenda och för en direkt diskussion med avtalsramar så funkar detta ypperligt sätt att öka priset varje år.
Men jag hade ju aldrig betalat fullpris för en sämre fotograf med sämre förmåner än en som erfaren duktig. Därför bör man lägga sig lägre i början av sin karriär ifall man inte kan leverera. Att jobba gratis fram till den punkten är inte många som kan.
Min prissättning bör inte bryta några forumregler eller en hemlighet. Min prissättning är i grund timbaserad och beräknad efter vad en normal bröllopsfotograf skulle ta betalt.
Det du syftar på är säkerligen skatt. Den sköter en revisor åt mig och granskas av Skatteverket. Inget konstigt med det. Men det är Off Topic.
Men hur jag beräknar priset är väl ändå On Topic?
 
Har man återkommande kunder är det jättesvårt som jag innan påpekat. Men har man en agenda och för en direkt diskussion med avtalsramar så funkar detta ypperligt sätt att öka priset varje år.
Men jag hade ju aldrig betalat fullpris för en sämre fotograf med sämre förmåner än en som erfaren duktig. Därför bör man lägga sig lägre i början av sin karriär ifall man inte kan leverera. Att jobba gratis fram till den punkten är inte många som kan.
Min prissättning bör inte bryta några forumregler eller en hemlighet. Min prissättning är i grund timbaserad och beräknad efter vad en normal bröllopsfotograf skulle ta betalt.
Det du syftar på är säkerligen skatt. Den sköter en revisor åt mig och granskas av Skatteverket. Inget konstigt med det. Men det är Off Topic.
Men hur jag beräknar priset är väl ändå On Topic?

Det var faktiskt du som tog upp det, inte jag.

Hur kan just dina uppdrag vara billiga mot kunden för att avspegla dina lägre fotokunskaper, samtidigt som de ger lika stor vinst / timpris som för ett proffs?
 
För att inte gå in på detaljer eftersom du är inte är en kund så är det väl exempelvis skillnad ifall du tar 40 timmar betalt och jag tar 10 på mig.
Eller om du ger album och bildspel medan de inte får nåt sånt av mig.
Så timpenningen jag en gång beräknat för mig är i fas med de flesta yrkesverksamma fotografers timpenning och vad som ingår.
Så man ska se vad man får för pengarna inte bara stirra blint på totalsumman. Tyvärr funkar människor så att de först tittar på plånboken och bestämmer efter den.
Sålänge de är nöjda. Kanske inte lika nöjda om de gått till dig eller någon annan dyrare med mervärde. Men tillräcklig nöjda ändå. Vad de inte vet har de inte ont av. Sen är det till min fördel att det är icke återkommande kunder...

Edit: som i en annan tråd vi diskuterat i: Jag kan ibland med gott samvete redan leverera redan efter några timmar. Allt beror på vad man avtalat. Känner en bröllopsfotografpar som redan vid receptionen har ett bildspel pågående vad de fotograferat under samma dag.
 
För att inte gå in på detaljer eftersom du är inte är en kund så är det väl exempelvis skillnad ifall du tar 40 timmar betalt och jag tar 10 på mig.
Eller om du ger album och bildspel medan de inte får nåt sånt av mig.
Så timpenningen jag en gång beräknat för mig är i fas med de flesta yrkesverksamma fotografers timpenning och vad som ingår.
Så man ska se vad man får för pengarna inte bara stirra blint på totalsumman. Tyvärr funkar människor så att de först tittar på plånboken och bestämmer efter den.
Sålänge de är nöjda. Kanske inte lika nöjda om de gått till dig eller någon annan dyrare med mervärde. Men tillräcklig nöjda ändå. Vad de inte vet har de inte ont av. Sen är det till min fördel att det är icke återkommande kunder...

Edit: som i en annan tråd vi diskuterat i: Jag kan ibland med gott samvete redan leverera redan efter några timmar. Allt beror på vad man avtalat. Känner en bröllopsfotografpar som redan vid receptionen har ett bildspel pågående vad de fotograferat under samma dag.

Fast det brukar vara tärtom, att amatörer tar MER tid på sig att göra samma saker som proffs gör effektivt på rutin eller med bättre verktyg snabbt.

Men visst, levererar du mindre tjänar du ju relativt mer per timme om du samtidigt inte sänker priset. Då jämför du dock äpplen med päron och en prisjämförelse blir meningslös, kunden kanske dock inte blir så jättenöjd om den ser hur du kammar hem samma timpris som ett proffs men inte får samma innehåll.

Det kanske det är därför du inte har återkommande kunder. Egendomligt att du tycker att kunder som inte återkommer är någonting bra. Vänta nu, trollar du nu igen?
 
Varför skulle man sänka sin kvalité för?

/Stefan

Därför att det är den nivån du eventuellt konkurrerar med och att du kanske ytterst ställs inför det valet.

Du skrev:
"Det är bara återkommande/regelbundna kunder det är svårt att höja priset på.
Det är vedertaget att man ofta får det man betalar för. Är kunden villig att betala lägre så måste även kunden förstå varför. Finns nog inte många konsumenter som inte fattar det i dagens samhälle"

Jag tolkade det som att "man (just) får vad man betalar för". Är man inte villig att betala "fullt pris" så kanske en del proffs väljer att skruva ned kvaliteten i sitt arbete om alternativet är att inte få några jobb alls. Det en prispressad fotograf kan göra för att möta en lägre prisnivå är att försöka effektivisera sitt arbete med exv. presets och låta bli att finlira i lika hög grad på detaljer eller så sänka kvaliteten ännu mer. Du är jui själv inne på detta resonemang när du skriver: "Är kunden villig att betala lägre så måste även kunden förstå varför. Finns nog inte många konsumenter som inte fattar det i dagens samhälle", även om det kanske var lite konstigt formulerat.

Jag tolkar det som att en kund som inte är villig att betala ditt pris inte kan förvänta sig att du ska göra jobbet eller att han inte kan förvänta sig toppkvalitet om han inte betalar för det, för det är väl så det kan se ut? Om han nöjer sig med sämre kvalitet så är det ju upp till dig om du vill ha jobbet eller om du skickar honom på porten för att gå till dina konkurrenter istället.
 
Kan det vara lite i analogi med mitt inlägg på sidan ett att i likhet med grafikerna det finns fotografer med olika nischer där en del exv. evenemangs- och nöjesfotografer lite lever i en relativ högprissektor på samma sätt som dagstidningsgrafikerna gjorde? Att de sätter ribban prismässigt som andra sneglar på men som inte har samma förhandlingsläge som exv. bröllopsfotografer?

Kan man tänka sig att den prisnivån i exv. mäklarbranschen får mäklarna att skaffa en kamera och själva ta bilderna? I Vaxholm där jag bor finns ca 4500 invånare i stan men vi har minst 6 mäklare etablerade bara i denna lilla håla. Alla bankerna har dessutom kontor med viss sådan verksamhet och dessutom jobbar folk från Norrtälje, Täby och Stockholm också mot Vaxholm. Det är med andra ord en kraftig överetablering så man försöker säkert spara kostnader där det går när konkurrensen är stenhård.

Jag kan meddela att jag av personliga erfarenheter vet att åtminstone tre av dessa mäklare alltid eller ibland tar sina bilder själva. I ett fall visste jag att mäklaren var så usel att jag när sonen skulle sälja en lägenhet själv tog bilderna. I ett annat fall var de hyfsade men där kompletterade jag med en del bilder själv.

Man kan ju tycka att även mäklarfoto borde uppfattas som hyfsat viktigt men trots det väljer man alltså bort det helt, förmodligen av rena kostnadsskäl. De jobben har alltså till en del försvunnit eftersom mäklarna uppenbarligen tycker prisnivån är för hög i förhållande till upplevt förädlingsvärde. Hade det varit billigare kanske man anlitat ett proffs istället.

När det gäller mängder av andra bilder så vet vi idag att de får tidningar billigt av allmänheten eller bildbanker av olika slag och där kan ni överhuvudtaget inte komma ifråga idag. Tidningarna betalar inte många spänn och jag vet att de försöker komma iväg med under hundralappen för en amatörbild om det inte är något alldeles extra för då vet jag också att de är villiga att betala både 10 och 20 ggr det beloppet.

Även när det bränner till ute i världen så blir det allt vanligare att bilder och videosnuttar tas av den allmänhet som är på plats och inte av några proffs för de har oftast inte ens hunnit packa ner sina kalsonger i resväskan innan det är över.

Så kontentan är att man nog inte speciellt hårdnackat kan driva några kvalitetskrav idag när det er ut som det gör i mängder av sammanhang. Grafikerna hävdade också in i det sista sina kvalitetskrav och varnade för att tidningarna skulle se ut som skit om ingen med deras kunskaper om språk, avstavning etc. skulle vaka över detta. Som alla säkert vet kom både rättstavningskontroll och avstavningsregler som tog hand om det innan grafikerna visades på porten och det såg verkligen inte bra ut till en början och det blev heller inte bättre av att tidningarnas tryck ibland "fejdade" bort i oläsbar blekhet p.g.a. problem med den tryckteknik man införde i sammanhanget (de gamla boktrycksmaskinera var för dyra att bytas ut så de byggdes om till s.k. direktlito där offsetplåtarna gick direkt mot det hårda pappret istället för som i offset maskiner, mot mjuka gummivalsar.

Det tog ett tag innan de fick ordning på plåtarna och bristerna i tekniken höll halvt på att knäcka företaget). Jag vet inte hur mycket papper som gick rakt ner i källaren som makulatur innan man fick ordning på detta till slut.

Så frågan är vad fotograferna ska hitta på för att kunna överleva på en vettig ekonomisk nivå och hur framtidens marknad egentligen kommer se ut framöver. Det skulle göra mig uppriktigt förvånad om inte prisskruven dras åt ytterligare några varv och att alltfler kommer att parera detta med att sänka kvaliteten när man inte klarar av att effektivisera detta hantverk nämnvärt mer. Är nästa steg JPEG rakt ur kameran i alltfler sammanhang även för proffsen? Det sägs ju att Canons 5D MK III gav så pass fina JPEG när den kom att en del fotografer menade att de var så bra att de kunde användas direkt i stor utsträckning. Det kan ju stimulera tillverkarna att anstränga sig att förbättra JPEG-renderingen i proffskamerorna så att proffsen får de verktyg de behöver för att bättre kunna möta de villkor de står inför. Men det kräver ju i sin tur att man måste göra bilden mycket bra redan i tagningsögonblicket och sluta lita till efterbehandling i alla lägen.
 
Kan det vara lite i analogi med mitt inlägg på sidan ett att i likhet med grafikerna det finns fotografer med olika nischer där en del exv. evenemangs- och nöjesfotografer lite lever i en relativ högprissektor på samma sätt som dagstidningsgrafikerna gjorde? Att de sätter ribban prismässigt som andra sneglar på men som inte har samma förhandlingsläge som exv. bröllopsfotografer?

Kan man tänka sig att den prisnivån i exv. mäklarbranschen får mäklarna att skaffa en kamera och själva ta bilderna? I Vaxholm där jag bor finns ca 4500 invånare i stan men vi har minst 6 mäklare etablerade bara i denna lilla håla. Alla bankerna har dessutom kontor med viss sådan verksamhet och dessutom jobbar folk från Norrtälje, Täby och Stockholm också mot Vaxholm. Det är med andra ord en kraftig överetablering så man försöker säkert spara kostnader där det går när konkurrensen är stenhård.

Jag kan meddela att jag av personliga erfarenheter vet att åtminstone tre av dessa mäklare alltid eller ibland tar sina bilder själva. I ett fall visste jag att mäklaren var så usel att jag när sonen skulle sälja en lägenhet själv tog bilderna. I ett annat fall var de hyfsade men där kompletterade jag med en del bilder själv.

Man kan ju tycka att även mäklarfoto borde uppfattas som hyfsat viktigt men trots det väljer man alltså bort det helt, förmodligen av rena kostnadsskäl. De jobben har alltså till en del försvunnit eftersom mäklarna uppenbarligen tycker prisnivån är för hög i förhållande till upplevt förädlingsvärde. Hade det varit billigare kanske man anlitat ett proffs istället.

När det gäller mängder av andra bilder så vet vi idag att de får tidningar billigt av allmänheten eller bildbanker av olika slag och där kan ni överhuvudtaget inte komma ifråga idag. Tidningarna betalar inte många spänn och jag vet att de försöker komma iväg med under hundralappen för en amatörbild om det inte är något alldeles extra för då vet jag också att de är villiga att betala både 10 och 20 ggr det beloppet.

Även när det bränner till ute i världen så blir det allt vanligare att bilder och videosnuttar tas av den allmänhet som är på plats och inte av några proffs för de har oftast inte ens hunnit packa ner sina kalsonger i resväskan innan det är över.

Så kontentan är att man nog inte speciellt hårdnackat kan driva några kvalitetskrav idag när det er ut som det gör i mängder av sammanhang. Grafikerna hävdade också in i det sista sina kvalitetskrav och varnade för att tidningarna skulle se ut som skit om ingen med deras kunskaper om språk, avstavning etc. skulle vaka över detta. Som alla säkert vet kom både rättstavningskontroll och avstavningsregler som tog hand om det innan grafikerna visades på porten och det såg verkligen inte bra ut till en början och det blev heller inte bättre av att tidningarnas tryck ibland "fejdade" bort i oläsbar blekhet p.g.a. problem med den tryckteknik man införde i sammanhanget (de gamla boktrycksmaskinera var för dyra att bytas ut så de byggdes om till s.k. direktlito där offsetplåtarna gick direkt mot det hårda pappret istället för som i offset maskiner, mot mjuka gummivalsar.

Det tog ett tag innan de fick ordning på plåtarna och bristerna i tekniken höll halvt på att knäcka företaget). Jag vet inte hur mycket papper som gick rakt ner i källaren som makulatur innan man fick ordning på detta till slut.

Så frågan är vad fotograferna ska hitta på för att kunna överleva på en vettig ekonomisk nivå och hur framtidens marknad egentligen kommer se ut framöver. Det skulle göra mig uppriktigt förvånad om inte prisskruven dras åt ytterligare några varv och att alltfler kommer att parera detta med att sänka kvaliteten när man inte klarar av att effektivisera detta hantverk nämnvärt mer. Är nästa steg JPEG rakt ur kameran i alltfler sammanhang även för proffsen? Det sägs ju att Canons 5D MK III gav så pass fina JPEG när den kom att en del fotografer menade att de var så bra att de kunde användas direkt i stor utsträckning. Det kan ju stimulera tillverkarna att anstränga sig att förbättra JPEG-renderingen i proffskamerorna så att proffsen får de verktyg de behöver för att bättre kunna möta de villkor de står inför. Men det kräver ju i sin tur att man måste göra bilden mycket bra redan i tagningsögonblicket och sluta lita till efterbehandling i alla lägen.

själv tycker jag att camera raw är så komplett idag så många bilder kan man ställa allt där på under 10 sekunder. Dessutom så om man tex använder vsco så kan du välja en (film) fininställa den i camera raw spara inställningen
sedan läggs den på samtliga rawfiler automatiskt så tidsmässigt ändrar du bara en bild sedan är dom andra klara däremot kan du behöva justera några men oftast funkar det klockrent på tex bröllop. Däremot på mäklarbilder/interiör så måste man oftast använda två bilder om man kör med upplättningsblixt o inte vill ha blänk i fönster o det kan ta tid beroende på om det står mycket prylar i fönstret. Jag skulle aldrig tumma på kvliten till kunden man måste kunna stå för vad man gör o ger du bra bilder så får du mer betalt. Samma sak med allt hantverk bra hantverkare är alltid svåra att få tag på för att dom är fullbokade.
 
...eller subventionera via sitt andra jobb, foto är ju så kul.

Det här är ju grundfrågan. Den glade amatören fotar just för att det är roligt och blir kanske glad om denne kan införskaffa ett nytt objektiv för pengarna. Brödfödan säkras med ett annat jobb. Vissa andra tycker till och bara att det är roligt att deras bild är med i en stor tidning och kräver inte ett öre för det.

Den proffisionelle fotografen skall både överleva och underhålla utrustningen på pengarna. Här måste alltså ett pris tas som täcker kostnaderna inkl en vettig lön.

Att det blir motsättningar mellan dessa grupper är oundviktligt. Den proffisionelle kämpar med näbbar och klor för att upprätthålla priser som gör att dom kan leva gott eller i alla fall leva på sina inkomster. Amatören är dock i stort sett bara intresserad av att få några få roliga uppdrag och kanske inte alls prioriterar pengarna.

Almänheten har redan nu tagit många jobb av proffsfotograferna och det kommer högst sannolikt bli fler. Förr skickade kvällstidningarna en fotograf för att ta bra bilder på händelseplatserna efter att händelserna skett, nu skickar almänheten in bilder i varierande kvalitet från själva händelsen.

/Karl
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar