Annons

Varför så mycket teknik i kommentarerna

Produkter
(logga in för att koppla)

alf109

Aktiv medlem
Skulle gärna se ett mer genomtänkt kommenterande vg. bilder här på FS. När man tar en bild och visar upp den, så är väl den viktigaste frågan vilka känslor man lyckas/misslyckas med att kommunicera? Som det är nu är det väldigt vanligt med kommentarer typ "tycker att du skulle höja kontrasten", "klona bort skräpet i bakgrunden" och liknande. Denna info kan iofs. vara bra men... Det viktiga om man skall utveckla sitt fotande är kanske mer vad bilden eventuellt väcker för känslor, och varför man eventuellt inte når fram med sitt budskap. Kommentarer som ovan ger ingen som helst vägledning om detta. Skulle önska att man lite mer tog sig tid att formulera vad man tycker bilden förmedlar och kanske lite mindre påpekade eventuella tekniska brister. Det är ju så att bilder som lever kvar som regel har ett innehåll och kanske inte alltid är tekniskt perfekta, medan tekniskt fulländade bilder utan innehåll glöms ganska snart. Det ideala är givetvis om bilden både har innehåll och är tekniskt bra, men kanske skulle vi försöka vara bättre på att kommentera innehåll, och lägga till eventuella tekniska tips som en passus på slutet.

Ett bra tips är att indikera vilken typ av kommentarer du önskar, tex i det extra textfältet du kan fylla i när du lägger bilden i Bildkritik.

Har du inte önskat något så är det ju fritt fram för alla slags kommenterar, och då blir det även av karaktären "om jag hade tagit denna bilden själv skulle jag gjort såhär istället".

Anledningen till all teknik i kommentarerna beror helt enkelt på att det finns ett stort antal fotografer som har tekniken som ett lika stort intresse som själva fotograferandet. Själv blir jag otroligt glad bara jag får en kommentar (vilket jag även tror att du blir), men sen finns det naturligtvis bra och mindra bra kommentarer. Vill man då undvika en viss typ av kommentarer får man, precis som Christer Lindh påpekar, beskriva vilken typ av kommentarer man är intresserad av.

Tror ni missuppafattat mej här, det handlar alltså inte om de eventuella kommentarer som jag får, utan mer generellt. Om jag inte har någon annan känsla inför bilden än att tex kontrasten borde höjas, så vore det kanske bättre att säga "Den här bilden säger mej ingenting, aldeles bortsett från att jag tycker kontrasten är för låg" eller liknande.

När det gäller FS så är det två saker som jag tycker är utmärkande jämfört med andra fotositer som jag är medlem på.
För det första är det betydligt färre som kommenterar bilder över huvud taget och de kommentarer som ges handlar betydligt oftare om bild-teknik. Ofta tycker jag också att man kan hänga upp sig på någon liten detalj och missa bilden som helhet.

Jag tror jag kan förstå varför det är på detta sätt. Det är helt enkelt enklare att ge teknik-kommentarer iallafall tycker jag det, och gör så själv. Tyvärr.
Jag skulle gärna se mer innehålls-kommentarer eller vad man kan kalla det.

Om fler som laddar upp bilder anstränger sig och skriver i textfältet vilken typ av kommentarer de vill ha, eller inte ha, så tror jag man som kommentatör också anstränger sig lite mer.

Jag vet inte om ni andra håller med, men när jag läser "Senaste bildkommentarer" så tycker jag att det finns gott om "mjuka" bildkommentarer, alltså beskrivningar av olika känslor som bilden ifråga framkallar. Kolla några sidor kommentarer och se om jag har fel ;-)

Jag anser i varje fall inte att det är något stort problem - om kommentarerna kring en bild blir tekniska så säger det mer om bilden än om den som kommenterar, i mitt tycke.

alf109 skrev:
Skulle gärna se ett mer genomtänkt kommenterande vg. bilder här på FS. När man tar en bild och visar upp den, så är väl den viktigaste frågan vilka känslor man lyckas/misslyckas med att kommunicera?
Nej, jag har personligen betydligt färre bilder med uttänkta budskap i mitt galleri än bilder vars syfte är mer dekoration eller tekniskt lärande (i begreppet "teknisk" vidaste mening som innefattar komposition, ljussättning etc.) och jag tror faktiskt det gäller de flesta på fotosidan.

Jag uppskattar verkligen att nybörjare, och andra som får något intryck av bilden men inte kan härleda det till speciella kommunikationsstekniker, uttrycker vad bilderna ger dem i "känslospråk" så att jag kan försöka omvandla det till kommunikationslärdomar, men om du är tillräckligt långt gången för att veta specifikt vad du stör dig på/fascineras av får du gärna säga det direkt.

edit: Jag reserverar också själv mina semiotiska analyser till bilder med tydlig budskapskonstnärlig ambition (eller andra bilder som omedvetet uttrycker upprörande/komiska/anmärkningsvärda budskap).

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto