ANNONS
Annons

Varför väljer så få Minolta?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja Dynax 5'an har uttag för trådutlösare men minoltas utlösare kostar ganska mycket om man gämnför med tex canon. Runt 700kr för 0,5m

Är det någon som har lite fakta om hur dynax 5:ans autofokus är i jämförelse med andra kameror av samma klass? Snabbhet och precission. Likadant ljusmätningen?

Andreas..

Enligt test i tidningen FOTO så är autofokusen snabb för den här klassen av kameror. Det är en bra kamera, liksom många andra förstås.. :)

Hade för mig att jag tidigare i tråden tydligt gjorde klart att Dynax 5 hade uttag för trådutlösare.. :). Men jag kan ha fel.

/Zim

Zimzalabim skrev:
Andreas..

Enligt test i tidningen FOTO så är autofokusen snabb för den här klassen av kameror. Det är en bra kamera, liksom många andra förstås.. :)

Hade för mig att jag tidigare i tråden tydligt gjorde klart att Dynax 5 hade uttag för trådutlösare.. :). Men jag kan ha fel.

/Zim

Jag sa ju precis att den har det...till 100%

Jaa..hehe..det var ju därför jag påpekade att jag tidigare i tråden hade klargjort att trådutlösare fanns till Minolta Dynax 5. Svaret fanns tidigare i tråden där frågan ställdes..

/Zim

Zimzalabim skrev:
Jaa..hehe..det var ju därför jag påpekade att jag tidigare i tråden hade klargjort att trådutlösare fanns till Minolta Dynax 5. Svaret fanns tidigare i tråden där frågan ställdes..

/Zim

Jaha hmm missförstånd från min sida. Sorry!

Det är lugnt!

Internet är ett gissel eftersom det jag skrev kanske uppfattades som om jag var irriterad eller arg för att frågan ställdes igen. Men så var det inte...jag skrev ju tecknet för glad :) efter min mening.

Jag har märkt att det lätt kan bli missuppfattningar. Så framöver ska jag bli lite tydligare (vad gäller mitt mentala tillstånd) när jag gör inlägg.

Just nu är jag :=))...alltså jätteglad..hehe

Mvh
Zim

Har nu varit och kikat på en Dynax 7:a i helgen.. kollade på en Dynax 5:a samtidigt..

Dynax 5:an gick bort på en gång, rent funktionsmässigt kanske den funkar, men annars kändes det helt fel.. liten, lätt, plastig, silvrig, meny systemet verkade plottrigt och ologiskt med knappar som var krångliga att trycka ner..

Dynax 7:an dock.... *suck* vilken dröm.. jag tyckte att den kändes SÅ rätt. Trist att det inte direkt är samma prisgrupp som 5:an.. men herregud vilken skön kamera, den var den raka motsatsen till 5:an.. Den var tillräckligt stor, tung och kändes välbalanserad, skönt grepp, svart, ett menysystem som verkade mycket mer logiskt..

Provade också med ett vertikalgrepp till Dynax 7:an också... Det skulle jag aldrig ha gjort...
*poff* Så var jag helt såld på Minolta Dynax 7.

Vertikalgreppet var underbart med ett skönt pistolgrepp, alla inställningar man kan tänkas behöva på ett vertikalgrepp.

Den enda nackdelen är att vertikalgreppet kostar över 2000:-.

Jag känner att jag måste jämföra den med EOS 30, trots att den kostar ca 1700:- mer.. och jämfört med EOS 30 så är den en toppenkamera med mycket känsla och många funktioner. Sen att minoltan har möjlighet att spara info om upp till 19 rullar är ju en extra rolig sak.

Nu har jag ju inte provat kamerorna så länge, men det kändes som ögonstyrningen på Minoltan var lite snabbare också, men jag kan ha fel.

Nu vet jag iaf vad jag själv tycker, att en minolta under 7:ans klass känns alldeles för plastig och plottrig för att vilja lägga ut flera tusen på.

Dynax 7, im getting one :)

Jag är kanske ute på tunn is men Dynax 7 har väl bara "ögonstart" av AF inte ögonstyrning?

Gunnar som oxå vill ha en.

gundj skrev:
Jag är kanske ute på tunn is men Dynax 7 har väl bara "ögonstart" av AF inte ögonstyrning?

Gunnar som oxå vill ha en.

