Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför skicka med kitobjektivet...?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stoffe69

Aktiv medlem
Har en 300D som jag använt tillsammans med det medföljande 18-55 som ingår i kitet. Jag har i stort varit nöjd även om det krävs en del USM för att få önskvärd skärpa.

Efter att ha testkört ett 50 1,8 II hos en handlare så insåg jag hur ett objektiv skall vara och det var ju bara att beställa.Detta kostar ju bara 1200 SEK så det är inte mycket att fundera över.

Enligt den mycket erfarna handlaren jag talat med så kostar det medföljande kitobjektivet 90 SEK för Canon...

Jag tycker att det är synd att skicka med ett riktigt skitobjektiv med en i övrigt bra kamera. De stackare som ligger kvar med detta objektiv kommer ju att missa så mycket fotoglädje.
 
90kr låter lite väl billigt, tycker jag, även om det säkerligen inte kostar så särskilt mycket att tillverka.
Ser man till priset så är det inte SÅ dåligt. Det kostar väl typ en tusenlapp eller så. Men det är ju inget högklassigt objektiv direkt.
 
Stoffe69 skrev:
De stackare som ligger kvar med detta objektiv kommer ju att missa så mycket fotoglädje.
Fotoglädjen ligger väl knappast i kvalitén på objektivet, iaf inte så länge den ger bilder och det gör den väl?
 
Det jag tycker är roligast med kitobjektivet är att man inte alltför sällan ser folk som försöker kränga det för typ 1500-2000 kr. Tror tom att det var nån som ville ha 2500 för sitt, undrar om någon köper till det priset?

Staffan
 
Hehe, jo 2500 påpekade jag för en säljare, att det var lite väl kraftigt då objektivet fanns för 1126 kr nytt ;)

Tycker dock också det är lite synd att de inte fixade till objektivet lite till, så kanske det hade blivit lika eftertraktat som Nikons 18-70 som är mycket trevligare och ger hyffsade bilder.

Det är ju annars kompakt och visst, lite plastigt, men det är ju billigt också..

Jag ska köpa en fast 50:a också, verkar vara en bra glugg..!

// Jocke
 
Får jag gissa, så är nog 50:n ännu billigare och tillverka...
Förövrigt tycker jag att 18-55:n är en perfekt glugg för en hobbyfotograf som mig.
Lätt, smidig och ger alldeles utmäkta 10x15cm kopior.
 
Det är rätt piffigt att skicka med ett objektiv i kartongen. Kameran är då komplett och fungerar. Inget minneskort ingår dock, men film ingår sällan heller i systemkamera kartongerna.

En komplett förpackning är den perfekta pressenten och fungerar även väl när det ska spontanshoppas. Det gäller att göra det enkelt för kunden att köpa kameran. Det blr enkelt om kunden ställs inför så få val som möjligt med positiva föräljningsargumet som att kameran är komplett och du kan växa med den.
 
Med tanke på den volym som kitobjektivet tillverkats i plus att tekniken framställdes för många år sedan så kan jag tänka mig att tillverkningspriset per styck kan hamna på 90 kr. Inte helt omöjligt.

Den fasta 50mm gluggen kan med stor sannolikhet vara billigare att tillverka i dagens läge eftersom den tekniken också funnits ett tag. Det är väl kostnaden i glas och material som skiljer mest.
* Min gissning :) *
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.