Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför SLR?

Produkter
(logga in för att koppla)
Med det resonemanget så blir ju valet av verktyg helt oväsentligt. Det tror jag inte alls att det är.

Det finns ju massor av fotografi där det skulle vara omöjligt att sälja sina bilder kommersiellt om man var hänvisad till att använda en Ixus.

Fotboll, ishockey, handboll - ja i princip all sport.

Bröllop, visst kan man ta några bilder med en kompakt, men långt ifrån alla.

Natur och djur, det är få av de bilder som publiceras som skulle vara möjliga att ta med en kompakt.

Ja, listan kan göras lång, men visst finns det ett och annat område där även en kompakt kan ta bilder som går att sälja kommersiellt.

Är allt som inte är DSLR likställt med ixus?

Är allt som inte är DSLR likställt med ixus?

Är alla DSLR likställda?

Ixus är en utmärk kompakt och får väl gälla som "skapare" av typen av kamera. Ungefär som när man säger "Golf-klassen" på bilsidan och tänker på bilar i storlek som VW Golf. Därför använde jag den som exempel.

Jag har en Ixus som har samma sensor som min S95:an och bildkvalitén på Ixusen är faktiskt något bättre tack vare skarpare optik. Säkert finns det en och annan kompakt som är bättre, men skillnaden är marginell. Begränsningen ligger i sensorns litenhet - det kommer man inte ifrån.

Skulle du vilja fota inomhussport med något annat än systemkamera?

ANNONS