Det stämmer bra det du säger, AF:en är inte ögonstyrd utan 'ögonaktiverad', det vill säga att autofokusen aktiveras då man kollar i sökaren (när något befinner sig vid sökaren). Själv tycker jag att detta är en rätt värdelös funktion, eller så är det jag som inte har fattat poängen med den :)

/Wix3m

Jag har funktionen på min 700si oxå.
Det enda bra med den som jag ser det är att man slipper hålla fingret på avtryckaren hela tiden, kameran fokuserar ändå. Under förutsättning att man inte har vantar på för då går en inte igång.
Kameran fortsätter oxå att fokusera även om jag tar bort fingret från avtrycket för att ändra någon inställning.
Fast jag har funktionen avstängd för det mesta, irriterar mig litepå att den går igång ibland om jag håller kameran nära kroppen .

Björn skrev:
Har nu varit och kikat på en Dynax 7:a i helgen.. kollade på en Dynax 5:a samtidigt..

Dynax 5:an gick bort på en gång, rent funktionsmässigt kanske den funkar, men annars kändes det helt fel.. liten, lätt, plastig, silvrig, meny systemet verkade plottrigt och ologiskt med knappar som var krångliga att trycka ner..

Dynax 7:an dock.... *suck* vilken dröm.. jag tyckte att den kändes SÅ rätt. Trist att det inte direkt är samma prisgrupp som 5:an.. men herregud vilken skön kamera, den var den raka motsatsen till 5:an.. Den var tillräckligt stor, tung och kändes välbalanserad, skönt grepp, svart, ett menysystem som verkade mycket mer logiskt..

Det är ganska lustigt egentligen. Jag kan hålla med att Dynax 5 kanske kan upplevas som plastig, men det beror också på vilket objektiv som sitter på. Känner du på den i butiken så sitter det oftast ett lätt 28-80 objektiv på eller nåt i den stilen. Iallafall upplever jag att med ett original 28-105 blir det gedignare känsla i huset. Fortfarande kanske lite "plastigt", men plasten sviktar inte någonstans.

Hur som helst..det som är lite lustigt är ju att en del personer upplever Dynax 7 som väldigt plastig också (då jämfört med Dynax 9 antar jag).

Men det är klart..i valet mellan dem två hade jag också valt en Dynax 7:a. Men den kostar några tusingar mer. Istället tänker jag lägga pengar på bra objektiv och i framtiden kanske införskaffa ett mindre plastigt hus, liksom ett hus med spegeluppfällning. Då får 5:an tjäna som andrahus istället.. :)

/Zim

Senast ändrad:
Zimzalabim: mjo, var på expert och klämde, och då är det ju inte svårt att gissa vad som satt på.. jo ett 28-80 Sigma..

Har svårt att förstå att folk kan tycka att 7:an är plastig, men det är väl som du säger, i jämförelse med 9:an eller kameror från andra tillverkaren i samma klass som 9:an eller över så kanske den är en leksak..

Tänker dock inte känna på en 9:a... vägrar.. då kommer jag bara att falla pladask igen.. över en kamera jag absolut inte har råd med :)

Vad var det för objektiv på Dynax 7? Om det var "samma" objektiv som satt på den som på 5:an så kan man ju ändå göra en någorlunda rättvis jämförelse..

Men du har rätt i det du säger..5:an kan säkert upplevas som plastig, plottrig, liten och allt vad det var..hehe. Men fortfarande är det en väldigt kompetent kamera som jag anser funktionsmässigt hävdar sig väl i konkurrens med dyrare hus (typ EOS 30 och F80). I "normalt" fotograferande där huset inte utsätts för extrema påfrestningar lär plasten i Dynax 5 fungera klockrent. Lite försiktig kan man väl ändå vara..!?

Men visst..jag förstår det där med känslan. Det måste trots allt kännas bra när man använder sitt hus. Dynax 5 är förmodligen inte världens skönaste hus..men har man huset på stativ gör det ju faktiskt inte så mycket..

Förresten Björn..ett tips till dig. Titta på en begagnad Dynax 9xi (tror den heter så). Det ska vara ett bra hus med kvalitetskänsla. Vet inte riktigt specifikationerna på huset..men den ska väl vara föregångaren till dagens 9:a. Runt 3000:- lär man kunna hitta den för..

/Zim

Senast ändrad:
Det var samma objektiv som satt på båda kamerorna..

Jag misstror inte dynax 5:ans funktion, just hållbarheten är inte heller det som gör att jag inte gillar plastiga saker, utan känslan.. svårt att beskriva.. känns som man får en mer balanserad kamera med lite mer tyngd..
Dessutom har jag rätt stora händer, så att 5:an är liten är ingen hit för mig.

Tack för tipset på Dynax 9xi, ska kika på det. Men jag köper kameror för inköpspris från tillverkaren, så det blir förmodligen en ny kamera.

Jag tror jag förstår vad du menar med "känsla". Det behöver du inte beskriva..

Om du får 7:an till inköpspris så är det kanske inte så mycket att orda om. Klart att du ska ha den.. :=).

/Zim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar