punchline82
Aktiv medlem
varför är nikons 50/1.8 så billig jämfört med andra objektiv i samma klass?
ja menar det är skarpt och snabbt varför får man den för 1200kr?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
varför är nikons 50/1.8 så billig jämfört med andra objektiv i samma klass?
Tillverkningskostnader.
Man brukar säga att en 100-faldig ökning av tillverkningsantalet halverar priset - om man tillverkar riktigt långa serier. I korta serier får man en halvering av styckepriset redan vid en tiodubbling av tillverkningsantalet.
Sen innehåller det ju inte speciellt många gram glas heller, och linsdiametrarna är ganska små. Glaset i objektiven ökar i kostnad med MINST kvadraten på diametern normalt sett.
Jag tycker själv det är betydligt mer imponerande att de kan sälja ett 18-55VR för knappa 1400... :-/ -Många fler rörliga delar, mycket mer kostsam montering, mycket mer glas.
Jodå, det stämmer. Linserna i 50/1,4 är både fler, mycket större och svårare att tillverka än de i 50/1,8.men de där stämmer ju inte.
50/1.4 är ju nästan lika stor men den kostar dubbelt så mycket.
iaf så är de inte mer glas.
Tillverkningskostnader.
Man brukar säga att en 100-faldig ökning av tillverkningsantalet halverar priset - om man tillverkar riktigt långa serier. I korta serier får man en halvering av styckepriset redan vid en tiodubbling av tillverkningsantalet.
Sen innehåller det ju inte speciellt många gram glas heller, och linsdiametrarna är ganska små. Glaset i objektiven ökar i kostnad med MINST kvadraten på diametern normalt sett.
Jag tycker själv det är betydligt mer imponerande att de kan sälja ett 18-55VR för knappa 1400... :-/ -Många fler rörliga delar, mycket mer kostsam montering, mycket mer glas.
De stora serierna tid är väl över för 50/1.8 ändå? Min gissning är att det säljs åtminstone 100 ggr så många 18-55r som 50r nuförtiden.
Per.