Ser många som tycker att "jag kan ta bra bilder med min kompakt, varför ska jag släpa på en SLR?". Iofs inget fel i det, men anledningen till den här tråden är att jag är intresserad av vad som gör att ni andra faktiskt släpar med er en dslr modell större och ett 70-200 istället för en mobil / kompakt / micro4/3.
I olika situationer passar olika verktyg ... Tar jag en kortare paddeltur tar jag hellre med lilla vattentäta kompakten, där är den överlägset smidig. Men i stort sett i alla andra situationer åker systemkameran med. Varför? Tja, dels för att jag till skillnad från många andra tycker det är en minimalt besvär att ha den med. Jag har i stort sett alltid ryggsäck och i den ligger en D3 med 50/1,4.
Det är svårt att göra en tydlig lista, men här är lite osorterade saker jag trivs med hos systemkameror:
-
Greppet. Jag har stora nävar och tycker till och med greppet på D3 är i minsta laget ...
-
Hanteringen. En kamera med tydliga knappar och rattar så man direkt kommer åt alla de saker jag brukar vilja ändra på är så mycket enklare och mer intuitiv att jobba med. I synnerhet när motivet kräver all uppmärksamhet. Det är inte många små kameror som har riktigt smidig hantering - det finns helt inte plats för så mycket reglage.
-
Respons och hastighet. Det kommer allt fler små och snabba kameror, men få har den där riktigt omedelbara responsen i avtryck eller fokusering.
-
Sökare. Med ytterst få undantag föredrar jag att jobba med en ögonsökare, inte med skärm.
-
Kontroll. På de flesta små kameror har man dålig kontroll på mycket. Som exakt var fokus hamnar, eller att det ofta är meckigt att arbeta med manuell exponering, byta känslighet mitt i en situation eller jobba med exponeringskompensation. Eller bara plötsligt vilja köra spotmätning.
-
Lågljusegenskaper. I den största av mina bilddatabaser har jag just nu runt 110000 bilder, nära hälften av dem är tagna på iso 3200 eller högre och det då oftast med bländare 2,8 - 4. I sådant ljus finns det än så länge inga små kameror som är i närheten vad gäller bildkvalitet - eller som ens klarar att fokusera i sådant ljus där jag ofta vill ta mina bilder.
-
Skärpedjup. Som andra varit inne på, på de flesta arbetsavstånd är det enklare att få till en snygg för- och bakgrund när man har en större sensor att arbeta med.
-
Objektiven. Få små och smidiga kameror har objektiv som är så där jättekul att jobba med, i synnerhet i svagt ljus och på lite längre avstånd ...
Men tillbaka till det jag skrev först: I olika situationer passar olika verktyg, och det finns givetvis situationer där jag av olika skäl föredrar en liten kamera. Men för det mesta tycker jag att systemkameran både är trevligare, roligare och enklare att använda.