gorse
Aktiv medlem
Oj, och jag som gillar min Canon G11 så himla mycket. Det jag gillar så mycket med den är att den kan följa med som en teddybjörn i livet, hela tiden. Om man känner för det funkar den utmärkt på gröna läget hela tiden. Man slipper byta objektiv och man slipper skit inuti kameran. Den är blixtsnabb. Jag är inte riktigt med på argumentet att SLRer är så snabba. Nästan alla i min bekantskapskrets tar evig tid på sig när vi är på fotoutflykt. Jaha, ett fotomotiv. Packa upp kappsäcken med tusen grejor på marken, välja objektiv, tappa locken, leta, sätta ihop alltihopa. Sikta med kameran, Nehej, överexponerat (för det går naturligtvis inte att fota i gröna läget), ratta på kameran, göra om, efter fjärde trycket satt den, kolla på displayen i fem minuter, radera felexponeringarna.... Gämföra bilderna, bla bla med varandra... Hm, taskig komposition? Diskussion om att man skulle nog haft fullformatssensor. Canon/Nikon är korkade som inte har bla bla.
Det är då jag tar fram termosen och mackorna och konstaterar de andra har ingen matsäck för det fick inte plats i ryggan.
Och likaså, när man säger att en sak är bra. Bra till vaddå, vill jag tillägga. En buss är bättre än en cykel? Vad min Canon G11 inte är så bra på är kanske just möjligheten till att byta objektiv. Det är pussligare eller går inte att fota på det sätt man brukar göra med systemkameror. Det råder det ingen tvekan om. Och ja, jag har en systemkamera även om den inte är så fin men den funkar den med, till det jag gillar använda dem till.
Det är då jag tar fram termosen och mackorna och konstaterar de andra har ingen matsäck för det fick inte plats i ryggan.
Och likaså, när man säger att en sak är bra. Bra till vaddå, vill jag tillägga. En buss är bättre än en cykel? Vad min Canon G11 inte är så bra på är kanske just möjligheten till att byta objektiv. Det är pussligare eller går inte att fota på det sätt man brukar göra med systemkameror. Det råder det ingen tvekan om. Och ja, jag har en systemkamera även om den inte är så fin men den funkar den med, till det jag gillar använda dem till.