Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Varför säljer så många sina 5D mk II nu?
- Trådstartare nikitin
- Start datum
Skrotfotaren
Avslutat medlemskap
På Canonrumours går det nått rykte om en ny 5D mk4 (under nästa år) med samma sensorarkitektur som 70D, kanske många vill ha ryggen "fri" och inväntar den modellen who knows.........................Bland Fotosidans säljannonser har det under några veckors tid varit extremt många Canon 5D mk II till försäljning. Jag är nyfiken varför. Är detta pga byte till nyare kamerahus hos Canon, systemkamera av annat märke, spegellöst, behöver pengar till jul eller något annat?
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Dom har väl råkat prova 5D mark III
Hur tänker du då?
Hur tänker du då?
Många har nog varit sugna att byta Mark II -> Mark III (vi fotografer har ju en viss naturlig drift att vilja uppgradera , men tvekat pga priset som länge legat runt 27-28000. Just nu finns kampanjpris på Mark III för 23000, det är väl inte otänkbart att en del slår till och då kränger sin Mark II.
gtk80
Avslutat medlemskap
En annan teori, Nikon Df och Fujifilm X-E2 är påväg ut till konsument.
Låter även troligt med uppgraderingar till 5d mark III om den kan hittas till sådana fyndpriser just nu!
Någon 5D Mark IV, 2014 tror jag inte på, möjligt att den presenteras Q4 nästa år men dyker upp Q2 2015.. men liiite tidigt att sälja nu för en sådan uppdatering
Låter även troligt med uppgraderingar till 5d mark III om den kan hittas till sådana fyndpriser just nu!
Någon 5D Mark IV, 2014 tror jag inte på, möjligt att den presenteras Q4 nästa år men dyker upp Q2 2015.. men liiite tidigt att sälja nu för en sådan uppdatering
gtk80
Avslutat medlemskap
Jag tvivlar starkt på att Fuji X-E2 är en anledning att folk säljer sina Mk II, och ännu mer på att Nikon Df skulle påverka marknaden över huvud taget
Låt säga att du sitter på en 5D Mark II + 5D Mark III men vill ha nåt litet och smidigt med 35 eller 50mm för resor etc.. X-E2 eller t om X100s är en vettig väg att gå
Df:en är helt klart en vettig ersättare till 5D Mark II med sin fina sensor.
J O Härnström
Aktiv medlem
Jag gav 21000 kr för min 5D3 i midsommar under en kampanj hos Rajala.
Den är faktiskt bättre än 5D2 på allt.
Varför det säljs många begagnade? Det enkla svaret är att det är en mycket populär kamera och att det finns många ute i busken.
Sen är det säkert så också att mindre och kompaktare system lockar till att göra sig av med tjockisen.
Den är faktiskt bättre än 5D2 på allt.
Varför det säljs många begagnade? Det enkla svaret är att det är en mycket populär kamera och att det finns många ute i busken.
Sen är det säkert så också att mindre och kompaktare system lockar till att göra sig av med tjockisen.
afe
Aktiv medlem
Hyponera att du sitter på en 5D Mark II + 5D Mark III men vill ha nåt litet och smidigt med 35 eller 50mm för resor etc.. X-E2 eller t om X100s är en vettig väg att gå
Fujikamerorna är absolut bra, men jag tror inte att de gör att folk säljer sina Mk II just nu.
Df:en är helt klart en vettig ersättare till 5D Mark II med sin fina sensor.
Bortsett från total avsaknad av ergonomi då och fel objektivfattning för de flesta Canonägare
Läste nånstans att 5D2 är Canons mest sålda DSLR någonsin, så det lär finnas gott om beg.ex.
Det är fortfarande en fantastiskt bra kamera som är kapabel till fantastiska bilder, så det kan vara läge att köpa ett andrahus för en (nästan) struntsumma.
Den torde vara Canons mest sålda digitala småbildskamera och därmed lika sannolikt den mest sålda digitala småbildskameran över huvud taget.
Men den är inte ikapp försäljningssiffrorna för deras aps-c-modeller
Visserligen är försäljningen av aps-c uppdelad på fler modeller, men proportionerna mellan aps-c och småbild ligger fortfarande någonstans i intervallet 5:1 till 10:1.
Länge var den mest sålda DSLR-kameran Eos 350D och det är troligen fortfarande bland de tresiffriga Eos-modellerna och bland Nikons motsvarande modeller du hittar de riktiga storsäljarna.
glemmy
Aktiv medlem
Några tankar, flera har redan diskuterats i tråden, som jag tror tillsammans gör den vanlig på begmarknaden:
1. Det är en väldigt vanlig modell.
Största andelen bilder på Flickr har tagits med 5D MKII (om man räknar bort mobiltelefoner, http://www.flickr.com/cameras)
2. Det har inte skett någon teknisk revolution sedan den kom, så den presterar nästan lika bra bildkvalitet som dagens toppmodeller. Det gör den till en attraktiv modell.
3. Folk som köpt 5D MKII är i större utrstäckning benägna att uppgradera frekventare jämfört med någon som köper en enklare modell och låter den ligga på hyllan när det är dags att uppgradera efter många år.
4. Fler amatörer köper en 5D jämfört med t.ex. 1D, så jag gissar att det finns en större andel hus som gått få exponeringar och är i mycket bra skick.
Således är efterfråga och tillgång stor vilket gör att den ofta dyker upp på begmarknaden.
1. Det är en väldigt vanlig modell.
Största andelen bilder på Flickr har tagits med 5D MKII (om man räknar bort mobiltelefoner, http://www.flickr.com/cameras)
2. Det har inte skett någon teknisk revolution sedan den kom, så den presterar nästan lika bra bildkvalitet som dagens toppmodeller. Det gör den till en attraktiv modell.
3. Folk som köpt 5D MKII är i större utrstäckning benägna att uppgradera frekventare jämfört med någon som köper en enklare modell och låter den ligga på hyllan när det är dags att uppgradera efter många år.
4. Fler amatörer köper en 5D jämfört med t.ex. 1D, så jag gissar att det finns en större andel hus som gått få exponeringar och är i mycket bra skick.
Således är efterfråga och tillgång stor vilket gör att den ofta dyker upp på begmarknaden.