Annons

Varför så låååång avtryckartid?

Produkter
(logga in för att koppla)

katarina w

Medlem
Hej!
Jag är nybörjare och har en E-500. När jag använder något progran på kameran så fungerar "klicket" alldeles utmärkt, men så fort jag använder någon av de manuella inställningarna (A,S,M), så är "klicket" jättelåååååångt. Detta gäller även om jag ställer in kortaste slutartiden. Varför gör den så? Det är liksom lite svårt att veta när själva bilden tas när klicket är så långt! Ska det vara så eller borde jag reklamera kameran??
Hoppas på att någon förstod frågan och har ett svar att bidra med!
 
Ja, precis! Det känns som om det är lång slutartid, men kamerna beter sig på samma sätt oavsett vilken slutartid jag än ställer in, jag har provat från kortaste till längsta. Det är bara när det är kamernas egna program som det låter "normalt" eller hur jag ska säga. Jag är förvisso nybörjare, men lite konstigt tycker jag det är!
 
Nej, inte självutlösaren.

Det är alltså så att avtryckare klickar direkt när jag trycker ner den, men sedan tar "uppåtklicket" eller "tillbakaklicket" himla lång tid. När jag använder självutlösaren så klickar det ju inte när jag trycker på avtryckaren, utan först efter den inställda tiden. *Svårt att förklara, det här!*
 
Hur blir bilderna då?
Blir de skarpa eller får du mycket rörelseoskärpa på varje bild? Om du tex fotar utomhus mitt på dagen.
 
Men blir bilderna skarpa då? Spegeln tar nästan alltid lika lång tid på sig att slå upp och sen ner (förutom om man tar med lång exponeringstid). Vet inte säkert, skriver bara som jag upplever min kamera. Bakom spegeln sitter slutaren, den rör sig däremot i olika hastigheter beroende på slutartider.

Men själva "klicket" som du beskriver som jäättelång, ungefär hur lång tid låter den? Rör det sig om en halv sekund, eller flera sekunder?

Edit: för långsam :p
 
Jonne - har provat med varenda kombination som finns, tror jag! Även f22 med olika slutartider och på vilket sätt jag än gör så blir det så som jag beskrivit.

Jimmy - de blir ju helt kasst oskarpa! Har ju ingen aning när under "klicket" bilden fångas. Men det funkar ju om jag ställer kameran på något, men det kan man ju inte alltid!

Fabian - det som är konstigt är ju att det går snabbt som attan om jag använder kamerans egna program! Borde inte den däringa spegeln ta lika lång tid på sig oavsett??? Den klickar i ca 2 sek.
 
Har det alltid varit sådär lång tid? Jag tycker att du ska gå till fotohandlaren där du köpte den, om du inte köpte den beg eller på nätet, och höra med dom om vad som kan vara fel/felinställt. Det låter som att något är sönder men testa att återställa alla inställningar om det går.
 
Jo, det har alltid varit så. EFtersom jag har så dålig koll så har jag trott att det ska vara så, tills jag började läsa på mer och prata med fotofolk!
Kameran är köpt hos JMEdata på nätet - tror jag följer ditt råd och kontaktar dem. Jag har på era svar förstått att det inte ska vara så!? Eller hur?
 
Min morbror har en Olympus E-1 och där har jag aldrig hört att slutaren slår så länge, men hör med någon på fotosidan som också har en E-500.
 
Katarina:
Skriv ner vilken bländare och slutare du använder när kameran beter sig konstigt.
Det är de siffror som står överst bak på displayen. (tex A 60 F5,6)
Du kan nog också kolla på en bild i efterhand och se vad det står för siffor.
Skriv gärna upp vad du använder för ISO också.
Det finns bak på displayen.

Dessa siffor kan ge oss en ledtråd vad det är för fel på din kamera.
 
Om exponeringskomp. står på plus, minus eller noll spelar absolut ingen roll, denbeter sig lika lustigt ändå!?

Den beter sig lika lustigt vilken bländare, slutartid och ISO jag än provar, UTOM när jag använder någon av kamerans programautomatik. Alltså: om jag använder tex AUTO och kameran ställer in sig på ISO 100, F3,5, 1/30 och jag ställer in exakt samma på M-läget, samma ISO, samma bländare, samma slutartid, så är klicket lååångt på M-läget och "normalkort" på AUTO. Hoppas det klargör något? Det kanske SKA vara så???
 
Om du ställer in kameran på manuell exponering & ställer in en valfri tid så ska det funka. Om det är så att du ställer in exempelvis 1/125 sekund & kameran ändå verkar använda en lång tid så är det nåt fel. Bländarinställningen har här ingen betydelse, för hur lång tiden ska bli alltså...

Larsa
 
När jag läser din problembeskrivning, så är första tanken (dvs samma som flera andra redan svarat):

1. Self-Timer
2. Anti-Shock

3. Gör en RESET via menyn, för att se om du får tillbaka fabriksinställningarna.

A. Vad har du för tid och bländare? Blir bilden bra exponerad med dessa val? I läge "M", ska du kunna kontrollera värdena på tid och bländare. Du säger att med olika "SCENE MODES", så uppträder kameran normalt, med bra resultat? Hur blir blixtbilderna?

B. Hur är det med objektivets fastsättning i kameran? Prova med att ta bort och montera tillbaka objektivet. Rör inte frigöringsknappen på kamerahuset vid påmontering. Har du olika objektiv att testa med. Det skulle kunna vara elektriska kontaktproblem?


P.S.
Jag har inte några fler eller bättre förslag än som redan presenterats av de allerstädes hjälpsamma medlemmarna här på Fotosidan. Låt oss veta hur det går, och vilka inställningar som förbryllade, alt. om kameran var felaktig.
 
Åh, TACK!
ANTI-SHOCK....var inställd på 2 sek, nu är den AV!!! Och nu fungerar det! Herrejösses! Jag som inte ens har någon aning om vad anti-shock är för något!!?

Tusen tusen tack, så BRA det här stället är! Tack alla som tagit sig tid!
*jätteglad*

Psst...ser nu att anti-shock och "spegeluppfällning" är samma sak....jag vet inte hur jag kollade när jag tidigare skrev att den var av..?? *förvirrad* Nåja, nu ÄR den i alla fall av och nu funkar det! =)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.