Kan det vara lite i analogi med mitt inlägg på sidan ett att i likhet med grafikerna det finns fotografer med olika nischer där en del exv. evenemangs- och nöjesfotografer lite lever i en relativ högprissektor på samma sätt som dagstidningsgrafikerna gjorde? Att de sätter ribban prismässigt som andra sneglar på men som inte har samma förhandlingsläge som exv. bröllopsfotografer?
Kan man tänka sig att den prisnivån i exv. mäklarbranschen får mäklarna att skaffa en kamera och själva ta bilderna? I Vaxholm där jag bor finns ca 4500 invånare i stan men vi har minst 6 mäklare etablerade bara i denna lilla håla. Alla bankerna har dessutom kontor med viss sådan verksamhet och dessutom jobbar folk från Norrtälje, Täby och Stockholm också mot Vaxholm. Det är med andra ord en kraftig överetablering så man försöker säkert spara kostnader där det går när konkurrensen är stenhård.
Jag kan meddela att jag av personliga erfarenheter vet att åtminstone tre av dessa mäklare alltid eller ibland tar sina bilder själva. I ett fall visste jag att mäklaren var så usel att jag när sonen skulle sälja en lägenhet själv tog bilderna. I ett annat fall var de hyfsade men där kompletterade jag med en del bilder själv.
Man kan ju tycka att även mäklarfoto borde uppfattas som hyfsat viktigt men trots det väljer man alltså bort det helt, förmodligen av rena kostnadsskäl. De jobben har alltså till en del försvunnit eftersom mäklarna uppenbarligen tycker prisnivån är för hög i förhållande till upplevt förädlingsvärde. Hade det varit billigare kanske man anlitat ett proffs istället.
När det gäller mängder av andra bilder så vet vi idag att de får tidningar billigt av allmänheten eller bildbanker av olika slag och där kan ni överhuvudtaget inte komma ifråga idag. Tidningarna betalar inte många spänn och jag vet att de försöker komma iväg med under hundralappen för en amatörbild om det inte är något alldeles extra för då vet jag också att de är villiga att betala både 10 och 20 ggr det beloppet.
Även när det bränner till ute i världen så blir det allt vanligare att bilder och videosnuttar tas av den allmänhet som är på plats och inte av några proffs för de har oftast inte ens hunnit packa ner sina kalsonger i resväskan innan det är över.
Så kontentan är att man nog inte speciellt hårdnackat kan driva några kvalitetskrav idag när det er ut som det gör i mängder av sammanhang. Grafikerna hävdade också in i det sista sina kvalitetskrav och varnade för att tidningarna skulle se ut som skit om ingen med deras kunskaper om språk, avstavning etc. skulle vaka över detta. Som alla säkert vet kom både rättstavningskontroll och avstavningsregler som tog hand om det innan grafikerna visades på porten och det såg verkligen inte bra ut till en början och det blev heller inte bättre av att tidningarnas tryck ibland "fejdade" bort i oläsbar blekhet p.g.a. problem med den tryckteknik man införde i sammanhanget (de gamla boktrycksmaskinera var för dyra att bytas ut så de byggdes om till s.k. direktlito där offsetplåtarna gick direkt mot det hårda pappret istället för som i offset maskiner, mot mjuka gummivalsar.
Det tog ett tag innan de fick ordning på plåtarna och bristerna i tekniken höll halvt på att knäcka företaget). Jag vet inte hur mycket papper som gick rakt ner i källaren som makulatur innan man fick ordning på detta till slut.
Så frågan är vad fotograferna ska hitta på för att kunna överleva på en vettig ekonomisk nivå och hur framtidens marknad egentligen kommer se ut framöver. Det skulle göra mig uppriktigt förvånad om inte prisskruven dras åt ytterligare några varv och att alltfler kommer att parera detta med att sänka kvaliteten när man inte klarar av att effektivisera detta hantverk nämnvärt mer. Är nästa steg JPEG rakt ur kameran i alltfler sammanhang även för proffsen? Det sägs ju att Canons 5D MK III gav så pass fina JPEG när den kom att en del fotografer menade att de var så bra att de kunde användas direkt i stor utsträckning. Det kan ju stimulera tillverkarna att anstränga sig att förbättra JPEG-renderingen i proffskamerorna så att proffsen får de verktyg de behöver för att bättre kunna möta de villkor de står inför. Men det kräver ju i sin tur att man måste göra bilden mycket bra redan i tagningsögonblicket och sluta lita till efterbehandling i alla lägen.